BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273 |
Resumo: | This work brings a reflection about the interactions and the appreciation of the body and the child subject in early childhood education, identifying possible ways of adjusting and controlling corporeality in early childhood. We understand the unity of body and mind as an integral dimension of the subject, we value corporeality and children's cultures, recognizing children as subjects of rights. We developed an exploratory study during the Supervised Curricular Internship activity in Early Childhood Education. The interaction in the institution and later the analysis of the data confirmed that schooling with a tendency in traditional techniques turns children into “pseudo-subjects”, the child's body starts to be controlled and contained by the rules of the adult. |
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BODY, CONTROL AND MULTICULTURALISM IN CHILDHOOD EDUCATION CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTILCUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL CUERPO, CONTROL Y MULTICULTURALISMO EN EDUCACIÓN INFANTILCORPO, CONTROLE E MULTICULTURALISMO NA EDUCAÇÃO INFANTILBodyChild educationInter / Multiculturalism.CuerpoEducación InfantilInter / Multiculturalismo.CorpoEducação InfantilInter/Multiculturalismo.This work brings a reflection about the interactions and the appreciation of the body and the child subject in early childhood education, identifying possible ways of adjusting and controlling corporeality in early childhood. We understand the unity of body and mind as an integral dimension of the subject, we value corporeality and children's cultures, recognizing children as subjects of rights. We developed an exploratory study during the Supervised Curricular Internship activity in Early Childhood Education. The interaction in the institution and later the analysis of the data confirmed that schooling with a tendency in traditional techniques turns children into “pseudo-subjects”, the child's body starts to be controlled and contained by the rules of the adult.Este trabajo reflexiona sobre las interacciones y la apreciación del cuerpo y el sujeto infantil en la educación de la primera infancia, identificando posibles formas de ajustar y controlar la corporalidad incluso en la primera infancia. Entendemos la unidad del cuerpo y la mente como una dimensión integral del sujeto, valoramos la corporeidad y las culturas de los niños, reconociendo a los niños como sujetos de derechos. Desarrollamos un estudio exploratorio durante la actividad de Pasantía Curricular Supervisada en Educación Infantil. La interacción en la institución y luego el análisis de los datos confirmaron que la escolarización con una tendencia en las técnicas tradicionales convierte a los niños en “pseudo-sujetos”, el cuerpo del niño está controlado y contenido por las reglas del adulto.Este trabalho traz uma reflexão acerca das interações e da valorização do corpo e do sujeito infantil na educação infantil, identificando possíveis formas de ajuste e controle da corporeidade ainda na primeira infância. Compreendemos a unidade corpo e mente como uma dimensão integral do sujeito, valorizamos a corporeidade e as culturas infantis, reconhecendo as crianças como sujeitos de diretos. Desenvolvemos um estudo exploratório durante a atividade de Estágio Supervisionado Curricular na Educação Infantil. A interação na instituição e posteriormente a análise dos dados confirmaram que a escolarização com tendência em técnicas tradicionais transforma crianças em “pseudossujeitos” - o corpo infantil passa a ser controlado e contido pelas regras do adulto.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionmétodoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/927310.59306/poiesis.v15e282021237-253Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 237-2532179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9273/5977Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Adriana do Carmo CorrêaCarvalho, Erika Loureiro de2023-07-24T16:37:20Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9273Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:37:20Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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