Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276 |
Resumo: | This article dialogues about the perspective which Gadamer teaches that the comprehension is not conceived by a subjective process in face of an object, but as a way of being of man himself. An alienated education from this horizon vilifies the spirit of man. Hermeneutic in this horizon assume the scope of philosophic posture that, among other questions, evaluate the comprehension as an ontological process of man. To mention temporal analytical of human existence that Heidegger have developed, Gadamer refers that his old master convincingly have shown that the comprehension is not a way to be, among other ways of behavior of subject, but the way to be of own presence (Dasein). |
id |
UNISUL-4_bb47ef6023efd8190e7b66dd38ff54ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1276 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for educationAproximações da ética do diálogo em Gadamer – um horizonte hermenêutico para a educaçãoGadamerHermeneuticDialoguePhilosophyEducationGadameHermenêuticDiálogoFilosofiaEducaçãoThis article dialogues about the perspective which Gadamer teaches that the comprehension is not conceived by a subjective process in face of an object, but as a way of being of man himself. An alienated education from this horizon vilifies the spirit of man. Hermeneutic in this horizon assume the scope of philosophic posture that, among other questions, evaluate the comprehension as an ontological process of man. To mention temporal analytical of human existence that Heidegger have developed, Gadamer refers that his old master convincingly have shown that the comprehension is not a way to be, among other ways of behavior of subject, but the way to be of own presence (Dasein).Este artigo dialoga sobre a perspectiva de que Gadamer ensina que a compreensão não se concebe como um processo subjetivo do homem em face de um objeto, mas como modo de ser do próprio homem. Uma educação alienada desse horizonte da compreensão vilipendia o espírito do homem. A hermenêutica nesse horizonte assume o âmbito de postura filosófica que, entre outras questões, presta-se a avaliar a compreensão como processo ontológico do homem. Ao mencionar a analítica temporal da existência humana que Heidegger desenvolveu, Gadamer refere que seu antigo mestre mostrou, convincentemente, que a compreensão não é um modo de ser entre outros modos de comportamento do sujeito, mas o modo de ser da própria pré-sença (Dasein).Universidade do Sul de Santa Catarina2012-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/127610.19177/prppge.v5e02012126-137Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 5: nº Esp. 2 (2012); 126-1372179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276/1045Gacki, Sérgio Ricardo Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T14:32:12Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1276Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T14:32:12Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education Aproximações da ética do diálogo em Gadamer – um horizonte hermenêutico para a educação |
title |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education |
spellingShingle |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education Gacki, Sérgio Ricardo Silva Gadamer Hermeneutic Dialogue Philosophy Education Gadame Hermenêutic Diálogo Filosofia Educação |
title_short |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education |
title_full |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education |
title_fullStr |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education |
title_full_unstemmed |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education |
title_sort |
Ethics approaches of Gadamer dialogues – a hermeneutic horizon for education |
author |
Gacki, Sérgio Ricardo Silva |
author_facet |
Gacki, Sérgio Ricardo Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gacki, Sérgio Ricardo Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gadamer Hermeneutic Dialogue Philosophy Education Gadame Hermenêutic Diálogo Filosofia Educação |
topic |
Gadamer Hermeneutic Dialogue Philosophy Education Gadame Hermenêutic Diálogo Filosofia Educação |
description |
This article dialogues about the perspective which Gadamer teaches that the comprehension is not conceived by a subjective process in face of an object, but as a way of being of man himself. An alienated education from this horizon vilifies the spirit of man. Hermeneutic in this horizon assume the scope of philosophic posture that, among other questions, evaluate the comprehension as an ontological process of man. To mention temporal analytical of human existence that Heidegger have developed, Gadamer refers that his old master convincingly have shown that the comprehension is not a way to be, among other ways of behavior of subject, but the way to be of own presence (Dasein). |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276 10.19177/prppge.v5e02012126-137 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v5e02012126-137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1276/1045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 5: nº Esp. 2 (2012); 126-137 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747052490752 |