JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Marcus
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vasques, Carla Karnoppi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510
Resumo: This study establishes a dialogue between the autobiography of João Pedro, a musician with a disability, and the historical-critical theory, aiming to understand and address attitudinal barriers and their social impacts. Three interviews conducted between December 2021 and June 2022 were recorded, transcribed, and validated by the participant. Based on these narratives, we identified connections between the processes of appropriation and objectification and their role in João Pedro's personal and professional developments. Our results highlight the inadequacy of public policies and actions for recognition and social justice in breaking the cycle of stigmatization faced by people with disabilities. We conclude that a true rupture of this stigma requires a personalized approach, taking into account the particularities of each individual, including their processes of appropriation and objectification, emphasizing the need for a profound transformation in attitudes and social perceptions towards people with disabilities.
id UNISUL-4_a69c0b775042f29ccea6c7c2d0544280
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20510
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATIONJOÃO PEDRO : UN SALTO MÁS ALLÁ DE LA ESTIGMATIZACIÓNJOÃO PEDRO: UM SALTO PARA ALÉM DA ESTIGMATIZAÇÃOStigma;Disability;Historiography.EstigmaDiscapacidad;Historiografía.EstigmaDeficiênciaHistoriografiaThis study establishes a dialogue between the autobiography of João Pedro, a musician with a disability, and the historical-critical theory, aiming to understand and address attitudinal barriers and their social impacts. Three interviews conducted between December 2021 and June 2022 were recorded, transcribed, and validated by the participant. Based on these narratives, we identified connections between the processes of appropriation and objectification and their role in João Pedro's personal and professional developments. Our results highlight the inadequacy of public policies and actions for recognition and social justice in breaking the cycle of stigmatization faced by people with disabilities. We conclude that a true rupture of this stigma requires a personalized approach, taking into account the particularities of each individual, including their processes of appropriation and objectification, emphasizing the need for a profound transformation in attitudes and social perceptions towards people with disabilities.Este estudio establece un diálogo entre la autobiografía de João Pedro, un músico con discapacidad, y la teoría histórico-crítica, con el objetivo de comprender y abordar las barreras actitudinales y sus impactos sociales. Se realizaron tres entrevistas entre diciembre de 2021 y junio de 2022, que fueron grabadas, transcritas y validadas por el participante. A partir de estas narrativas, identificamos conexiones entre los procesos de apropiación y objetivación y su papel en los desarrollos personales y profesionales de João Pedro. Nuestros resultados evidencian la insuficiencia de las políticas públicas y acciones de reconocimiento y justicia social para romper el ciclo de estigmatización enfrentado por las personas con discapacidad. Concluimos que una verdadera ruptura de este estigma requiere un enfoque personalizado, teniendo en cuenta las particularidades de cada individuo, incluyendo sus procesos de apropiación y objetivación, resaltando la necesidad de una transformación profunda en las actitudes y percepciones sociales hacia las personas con discapacidad.Este estudo estabelece um diálogo entre a autobiografia de João Pedro, um músico com deficiência, e a teoria histórico-crítica, com o objetivo de compreender e abordar as barreiras atitudinais e seus impactos sociais. Três entrevistas, realizadas entre dezembro de 2021 e junho de 2022, foram gravadas, transcritas e validadas pelo participante. Com base nessas narrativas, identificamos conexões entre os processos de apropriação e objetivação e seu papel nos desenvolvimentos pessoal e profissional de João Pedro. Nossos resultados evidenciam a insuficiência das políticas públicas e ações de reconhecimento e justiça social para romper o ciclo de estigmatização enfrentado pelas pessoas com deficiência. Concluímos que uma verdadeira ruptura desse estigma exige uma abordagem personalizada, levando em consideração as particularidades de cada sujeito, incluindo seus processos de apropriação e objetivação, destacando a necessidade de uma transformação profunda nas atitudes e percepções sociais em relação às pessoas com deficiência.  Universidade do Sul de Santa Catarina2024-01-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2051010.59306/poiesis.v17e322023410-425Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 410-4252179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510/19142Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, MarcusVasques, Carla Karnoppi2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20510Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
JOÃO PEDRO : UN SALTO MÁS ALLÁ DE LA ESTIGMATIZACIÓN
JOÃO PEDRO: UM SALTO PARA ALÉM DA ESTIGMATIZAÇÃO
title JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
spellingShingle JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
Moraes, Marcus
Stigma;
Disability;
Historiography.
Estigma
Discapacidad;
Historiografía.
Estigma
Deficiência
Historiografia
title_short JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
title_full JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
title_fullStr JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
title_full_unstemmed JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
title_sort JOÃO PEDRO: A LEAP BEYOND STIGMATIZATION
author Moraes, Marcus
author_facet Moraes, Marcus
Vasques, Carla Karnoppi
author_role author
author2 Vasques, Carla Karnoppi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Marcus
Vasques, Carla Karnoppi
dc.subject.por.fl_str_mv Stigma;
Disability;
Historiography.
Estigma
Discapacidad;
Historiografía.
Estigma
Deficiência
Historiografia
topic Stigma;
Disability;
Historiography.
Estigma
Discapacidad;
Historiografía.
Estigma
Deficiência
Historiografia
description This study establishes a dialogue between the autobiography of João Pedro, a musician with a disability, and the historical-critical theory, aiming to understand and address attitudinal barriers and their social impacts. Three interviews conducted between December 2021 and June 2022 were recorded, transcribed, and validated by the participant. Based on these narratives, we identified connections between the processes of appropriation and objectification and their role in João Pedro's personal and professional developments. Our results highlight the inadequacy of public policies and actions for recognition and social justice in breaking the cycle of stigmatization faced by people with disabilities. We conclude that a true rupture of this stigma requires a personalized approach, taking into account the particularities of each individual, including their processes of appropriation and objectification, emphasizing the need for a profound transformation in attitudes and social perceptions towards people with disabilities.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510
10.59306/poiesis.v17e322023410-425
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023410-425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20510/19142
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 410-425
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218746452705280