SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yared, Yalin Brizola
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Melo, Sonia Maria Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359
Resumo: The present essay is the result of a doctoral research which investigated the understanding of Medical professors about the human dimension of sexuality to reveal processes of sexual education lived in an integrated curriculum proposal, which was oriented by competences and developed by active methodologies. Dialectical and historical Materialism was the guiding paradigm, and it was configured in a case study that used the dialectical method to the analysis of the reality. Questionnaires and semi-structured interviews were the collection instruments. The content analysis revealed contradictions that represent sexual education processes strongly anchored by repressive paradigms of sexuality added to the paradigm of scientific medicine, which are perpetuated by hidden curricula.
id UNISUL-4_ba27d36c9d9bec8ffbd9aa9425785d65
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7359
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSALEDUCACIÓN SEXUAL Y PROFESORES DE UN CURSO DE MEDICINA: LA VIVENCIA EN UNA PROPUESTA DE INNOVACIÓN CURRICULAREDUCAÇÃO SEXUAL E PROFESSORES DE UM CURSO DE MEDICINA: A VIVÊNCIA NUMA PROPOSTA DE INOVAÇÃO CURRICULAREmancipatory sexual educationMedicine in Integrated CurriculumMedical training and sexual educationHidden curriculum.Educación sexual emancipatóriaMedicina en Currículum IntegradoFormación médica y educación sexualCurrículum oculto.Educação sexual emancipatóriaMedicina em Currículo IntegradoFormação médica e educação sexualCurrículo oculto.The present essay is the result of a doctoral research which investigated the understanding of Medical professors about the human dimension of sexuality to reveal processes of sexual education lived in an integrated curriculum proposal, which was oriented by competences and developed by active methodologies. Dialectical and historical Materialism was the guiding paradigm, and it was configured in a case study that used the dialectical method to the analysis of the reality. Questionnaires and semi-structured interviews were the collection instruments. The content analysis revealed contradictions that represent sexual education processes strongly anchored by repressive paradigms of sexuality added to the paradigm of scientific medicine, which are perpetuated by hidden curricula.El presente ensayo es el resultado de una investigación del doctorado que investigó la comprensión de los docentes de Medicina sobre la dimensión humana de la sexualidad para descubrir procesos de la educación sexual vividos en una propuesta de currículum integrado, orientado por competencias y desarrollado por metodologías activas. El materialismo histórico dialéctico fue el paradigma orientador, configurándose en un estudio de caso que utilizó el método dialéctico para el análisis de la realidad. Los cuestionarios y entrevistas semiestructuradas comprendieron los instrumentos de recolección. El análisis del contenido reveló contradicciones que representan procesos de la educación sexual anclados fuertemente por paradigmas represores de sexualidad sumados al paradigma de la medicina científica, que se perpetúan por currículums ocultos.O presente ensaio é resultado de pesquisa de doutoramento que investigou a compreensão de docentes de Medicina sobre a dimensão humana da sexualidade para desvelar processos de educação sexual vividos numa proposta de currículo integrado, orientado por competências e desenvolvido por metodologias ativas. Materialismo histórico dialético foi o paradigma norteador, se configurando num estudo de caso que utilizou o método dialético para análise da realidade. Questionários e entrevistas semiestruturadas compreenderam os instrumentos de coleta. A análise de conteúdo desvelou contradições que representam processos de educação sexual ancorados fortemente por paradigmas repressores de sexualidade somado ao paradigma da medicina científica, que se perpetuam por currículos ocultos.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/735910.19177/prppge.v12e222018368-387Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 368-3872179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359/4267Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessYared, Yalin BrizolaMelo, Sonia Maria Martins de2018-12-19T12:35:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7359Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-12-19T12:35:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
EDUCACIÓN SEXUAL Y PROFESORES DE UN CURSO DE MEDICINA: LA VIVENCIA EN UNA PROPUESTA DE INNOVACIÓN CURRICULAR
EDUCAÇÃO SEXUAL E PROFESSORES DE UM CURSO DE MEDICINA: A VIVÊNCIA NUMA PROPOSTA DE INOVAÇÃO CURRICULAR
title SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
spellingShingle SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
Yared, Yalin Brizola
Emancipatory sexual education
Medicine in Integrated Curriculum
Medical training and sexual education
Hidden curriculum.
Educación sexual emancipatória
Medicina en Currículum Integrado
Formación médica y educación sexual
Currículum oculto.
Educação sexual emancipatória
Medicina em Currículo Integrado
Formação médica e educação sexual
Currículo oculto.
title_short SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
title_full SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
title_fullStr SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
title_full_unstemmed SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
title_sort SEXUAL EDUCATION AND PROFESSORS OF A MEDICINE COURSE: THE EXPERIENCE IN A CURRICULAR INNOVATION PROPOSAL
author Yared, Yalin Brizola
author_facet Yared, Yalin Brizola
Melo, Sonia Maria Martins de
author_role author
author2 Melo, Sonia Maria Martins de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yared, Yalin Brizola
Melo, Sonia Maria Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Emancipatory sexual education
Medicine in Integrated Curriculum
Medical training and sexual education
Hidden curriculum.
Educación sexual emancipatória
Medicina en Currículum Integrado
Formación médica y educación sexual
Currículum oculto.
Educação sexual emancipatória
Medicina em Currículo Integrado
Formação médica e educação sexual
Currículo oculto.
topic Emancipatory sexual education
Medicine in Integrated Curriculum
Medical training and sexual education
Hidden curriculum.
Educación sexual emancipatória
Medicina en Currículum Integrado
Formación médica y educación sexual
Currículum oculto.
Educação sexual emancipatória
Medicina em Currículo Integrado
Formação médica e educação sexual
Currículo oculto.
description The present essay is the result of a doctoral research which investigated the understanding of Medical professors about the human dimension of sexuality to reveal processes of sexual education lived in an integrated curriculum proposal, which was oriented by competences and developed by active methodologies. Dialectical and historical Materialism was the guiding paradigm, and it was configured in a case study that used the dialectical method to the analysis of the reality. Questionnaires and semi-structured interviews were the collection instruments. The content analysis revealed contradictions that represent sexual education processes strongly anchored by repressive paradigms of sexuality added to the paradigm of scientific medicine, which are perpetuated by hidden curricula.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359
10.19177/prppge.v12e222018368-387
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e222018368-387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7359/4267
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 368-387
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748917907456