JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510 |
Resumo: | This study establishes a dialogue between the autobiography of João Pedro, a musician with a disability, and the historical-critical theory, aiming to understand and address attitudinal barriers and their social impacts. Three interviews conducted between December 2021 and June 2022 were recorded, transcribed, and validated by the participant. Based on these narratives, we identified connections between the processes of appropriation and objectification and their role in João Pedro's personal and professional developments. Our results highlight the inadequacy of public policies and actions for recognition and social justice in breaking the cycle of stigmatization faced by people with disabilities. We conclude that a true rupture of this stigma requires a personalized approach, taking into account the particularities of each individual, including their processes of appropriation and objectification, emphasizing the need for a profound transformation in attitudes and social perceptions towards people with disabilities. |
id |
UNISUL-4_a69c0b775042f29ccea6c7c2d0544280 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20510 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATIONJOÃO PEDRO : UN SALTO MÁS ALLÁ DE LA ESTIGMATIZACIÓNJOÃO PEDRO: UM SALTO PARA ALÉM DA ESTIGMATIZAÇÃOStigma;Disability;Historiography.EstigmaDiscapacidad;Historiografía.EstigmaDeficiênciaHistoriografiaThis study establishes a dialogue between the autobiography of João Pedro, a musician with a disability, and the historical-critical theory, aiming to understand and address attitudinal barriers and their social impacts. Three interviews conducted between December 2021 and June 2022 were recorded, transcribed, and validated by the participant. Based on these narratives, we identified connections between the processes of appropriation and objectification and their role in João Pedro's personal and professional developments. Our results highlight the inadequacy of public policies and actions for recognition and social justice in breaking the cycle of stigmatization faced by people with disabilities. We conclude that a true rupture of this stigma requires a personalized approach, taking into account the particularities of each individual, including their processes of appropriation and objectification, emphasizing the need for a profound transformation in attitudes and social perceptions towards people with disabilities.Este estudio establece un diálogo entre la autobiografía de João Pedro, un músico con discapacidad, y la teoría histórico-crítica, con el objetivo de comprender y abordar las barreras actitudinales y sus impactos sociales. Se realizaron tres entrevistas entre diciembre de 2021 y junio de 2022, que fueron grabadas, transcritas y validadas por el participante. A partir de estas narrativas, identificamos conexiones entre los procesos de apropiación y objetivación y su papel en los desarrollos personales y profesionales de João Pedro. Nuestros resultados evidencian la insuficiencia de las políticas públicas y acciones de reconocimiento y justicia social para romper el ciclo de estigmatización enfrentado por las personas con discapacidad. Concluimos que una verdadera ruptura de este estigma requiere un enfoque personalizado, teniendo en cuenta las particularidades de cada individuo, incluyendo sus procesos de apropiación y objetivación, resaltando la necesidad de una transformación profunda en las actitudes y percepciones sociales hacia las personas con discapacidad.Este estudo estabelece um diálogo entre a autobiografia de João Pedro, um músico com deficiência, e a teoria histórico-crítica, com o objetivo de compreender e abordar as barreiras atitudinais e seus impactos sociais. Três entrevistas, realizadas entre dezembro de 2021 e junho de 2022, foram gravadas, transcritas e validadas pelo participante. Com base nessas narrativas, identificamos conexões entre os processos de apropriação e objetivação e seu papel nos desenvolvimentos pessoal e profissional de João Pedro. Nossos resultados evidenciam a insuficiência das políticas públicas e ações de reconhecimento e justiça social para romper o ciclo de estigmatização enfrentado pelas pessoas com deficiência. Concluímos que uma verdadeira ruptura desse estigma exige uma abordagem personalizada, levando em consideração as particularidades de cada sujeito, incluindo seus processos de apropriação e objetivação, destacando a necessidade de uma transformação profunda nas atitudes e percepções sociais em relação às pessoas com deficiência. Universidade do Sul de Santa Catarina2024-01-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2051010.59306/poiesis.v17e322023410-425Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 410-4252179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510/19142Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, MarcusVasques, Carla Karnoppi2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20510Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION JOÃO PEDRO : UN SALTO MÁS ALLÁ DE LA ESTIGMATIZACIÓN JOÃO PEDRO: UM SALTO PARA ALÉM DA ESTIGMATIZAÇÃO |
title |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION |
spellingShingle |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION Moraes, Marcus Stigma; Disability; Historiography. Estigma Discapacidad; Historiografía. Estigma Deficiência Historiografia |
title_short |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION |
title_full |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION |
title_fullStr |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION |
title_full_unstemmed |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION |
title_sort |
JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION |
author |
Moraes, Marcus |
author_facet |
Moraes, Marcus Vasques, Carla Karnoppi |
author_role |
author |
author2 |
Vasques, Carla Karnoppi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Marcus Vasques, Carla Karnoppi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Stigma; Disability; Historiography. Estigma Discapacidad; Historiografía. Estigma Deficiência Historiografia |
topic |
Stigma; Disability; Historiography. Estigma Discapacidad; Historiografía. Estigma Deficiência Historiografia |
description |
This study establishes a dialogue between the autobiography of João Pedro, a musician with a disability, and the historical-critical theory, aiming to understand and address attitudinal barriers and their social impacts. Three interviews conducted between December 2021 and June 2022 were recorded, transcribed, and validated by the participant. Based on these narratives, we identified connections between the processes of appropriation and objectification and their role in João Pedro's personal and professional developments. Our results highlight the inadequacy of public policies and actions for recognition and social justice in breaking the cycle of stigmatization faced by people with disabilities. We conclude that a true rupture of this stigma requires a personalized approach, taking into account the particularities of each individual, including their processes of appropriation and objectification, emphasizing the need for a profound transformation in attitudes and social perceptions towards people with disabilities. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510 10.59306/poiesis.v17e322023410-425 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e322023410-425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510/19142 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 410-425 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218746452705280 |