BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Adriana do Carmo Corrêa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Erika Loureiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273
Resumo: This work brings a reflection about the interactions and the appreciation of the body and the child subject in early childhood education, identifying possible ways of adjusting and controlling corporeality in early childhood. We understand the unity of body and mind as an integral dimension of the subject, we value corporeality and children's cultures, recognizing children as subjects of rights. We developed an exploratory study during the Supervised Curricular Internship activity in Early Childhood Education. The interaction in the institution and later the analysis of the data confirmed that schooling with a tendency in traditional techniques turns children into “pseudo-subjects”, the child's body starts to be controlled and contained by the rules of the adult.
id UNISUL-4_a829990678d5e675062bca34fdec01d0
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9273
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTILCUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN EDUCACIÓN INFANTILCORPO, CONTROLE E MULTICULTURALISMO NA EDUCAÇÃO INFANTILBodyChild educationInter / Multiculturalism.CuerpoEducación InfantilInter / Multiculturalismo.CorpoEducação InfantilInter/Multiculturalismo.This work brings a reflection about the interactions and the appreciation of the body and the child subject in early childhood education, identifying possible ways of adjusting and controlling corporeality in early childhood. We understand the unity of body and mind as an integral dimension of the subject, we value corporeality and children's cultures, recognizing children as subjects of rights. We developed an exploratory study during the Supervised Curricular Internship activity in Early Childhood Education. The interaction in the institution and later the analysis of the data confirmed that schooling with a tendency in traditional techniques turns children into “pseudo-subjects”, the child's body starts to be controlled and contained by the rules of the adult.Este trabajo reflexiona sobre las interacciones y la apreciación del cuerpo y el sujeto infantil en la educación de la primera infancia, identificando posibles formas de ajustar y controlar la corporalidad incluso en la primera infancia. Entendemos la unidad del cuerpo y la mente como una dimensión integral del sujeto, valoramos la corporeidad y las culturas de los niños, reconociendo a los niños como sujetos de derechos. Desarrollamos un estudio exploratorio durante la actividad de Pasantía Curricular Supervisada en Educación Infantil. La interacción en la institución y luego el análisis de los datos confirmaron que la escolarización con una tendencia en las técnicas tradicionales convierte a los niños en “pseudo-sujetos”, el cuerpo del niño está controlado y contenido por las reglas del adulto.Este trabalho traz uma reflexão acerca das interações e da valorização do corpo e do sujeito infantil na educação infantil, identificando possíveis formas de ajuste e controle da corporeidade ainda na primeira infância. Compreendemos a unidade corpo e mente como uma dimensão integral do sujeito, valorizamos a corporeidade e as culturas infantis, reconhecendo as crianças como sujeitos de diretos. Desenvolvemos um estudo exploratório durante a atividade de Estágio Supervisionado Curricular na Educação Infantil. A interação na instituição e posteriormente a análise dos dados confirmaram que a escolarização com tendência em técnicas tradicionais transforma crianças em “pseudossujeitos” - o corpo infantil passa a ser controlado e contido pelas regras do adulto.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionmétodoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/927310.59306/poiesis.v15e282021237-253Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 237-2532179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273/5977Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Adriana do Carmo CorrêaCarvalho, Erika Loureiro de2023-07-24T16:37:20Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9273Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:37:20Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN EDUCACIÓN INFANTIL
CORPO, CONTROLE E MULTICULTURALISMO NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
spellingShingle BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
Gonçalves, Adriana do Carmo Corrêa
Body
Child education
Inter / Multiculturalism.
Cuerpo
Educación Infantil
Inter / Multiculturalismo.
Corpo
Educação Infantil
Inter/Multiculturalismo.
title_short BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
title_full BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
title_fullStr BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
title_full_unstemmed BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
title_sort BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
author Gonçalves, Adriana do Carmo Corrêa
author_facet Gonçalves, Adriana do Carmo Corrêa
Carvalho, Erika Loureiro de
author_role author
author2 Carvalho, Erika Loureiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Adriana do Carmo Corrêa
Carvalho, Erika Loureiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Body
Child education
Inter / Multiculturalism.
Cuerpo
Educación Infantil
Inter / Multiculturalismo.
Corpo
Educação Infantil
Inter/Multiculturalismo.
topic Body
Child education
Inter / Multiculturalism.
Cuerpo
Educación Infantil
Inter / Multiculturalismo.
Corpo
Educação Infantil
Inter/Multiculturalismo.
description This work brings a reflection about the interactions and the appreciation of the body and the child subject in early childhood education, identifying possible ways of adjusting and controlling corporeality in early childhood. We understand the unity of body and mind as an integral dimension of the subject, we value corporeality and children's cultures, recognizing children as subjects of rights. We developed an exploratory study during the Supervised Curricular Internship activity in Early Childhood Education. The interaction in the institution and later the analysis of the data confirmed that schooling with a tendency in traditional techniques turns children into “pseudo-subjects”, the child's body starts to be controlled and contained by the rules of the adult.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
método
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273
10.59306/poiesis.v15e282021237-253
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v15e282021237-253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273/5977
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 237-253
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749018570752