MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghidetti, Filipe Ferreira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Almeida, Felipe Quintão de, Bracht, Valter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316
Resumo: This paper discusses an aporia, in Merleau-Ponty's phenomenology, which involves the concept of perception and language in the French philosopher's work. It presents, with the aid of commentators and of Merleau-Ponty himself, the rearrangements by the philosopher for dealing with this aporia, which resulted in reviews of his thoughts. It concludes with some implications of this aporia for the receptions of Merleau-Ponty in the Physical Education in Brazil.
id UNISUL-4_b8e1f49ef65a30e3b5e9683bba7903c5
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2316
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATIONMERLEAU-PONTY, LENGUAJE Y FENOMENOLOGÍA EN LA EDUCACIÓN FÍSICAMERLEAU-PONTY, LINGUAGEM E FENOMENOLOGIA NA EDUCAÇÃO FÍSICAMerleau-PontyBodyLanguagePhysical Education.Merleau-PontyCuerpoLenguajeEducación Física.Merleau-PontyCorpoLinguagemEducação Física.This paper discusses an aporia, in Merleau-Ponty's phenomenology, which involves the concept of perception and language in the French philosopher's work. It presents, with the aid of commentators and of Merleau-Ponty himself, the rearrangements by the philosopher for dealing with this aporia, which resulted in reviews of his thoughts. It concludes with some implications of this aporia for the receptions of Merleau-Ponty in the Physical Education in Brazil.Se discute una aporía, en la fenomenología de Merleau-Ponty, que implica los conceptos de percepción y lenguaje en la obra del filósofo francés. Se presenta, con ayuda de comentadores y del propio Merleau-Ponty, los reordenamientos operados por el filósofo para lidiar con esta aporía, aspecto que produjo revisiones en su pensamiento. Se concluye con algunas implicancias de dicha aporía para las recepciones de Merleau-Ponty en la Educación Física brasileña. O artigo trata de discutir uma aporia, na fenomenologia de Merleau-Ponty, que envolve os conceitos de percepção e linguagem em sua obra. Apresenta, com a ajuda de comentadores e do próprio filósofo, as reordenações por ele operadas para lidar com o problema, o que produziu revisões em seu pensamento. Conclui com possíveis implicações dessa questão na educação física brasileira.  Universidade do Sul de Santa Catarina2014-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/231610.19177/prppge.v8e142014318-333Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 14 (2014): Educação do corpo; 318-3332179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316/1903Ghidetti, Filipe FerreiraAlmeida, Felipe Quintão deBracht, Valterinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:59:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2316Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:59:49Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
MERLEAU-PONTY, LENGUAJE Y FENOMENOLOGÍA EN LA EDUCACIÓN FÍSICA
MERLEAU-PONTY, LINGUAGEM E FENOMENOLOGIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA
title MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
spellingShingle MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
Ghidetti, Filipe Ferreira
Merleau-Ponty
Body
Language
Physical Education.
Merleau-Ponty
Cuerpo
Lenguaje
Educación Física.
Merleau-Ponty
Corpo
Linguagem
Educação Física.
title_short MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
title_full MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
title_fullStr MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
title_full_unstemmed MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
title_sort MERLEAU-PONTY, LANGUAGE AND PHENOMENOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION
author Ghidetti, Filipe Ferreira
author_facet Ghidetti, Filipe Ferreira
Almeida, Felipe Quintão de
Bracht, Valter
author_role author
author2 Almeida, Felipe Quintão de
Bracht, Valter
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ghidetti, Filipe Ferreira
Almeida, Felipe Quintão de
Bracht, Valter
dc.subject.por.fl_str_mv Merleau-Ponty
Body
Language
Physical Education.
Merleau-Ponty
Cuerpo
Lenguaje
Educación Física.
Merleau-Ponty
Corpo
Linguagem
Educação Física.
topic Merleau-Ponty
Body
Language
Physical Education.
Merleau-Ponty
Cuerpo
Lenguaje
Educación Física.
Merleau-Ponty
Corpo
Linguagem
Educação Física.
description This paper discusses an aporia, in Merleau-Ponty's phenomenology, which involves the concept of perception and language in the French philosopher's work. It presents, with the aid of commentators and of Merleau-Ponty himself, the rearrangements by the philosopher for dealing with this aporia, which resulted in reviews of his thoughts. It concludes with some implications of this aporia for the receptions of Merleau-Ponty in the Physical Education in Brazil.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316
10.19177/prppge.v8e142014318-333
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e142014318-333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2316/1903
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 14 (2014): Educação do corpo; 318-333
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747647033344