MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316 |
Resumo: | This paper discusses an aporia, in Merleau-Ponty's phenomenology, which involves the concept of perception and language in the French philosopher's work. It presents, with the aid of commentators and of Merleau-Ponty himself, the rearrangements by the philosopher for dealing with this aporia, which resulted in reviews of his thoughts. It concludes with some implications of this aporia for the receptions of Merleau-Ponty in the Physical Education in Brazil. |
id |
UNISUL-4_b8e1f49ef65a30e3b5e9683bba7903c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2316 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATIONMERLEAU-PONTY, LENGUAJE Y FENOMENOLOGÍA EN LA EDUCACIÓN FÍSICAMERLEAU-PONTY, LINGUAGEM E FENOMENOLOGIA NA EDUCAÇÃO FÍSICAMerleau-PontyBodyLanguagePhysical Education.Merleau-PontyCuerpoLenguajeEducación Física.Merleau-PontyCorpoLinguagemEducação Física.This paper discusses an aporia, in Merleau-Ponty's phenomenology, which involves the concept of perception and language in the French philosopher's work. It presents, with the aid of commentators and of Merleau-Ponty himself, the rearrangements by the philosopher for dealing with this aporia, which resulted in reviews of his thoughts. It concludes with some implications of this aporia for the receptions of Merleau-Ponty in the Physical Education in Brazil.Se discute una aporía, en la fenomenología de Merleau-Ponty, que implica los conceptos de percepción y lenguaje en la obra del filósofo francés. Se presenta, con ayuda de comentadores y del propio Merleau-Ponty, los reordenamientos operados por el filósofo para lidiar con esta aporía, aspecto que produjo revisiones en su pensamiento. Se concluye con algunas implicancias de dicha aporía para las recepciones de Merleau-Ponty en la Educación Física brasileña. O artigo trata de discutir uma aporia, na fenomenologia de Merleau-Ponty, que envolve os conceitos de percepção e linguagem em sua obra. Apresenta, com a ajuda de comentadores e do próprio filósofo, as reordenações por ele operadas para lidar com o problema, o que produziu revisões em seu pensamento. Conclui com possíveis implicações dessa questão na educação física brasileira. Universidade do Sul de Santa Catarina2014-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/231610.19177/prppge.v8e142014318-333Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 14 (2014): Educação do corpo; 318-3332179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316/1903Ghidetti, Filipe FerreiraAlmeida, Felipe Quintão deBracht, Valterinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:59:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2316Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:59:49Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION MERLEAU-PONTY, LENGUAJE Y FENOMENOLOGÍA EN LA EDUCACIÓN FÍSICA MERLEAU-PONTY, LINGUAGEM E FENOMENOLOGIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION |
spellingShingle |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION Ghidetti, Filipe Ferreira Merleau-Ponty Body Language Physical Education. Merleau-Ponty Cuerpo Lenguaje Educación Física. Merleau-Ponty Corpo Linguagem Educação Física. |
title_short |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION |
title_full |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION |
title_fullStr |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION |
title_sort |
MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION |
author |
Ghidetti, Filipe Ferreira |
author_facet |
Ghidetti, Filipe Ferreira Almeida, Felipe Quintão de Bracht, Valter |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Felipe Quintão de Bracht, Valter |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ghidetti, Filipe Ferreira Almeida, Felipe Quintão de Bracht, Valter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Merleau-Ponty Body Language Physical Education. Merleau-Ponty Cuerpo Lenguaje Educación Física. Merleau-Ponty Corpo Linguagem Educação Física. |
topic |
Merleau-Ponty Body Language Physical Education. Merleau-Ponty Cuerpo Lenguaje Educación Física. Merleau-Ponty Corpo Linguagem Educação Física. |
description |
This paper discusses an aporia, in Merleau-Ponty's phenomenology, which involves the concept of perception and language in the French philosopher's work. It presents, with the aid of commentators and of Merleau-Ponty himself, the rearrangements by the philosopher for dealing with this aporia, which resulted in reviews of his thoughts. It concludes with some implications of this aporia for the receptions of Merleau-Ponty in the Physical Education in Brazil. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316 10.19177/prppge.v8e142014318-333 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v8e142014318-333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316/1903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 14 (2014): Educação do corpo; 318-333 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747647033344 |