Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gacki, Sérgio Ricardo Silva
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276
Resumo: This article dialogues about the perspective which Gadamer teaches that the comprehension is not conceived by a subjective process in face of an object, but as a way of being of man himself. An alienated education from this horizon vilifies the spirit of man. Hermeneutic in this horizon assume the scope of philosophic posture that, among other questions, evaluate the comprehension as an ontological process of man. To mention temporal analytical of human existence that Heidegger have developed, Gadamer refers that his old master convincingly have shown that the comprehension is not a way to be, among other ways of behavior of subject, but the way to be of own presence (Dasein).
id UNISUL-4_bb47ef6023efd8190e7b66dd38ff54ea
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1276
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for educationAproximações da ética do diálogo em Gadamer – um horizonte hermenêutico para a educaçãoGadamerHermeneuticDialoguePhilosophyEducationGadameHermenêuticDiálogoFilosofiaEducaçãoThis article dialogues about the perspective which Gadamer teaches that the comprehension is not conceived by a subjective process in face of an object, but as a way of being of man himself. An alienated education from this horizon vilifies the spirit of man. Hermeneutic in this horizon assume the scope of philosophic posture that, among other questions, evaluate the comprehension as an ontological process of man. To mention temporal analytical of human existence that Heidegger have developed, Gadamer refers that his old master convincingly have shown that the comprehension is not a way to be, among other ways of behavior of subject, but the way to be of own presence (Dasein).Este artigo dialoga sobre a perspectiva de que Gadamer ensina que a compreensão não se concebe como um processo subjetivo do homem em face de um objeto, mas como modo de ser do próprio homem. Uma educação alienada desse horizonte da compreensão vilipendia o espírito do homem. A hermenêutica nesse horizonte assume o âmbito de postura filosófica que, entre outras questões, presta-se a avaliar a compreensão como processo ontológico do homem. Ao mencionar a analítica temporal da existência humana que Heidegger desenvolveu, Gadamer refere que seu antigo mestre mostrou, convincentemente, que a compreensão não é um modo de ser entre outros modos de comportamento do sujeito, mas o modo de ser da própria pré-sença (Dasein).Universidade do Sul de Santa Catarina2012-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/127610.19177/prppge.v5e02012126-137Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 5: nº Esp. 2 (2012); 126-1372179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276/1045Gacki, Sérgio Ricardo Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T14:32:12Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1276Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T14:32:12Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
Aproximações da ética do diálogo em Gadamer – um horizonte hermenêutico para a educação
title Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
spellingShingle Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
Gacki, Sérgio Ricardo Silva
Gadamer
Hermeneutic
Dialogue
Philosophy
Education
Gadame
Hermenêutic
Diálogo
Filosofia
Educação
title_short Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
title_full Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
title_fullStr Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
title_full_unstemmed Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
title_sort Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
author Gacki, Sérgio Ricardo Silva
author_facet Gacki, Sérgio Ricardo Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gacki, Sérgio Ricardo Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Gadamer
Hermeneutic
Dialogue
Philosophy
Education
Gadame
Hermenêutic
Diálogo
Filosofia
Educação
topic Gadamer
Hermeneutic
Dialogue
Philosophy
Education
Gadame
Hermenêutic
Diálogo
Filosofia
Educação
description This article dialogues about the perspective which Gadamer teaches that the comprehension is not conceived by a subjective process in face of an object, but as a way of being of man himself. An alienated education from this horizon vilifies the spirit of man. Hermeneutic in this horizon assume the scope of philosophic posture that, among other questions, evaluate the comprehension as an ontological process of man. To mention temporal analytical of human existence that Heidegger have developed, Gadamer refers that his old master convincingly have shown that the comprehension is not a way to be, among other ways of behavior of subject, but the way to be of own presence (Dasein).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276
10.19177/prppge.v5e02012126-137
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v5e02012126-137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276/1045
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 5: nº Esp. 2 (2012); 126-137
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747052490752