LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026 |
Resumo: | The theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject. |
id |
UNISUL-4_a7f3421ad8a416603bd93e3d46202b69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20026 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESSLA LECTURA LITERARIA DESDE LA PERSPECTIVA DE LA TEORÍA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICACIONES PARA EL PROCESO DE ALFABETIZACIÓNLEITURA LITERÁRIA NA PERSPECTIVA DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICAÇÕES PARA O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃOLiterary readingLiteracyCultural-historical theoryHumanizationContent and formLectura literariaLiteraturaTeoría histórico-culturalHumanizaciónContenido y formaLeitura literáriaAlfabetizaçãoTeoria histórico-culturalHumanizaçãoConteúdo e formaThe theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject.El tema de la alfabetización está marcado por disputas de cosmovisión. En este sentido, esta investigación tiene como objetivo discutir la importancia de la lectura literaria en el proceso de alfabetización, a partir de los presupuestos de la Teoría Histórico-Cultural. Surge así la siguiente pregunta: ¿cuáles son las principales implicaciones de la lectura literaria para el proceso de alfabetización, a partir de los presupuestos de la Teoría Histórico-Cultural? Se trata de una investigación bibliográfica, con tratamiento cualitativo de datos y enfoque crítico-dialéctico, utilizando las categorías marxistas de 'contenido' y 'forma'. Aunque incipiente, los resultados apuntan para la posibilidad de redimensionar el proceso de alfabetización a partir de la lectura literaria, desde la perspectiva de la Teoría Histórico-Cultural. Un enfoque que va más allá de la perspectiva didáctico-instrumental, un proceso centrado en la formación del sujeto lector.A temática da alfabetização é marcada por disputas de visões de mundo. Nesse sentido, esta pesquisa tem como objetivo discorrer sobre a importância da leitura literária no processo de alfabetização, a partir dos pressupostos da teoria histórico-cultural. Assim, questiona-se: quais são as principais implicações da leitura literária para o processo de alfabetização, tendo como premissa os pressupostos da Teoria Histórico-Cultural? Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, com tratamento qualitativo dos dados e abordagem crítico-dialética, utilizando as categorias marxistas ‘conteúdo’ e ‘forma’. Embora incipientes, os resultados apontam para a possibilidade de redimensionar o processo de alfabetização a partir da leitura literária, na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. Uma abordagem que vai além da perspectiva didático-instrumental, um processo com foco na formação do sujeito leitor.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2002610.59306/poiesis.v17e322023285-300Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 285-3002179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026/19131Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTiroli, Luiz GustavoMartins Beleze, Nathaliade Jesus Santos, Adriana ReginaTiroli, Luiz GustavoMartins Beleze, Nathaliade Jesus Santos, Adriana ReginaTiroli, Luiz GustavoMartins Beleze, Nathaliade Jesus Santos, Adriana Regina2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20026Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS LA LECTURA LITERARIA DESDE LA PERSPECTIVA DE LA TEORÍA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICACIONES PARA EL PROCESO DE ALFABETIZACIÓN LEITURA LITERÁRIA NA PERSPECTIVA DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL: IMPLICAÇÕES PARA O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO |
title |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS |
spellingShingle |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS Tiroli, Luiz Gustavo Literary reading Literacy Cultural-historical theory Humanization Content and form Lectura literaria Literatura Teoría histórico-cultural Humanización Contenido y forma Leitura literária Alfabetização Teoria histórico-cultural Humanização Conteúdo e forma |
title_short |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS |
title_full |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS |
title_fullStr |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS |
title_full_unstemmed |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS |
title_sort |
LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY: IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS |
author |
Tiroli, Luiz Gustavo |
author_facet |
Tiroli, Luiz Gustavo Martins Beleze, Nathalia de Jesus Santos, Adriana Regina |
author_role |
author |
author2 |
Martins Beleze, Nathalia de Jesus Santos, Adriana Regina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tiroli, Luiz Gustavo Martins Beleze, Nathalia de Jesus Santos, Adriana Regina Tiroli, Luiz Gustavo Martins Beleze, Nathalia de Jesus Santos, Adriana Regina Tiroli, Luiz Gustavo Martins Beleze, Nathalia de Jesus Santos, Adriana Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literary reading Literacy Cultural-historical theory Humanization Content and form Lectura literaria Literatura Teoría histórico-cultural Humanización Contenido y forma Leitura literária Alfabetização Teoria histórico-cultural Humanização Conteúdo e forma |
topic |
Literary reading Literacy Cultural-historical theory Humanization Content and form Lectura literaria Literatura Teoría histórico-cultural Humanización Contenido y forma Leitura literária Alfabetização Teoria histórico-cultural Humanização Conteúdo e forma |
description |
The theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026 10.59306/poiesis.v17e322023285-300 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e322023285-300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20026/19131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 285-300 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745923174400 |