THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997 |
Resumo: | This work aimed to analyze the formation in the Normal School in Alagoas in the imperial period. It also sought to present some reflections about the teacher education in Brazil through the Compendium of Pedagogical Practice by Joaquim José de Araujo. The work was made possible through a methodological operation based on the reading and analysis of primary sources in accordance with the discussions about the history of the teaching profession in Brazil. The Compendium by Joaquim José de Araujo is understood as ideal type formation of teachers governed and obedient to the social order established by the Brazilian elite. Only little by little a more critical teacher training will emerge throughout the country. |
id |
UNISUL-4_bc0cb1d3f9d2319ea5d13b6fc93ad3a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4997 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZILCOMPENDIO DE PEDAGOGÍA PRÁCTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUCTORIAS SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN BRASIL IMPERIALO COMPÊNDIO DE PEDAGOGIA PRÁTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUTÓRIAS SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NO BRASIL IMPERIALNormal schoolTeacher trainingCompendium of practical pedagogy.Escuela normalFormación docenteCompendio de pedagogía práctica.Escola normalFormação docenteCompêndio de pedagogia práticaThis work aimed to analyze the formation in the Normal School in Alagoas in the imperial period. It also sought to present some reflections about the teacher education in Brazil through the Compendium of Pedagogical Practice by Joaquim José de Araujo. The work was made possible through a methodological operation based on the reading and analysis of primary sources in accordance with the discussions about the history of the teaching profession in Brazil. The Compendium by Joaquim José de Araujo is understood as ideal type formation of teachers governed and obedient to the social order established by the Brazilian elite. Only little by little a more critical teacher training will emerge throughout the country. imperial. Se trata de presentar algunas reflexiones sobre la formación en Brasil por medio del Compendio de Pedagogía Práctica de Joaquim José de Araujo. La realización fue posible vía operación metodológica que se basa en la lectura y análisis de fuentes primarias en consonancia con las discusiones sobre la historia de la profesión docente en Brasil. Comprendemos que el Compendio de Joaquim José de Araujo tenía como tipo ideal la formación de profesores reglados y obedientes a la orden social establecida por la elite brasileña. Sólo poco a poco va a surgir, en todo el país, una formación más crítica de profesores y profesoras. O presente trabalho objetivou analisar a formação na Escola Normal em Alagoas no período imperial. Procurou, também, apresentar algumas reflexões sobre a formação docente no Brasil por meio do Compêndio de pedagogia pratica de Joaquim José de Araujo. A realização do trabalho foi possível via operação metodológica que se baseia na leitura e análise de fontes primárias em consonância com as discussões sobre a história da profissão docente no Brasil. Compreende-se que o Compêndio de Joaquim José de Araujo tinha como tipo ideal a formação de professores regrados e obedientes à ordem social estabelecida pela elite brasileira. Somente pouco a pouco veio a surgir, em todo o país, uma formação mais crítica de professores e professoras.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo bibliográfico e análise documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/499710.19177/prppge.v11e202017414-432Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 414-4322179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997/3470Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cintia Gomes daAmorim, Roseane Maria de2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4997Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL COMPENDIO DE PEDAGOGÍA PRÁCTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUCTORIAS SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN BRASIL IMPERIAL O COMPÊNDIO DE PEDAGOGIA PRÁTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUTÓRIAS SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NO BRASIL IMPERIAL |
title |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL |
spellingShingle |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL Silva, Cintia Gomes da Normal school Teacher training Compendium of practical pedagogy. Escuela normal Formación docente Compendio de pedagogía práctica. Escola normal Formação docente Compêndio de pedagogia prática |
title_short |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL |
title_full |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL |
title_fullStr |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL |
title_full_unstemmed |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL |
title_sort |
THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL |
author |
Silva, Cintia Gomes da |
author_facet |
Silva, Cintia Gomes da Amorim, Roseane Maria de |
author_role |
author |
author2 |
Amorim, Roseane Maria de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cintia Gomes da Amorim, Roseane Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Normal school Teacher training Compendium of practical pedagogy. Escuela normal Formación docente Compendio de pedagogía práctica. Escola normal Formação docente Compêndio de pedagogia prática |
topic |
Normal school Teacher training Compendium of practical pedagogy. Escuela normal Formación docente Compendio de pedagogía práctica. Escola normal Formação docente Compêndio de pedagogia prática |
description |
This work aimed to analyze the formation in the Normal School in Alagoas in the imperial period. It also sought to present some reflections about the teacher education in Brazil through the Compendium of Pedagogical Practice by Joaquim José de Araujo. The work was made possible through a methodological operation based on the reading and analysis of primary sources in accordance with the discussions about the history of the teaching profession in Brazil. The Compendium by Joaquim José de Araujo is understood as ideal type formation of teachers governed and obedient to the social order established by the Brazilian elite. Only little by little a more critical teacher training will emerge throughout the country. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo bibliográfico e análise documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997 10.19177/prppge.v11e202017414-432 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v11e202017414-432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997/3470 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 414-432 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748314976256 |