LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tiroli, Luiz Gustavo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Martins Beleze, Nathalia, de Jesus Santos, Adriana Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026
Resumo: The theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject.
id UNISUL-4_a7f3421ad8a416603bd93e3d46202b69
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20026
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESSLA LECTURA LITERARIA DESDE LA PERSPECTIVA DE LA TEORÍA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICACIONES PARA EL PROCESO DE ALFABETIZACIÓNLEITURA LITERÁRIA NA PERSPECTIVA DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICAÇÕES PARA O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃOLiterary readingLiteracyCultural-historical theoryHumanizationContent and formLectura literariaLiteraturaTeoría histórico-culturalHumanizaciónContenido y formaLeitura literáriaAlfabetizaçãoTeoria histórico-culturalHumanizaçãoConteúdo e formaThe theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject.El tema de la alfabetización está marcado por disputas de cosmovisión. En este sentido, esta investigación tiene como objetivo discutir la importancia de la lectura literaria en el proceso de alfabetización, a partir de los presupuestos de la Teoría Histórico-Cultural. Surge así la siguiente pregunta: ¿cuáles son las principales implicaciones de la lectura literaria para el proceso de alfabetización, a partir de los presupuestos de la Teoría Histórico-Cultural? Se trata de una investigación bibliográfica, con tratamiento cualitativo de datos y enfoque crítico-dialéctico, utilizando las categorías marxistas de 'contenido' y 'forma'. Aunque incipiente, los resultados apuntan para la posibilidad de redimensionar el proceso de alfabetización a partir de la lectura literaria, desde la perspectiva de la Teoría Histórico-Cultural. Un enfoque que va más allá de la perspectiva didáctico-instrumental, un proceso centrado en la formación del sujeto lector.A temática da alfabetização é marcada por disputas de visões de mundo. Nesse sentido, esta pesquisa tem como objetivo discorrer sobre a importância da leitura literária no processo de alfabetização, a partir dos pressupostos da teoria histórico-cultural. Assim, questiona-se: quais são as principais implicações da leitura literária para o processo de alfabetização, tendo como premissa os pressupostos da Teoria Histórico-Cultural? Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, com tratamento qualitativo dos dados e abordagem crítico-dialética, utilizando as categorias marxistas ‘conteúdo’ e ‘forma’. Embora incipientes, os resultados apontam para a possibilidade de redimensionar o processo de alfabetização a partir da leitura literária, na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. Uma abordagem que vai além da perspectiva didático-instrumental, um processo com foco na formação do sujeito leitor.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2002610.59306/poiesis.v17e322023285-300Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 285-3002179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026/19131Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTiroli, Luiz GustavoMartins Beleze, Nathaliade Jesus Santos, Adriana ReginaTiroli, Luiz GustavoMartins Beleze, Nathaliade Jesus Santos, Adriana ReginaTiroli, Luiz GustavoMartins Beleze, Nathaliade Jesus Santos, Adriana Regina2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20026Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
LA LECTURA LITERARIA DESDE LA PERSPECTIVA DE LA TEORÍA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICACIONES PARA EL PROCESO DE ALFABETIZACIÓN
LEITURA LITERÁRIA NA PERSPECTIVA DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICAÇÕES PARA O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO
title LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
spellingShingle LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
Tiroli, Luiz Gustavo
Literary reading
Literacy
Cultural-historical theory
Humanization
Content and form
Lectura literaria
Literatura
Teoría histórico-cultural
Humanización
Contenido y forma
Leitura literária
Alfabetização
Teoria histórico-cultural
Humanização
Conteúdo e forma
title_short LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
title_full LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
title_fullStr LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
title_full_unstemmed LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
title_sort LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
author Tiroli, Luiz Gustavo
author_facet Tiroli, Luiz Gustavo
Martins Beleze, Nathalia
de Jesus Santos, Adriana Regina
author_role author
author2 Martins Beleze, Nathalia
de Jesus Santos, Adriana Regina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tiroli, Luiz Gustavo
Martins Beleze, Nathalia
de Jesus Santos, Adriana Regina
Tiroli, Luiz Gustavo
Martins Beleze, Nathalia
de Jesus Santos, Adriana Regina
Tiroli, Luiz Gustavo
Martins Beleze, Nathalia
de Jesus Santos, Adriana Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Literary reading
Literacy
Cultural-historical theory
Humanization
Content and form
Lectura literaria
Literatura
Teoría histórico-cultural
Humanización
Contenido y forma
Leitura literária
Alfabetização
Teoria histórico-cultural
Humanização
Conteúdo e forma
topic Literary reading
Literacy
Cultural-historical theory
Humanization
Content and form
Lectura literaria
Literatura
Teoría histórico-cultural
Humanización
Contenido y forma
Leitura literária
Alfabetização
Teoria histórico-cultural
Humanização
Conteúdo e forma
description The theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026
10.59306/poiesis.v17e322023285-300
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023285-300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026/19131
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 285-300
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745923174400