SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359 |
Resumo: | The present essay is the result of a doctoral research which investigated the understanding of Medical professors about the human dimension of sexuality to reveal processes of sexual education lived in an integrated curriculum proposal, which was oriented by competences and developed by active methodologies. Dialectical and historical Materialism was the guiding paradigm, and it was configured in a case study that used the dialectical method to the analysis of the reality. Questionnaires and semi-structured interviews were the collection instruments. The content analysis revealed contradictions that represent sexual education processes strongly anchored by repressive paradigms of sexuality added to the paradigm of scientific medicine, which are perpetuated by hidden curricula. |
id |
UNISUL-4_ba27d36c9d9bec8ffbd9aa9425785d65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7359 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSALEDUCACIÓN SEXUAL Y PROFESORES DE UN CURSO DE MEDICINA: LA VIVENCIA EN UNA PROPUESTA DE INNOVACIÓN CURRICULAREDUCAÇÃO SEXUAL E PROFESSORES DE UM CURSO DE MEDICINA: A VIVÊNCIA NUMA PROPOSTA DE INOVAÇÃO CURRICULAREmancipatory sexual educationMedicine in Integrated CurriculumMedical training and sexual educationHidden curriculum.Educación sexual emancipatóriaMedicina en Currículum IntegradoFormación médica y educación sexualCurrículum oculto.Educação sexual emancipatóriaMedicina em Currículo IntegradoFormação médica e educação sexualCurrículo oculto.The present essay is the result of a doctoral research which investigated the understanding of Medical professors about the human dimension of sexuality to reveal processes of sexual education lived in an integrated curriculum proposal, which was oriented by competences and developed by active methodologies. Dialectical and historical Materialism was the guiding paradigm, and it was configured in a case study that used the dialectical method to the analysis of the reality. Questionnaires and semi-structured interviews were the collection instruments. The content analysis revealed contradictions that represent sexual education processes strongly anchored by repressive paradigms of sexuality added to the paradigm of scientific medicine, which are perpetuated by hidden curricula.El presente ensayo es el resultado de una investigación del doctorado que investigó la comprensión de los docentes de Medicina sobre la dimensión humana de la sexualidad para descubrir procesos de la educación sexual vividos en una propuesta de currículum integrado, orientado por competencias y desarrollado por metodologías activas. El materialismo histórico dialéctico fue el paradigma orientador, configurándose en un estudio de caso que utilizó el método dialéctico para el análisis de la realidad. Los cuestionarios y entrevistas semiestructuradas comprendieron los instrumentos de recolección. El análisis del contenido reveló contradicciones que representan procesos de la educación sexual anclados fuertemente por paradigmas represores de sexualidad sumados al paradigma de la medicina científica, que se perpetúan por currículums ocultos.O presente ensaio é resultado de pesquisa de doutoramento que investigou a compreensão de docentes de Medicina sobre a dimensão humana da sexualidade para desvelar processos de educação sexual vividos numa proposta de currículo integrado, orientado por competências e desenvolvido por metodologias ativas. Materialismo histórico dialético foi o paradigma norteador, se configurando num estudo de caso que utilizou o método dialético para análise da realidade. Questionários e entrevistas semiestruturadas compreenderam os instrumentos de coleta. A análise de conteúdo desvelou contradições que representam processos de educação sexual ancorados fortemente por paradigmas repressores de sexualidade somado ao paradigma da medicina científica, que se perpetuam por currículos ocultos.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/735910.19177/prppge.v12e222018368-387Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 368-3872179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359/4267Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessYared, Yalin BrizolaMelo, Sonia Maria Martins de2018-12-19T12:35:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7359Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-12-19T12:35:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL EDUCACIÓN SEXUAL Y PROFESORES DE UN CURSO DE MEDICINA: LA VIVENCIA EN UNA PROPUESTA DE INNOVACIÓN CURRICULAR EDUCAÇÃO SEXUAL E PROFESSORES DE UM CURSO DE MEDICINA: A VIVÊNCIA NUMA PROPOSTA DE INOVAÇÃO CURRICULAR |
title |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL |
spellingShingle |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL Yared, Yalin Brizola Emancipatory sexual education Medicine in Integrated Curriculum Medical training and sexual education Hidden curriculum. Educación sexual emancipatória Medicina en Currículum Integrado Formación médica y educación sexual Currículum oculto. Educação sexual emancipatória Medicina em Currículo Integrado Formação médica e educação sexual Currículo oculto. |
title_short |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL |
title_full |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL |
title_fullStr |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL |
title_full_unstemmed |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL |
title_sort |
SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL |
author |
Yared, Yalin Brizola |
author_facet |
Yared, Yalin Brizola Melo, Sonia Maria Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Sonia Maria Martins de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yared, Yalin Brizola Melo, Sonia Maria Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emancipatory sexual education Medicine in Integrated Curriculum Medical training and sexual education Hidden curriculum. Educación sexual emancipatória Medicina en Currículum Integrado Formación médica y educación sexual Currículum oculto. Educação sexual emancipatória Medicina em Currículo Integrado Formação médica e educação sexual Currículo oculto. |
topic |
Emancipatory sexual education Medicine in Integrated Curriculum Medical training and sexual education Hidden curriculum. Educación sexual emancipatória Medicina en Currículum Integrado Formación médica y educación sexual Currículum oculto. Educação sexual emancipatória Medicina em Currículo Integrado Formação médica e educação sexual Currículo oculto. |
description |
The present essay is the result of a doctoral research which investigated the understanding of Medical professors about the human dimension of sexuality to reveal processes of sexual education lived in an integrated curriculum proposal, which was oriented by competences and developed by active methodologies. Dialectical and historical Materialism was the guiding paradigm, and it was configured in a case study that used the dialectical method to the analysis of the reality. Questionnaires and semi-structured interviews were the collection instruments. The content analysis revealed contradictions that represent sexual education processes strongly anchored by repressive paradigms of sexuality added to the paradigm of scientific medicine, which are perpetuated by hidden curricula. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359 10.19177/prppge.v12e222018368-387 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e222018368-387 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359/4267 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 368-387 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748917907456 |