EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guaragna, Regina Maria
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gheno, Ediane Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9764
Resumo: The epistemology of simplification used in science, since the 17th century, with the objective of preventing imprecision and ambiguity, has allowed many advances in modern science, but within a perception of certainties and truths, which interfere in the apprehension of man in the relational system with nature. On the other hand, the epistemology of complexity, through a multidimensional view, increases the multiple relations between man and the environment. The article aims to discuss and reflect the meaning of the two epistemologies in the process of understanding and apprehending nature, in the foundation of knowledge, from the scientific point of view and education in science. The study was conducted based on Textual Discursive Analysis. In relation to education, according to complex thinking, we evaluate the interdisciplinary association of art and science, in order to destabilize the previously established conceptions, contributing to the development of critical thinking and decision making in the face of chance.
id UNISUL-4_9a88832523105f76126c352a7ad8d18a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9764
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCELA EDUCACIÓN EN EL SIGLO XXI: EPISTEMOLOGÍA DE LA COMPLEJIDAD PARA LA BASE DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA CIENCIAEDUCAÇÃO NO SÉCULO XXI: EPISTEMOLOGIA DA COMPLEXIDADE PARA A FUNDAMENTAÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO EM CIÊNCIAEpistemology of ComplexityEpistemology of simplificationCritical Thinking.Epistemología de la ComplejidadEpistemología de la simplificaciónPensamiento crítico.Epistemologia da ComplexidadeEpistemologia da SimplificaçãoPensamento Crítico.The epistemology of simplification used in science, since the 17th century, with the objective of preventing imprecision and ambiguity, has allowed many advances in modern science, but within a perception of certainties and truths, which interfere in the apprehension of man in the relational system with nature. On the other hand, the epistemology of complexity, through a multidimensional view, increases the multiple relations between man and the environment. The article aims to discuss and reflect the meaning of the two epistemologies in the process of understanding and apprehending nature, in the foundation of knowledge, from the scientific point of view and education in science. The study was conducted based on Textual Discursive Analysis. In relation to education, according to complex thinking, we evaluate the interdisciplinary association of art and science, in order to destabilize the previously established conceptions, contributing to the development of critical thinking and decision making in the face of chance.La epistemología de la simplificación utilizada en la ciencia, desde el siglo XVII, con el objetivo de prevenir la imprecisión y la ambigüedad, ha permitido muchos avances en la ciencia moderna, pero dentro de una percepción de certezas y verdades, que interfieren en la aprehensión del hombre en el sistema relacional. con la naturaleza. Por otro lado, la epistemología de la complejidad, a través de una mirada multidimensional, incrementa las múltiples relaciones entre el hombre y el medio. El artículo tiene como objetivo discutir y reflejar el significado de las dos epistemologías en el proceso de comprensión y aprehensión de la naturaleza, en la base del conocimiento, desde el punto de vista científico y de la educación científica. El estudio se realizó con base en el análisis textual discursivo. Con relación a la educación, de acuerdo con el pensamiento complejo, evaluamos la asociación interdisciplinaria del arte y la ciencia, con el fin de desestabilizar las concepciones previamente establecidas, contribuyendo al desarrollo del pensamiento crítico y la toma de decisiones frente al azar.A epistemologia da simplificação utilizada na ciência, desde o século XVII, com o objetivo de impedir a imprecisão e ambiguidade, tem permitido muitos avanços da ciência moderna, porém dentro de uma percepção de certezas e verdades que interferem na apreensão do homem no sistema relacional com a natureza. Por outro lado, a epistemologia da complexidade, através de uma visão multidimensional, aumenta as múltiplas relações do homem com o meio. O artigo objetiva discutir e refletir o significado das duas epistemologias no processo de compreensão e apreensão da natureza, na fundamentação dos saberes, do ponto de vista científico e da educação em ciência. O estudo foi realizado com base na Análise Textual Discursiva. Em relação à educação, segundo o pensamento complexo, avaliamos a associação interdisciplinar da arte e ciência, a fim de desestabilizar as concepções previamente estabelecidas, contribuindo para o desenvolvimento de pensamento crítico e para as tomadas de decisão diante do acaso.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPonto de Vistaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/976410.19177/prppge.v14e262020364-379Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 364-3792179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9764/5462Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuaragna, Regina MariaGheno, Ediane Maria2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9764Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
LA EDUCACIÓN EN EL SIGLO XXI: EPISTEMOLOGÍA DE LA COMPLEJIDAD PARA LA BASE DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA CIENCIA
EDUCAÇÃO NO SÉCULO XXI: EPISTEMOLOGIA DA COMPLEXIDADE PARA A FUNDAMENTAÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO EM CIÊNCIA
title EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
spellingShingle EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
Guaragna, Regina Maria
Epistemology of Complexity
Epistemology of simplification
Critical Thinking.
Epistemología de la Complejidad
Epistemología de la simplificación
Pensamiento crítico.
Epistemologia da Complexidade
Epistemologia da Simplificação
Pensamento Crítico.
title_short EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
title_full EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
title_fullStr EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
title_full_unstemmed EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
title_sort EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY FOR THE GROUNDING OF CRITICAL THINKING IN SCIENCE
author Guaragna, Regina Maria
author_facet Guaragna, Regina Maria
Gheno, Ediane Maria
author_role author
author2 Gheno, Ediane Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guaragna, Regina Maria
Gheno, Ediane Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemology of Complexity
Epistemology of simplification
Critical Thinking.
Epistemología de la Complejidad
Epistemología de la simplificación
Pensamiento crítico.
Epistemologia da Complexidade
Epistemologia da Simplificação
Pensamento Crítico.
topic Epistemology of Complexity
Epistemology of simplification
Critical Thinking.
Epistemología de la Complejidad
Epistemología de la simplificación
Pensamiento crítico.
Epistemologia da Complexidade
Epistemologia da Simplificação
Pensamento Crítico.
description The epistemology of simplification used in science, since the 17th century, with the objective of preventing imprecision and ambiguity, has allowed many advances in modern science, but within a perception of certainties and truths, which interfere in the apprehension of man in the relational system with nature. On the other hand, the epistemology of complexity, through a multidimensional view, increases the multiple relations between man and the environment. The article aims to discuss and reflect the meaning of the two epistemologies in the process of understanding and apprehending nature, in the foundation of knowledge, from the scientific point of view and education in science. The study was conducted based on Textual Discursive Analysis. In relation to education, according to complex thinking, we evaluate the interdisciplinary association of art and science, in order to destabilize the previously established conceptions, contributing to the development of critical thinking and decision making in the face of chance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ponto de Vista
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9764
10.19177/prppge.v14e262020364-379
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9764
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020364-379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9764/5462
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 364-379
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749052125184