THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cintia Gomes da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Amorim, Roseane Maria de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997
Resumo: This work aimed to analyze the formation in the Normal School in Alagoas in the imperial period. It also sought to present some reflections about the teacher education in Brazil through the Compendium of Pedagogical Practice by Joaquim José de Araujo. The work was made possible through a methodological operation based on the reading and analysis of primary sources in accordance with the discussions about the history of the teaching profession in Brazil. The Compendium by Joaquim José de Araujo is understood as ideal type formation of teachers governed and obedient to the social order established by the Brazilian elite. Only little by little a more critical teacher training will emerge throughout the country.  
id UNISUL-4_bc0cb1d3f9d2319ea5d13b6fc93ad3a0
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4997
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZILCOMPENDIO DE PEDAGOGÍA PRÁCTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUCTORIAS SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN BRASIL IMPERIALO COMPÊNDIO DE PEDAGOGIA PRÁTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUTÓRIAS SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NO BRASIL IMPERIALNormal schoolTeacher trainingCompendium of practical pedagogy.Escuela normalFormación docenteCompendio de pedagogía práctica.Escola normalFormação docenteCompêndio de pedagogia práticaThis work aimed to analyze the formation in the Normal School in Alagoas in the imperial period. It also sought to present some reflections about the teacher education in Brazil through the Compendium of Pedagogical Practice by Joaquim José de Araujo. The work was made possible through a methodological operation based on the reading and analysis of primary sources in accordance with the discussions about the history of the teaching profession in Brazil. The Compendium by Joaquim José de Araujo is understood as ideal type formation of teachers governed and obedient to the social order established by the Brazilian elite. Only little by little a more critical teacher training will emerge throughout the country.  imperial. Se trata de presentar algunas reflexiones sobre la formación en Brasil por medio del Compendio de Pedagogía Práctica de Joaquim José de Araujo. La realización fue posible vía operación metodológica que se basa en la lectura y análisis de fuentes primarias en consonancia con las discusiones sobre la historia de la profesión docente en Brasil. Comprendemos que el Compendio de Joaquim José de Araujo tenía como tipo ideal la formación de profesores reglados y obedientes a la orden social establecida por la elite brasileña. Sólo poco a poco va a surgir, en todo el país, una formación más crítica de profesores y profesoras. O presente trabalho objetivou analisar a formação na Escola Normal em Alagoas no período imperial. Procurou, também, apresentar algumas reflexões sobre a formação docente no Brasil por meio do Compêndio de pedagogia pratica de Joaquim José de Araujo. A realização do trabalho foi possível via operação metodológica que se baseia na leitura e análise de fontes primárias em consonância com as discussões sobre a história da profissão docente no Brasil. Compreende-se que o Compêndio de Joaquim José de Araujo tinha como tipo ideal a formação de professores regrados e obedientes à ordem social estabelecida pela elite brasileira. Somente pouco a pouco veio a surgir, em todo o país, uma formação mais crítica de professores e professoras.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo bibliográfico e análise documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/499710.19177/prppge.v11e202017414-432Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 414-4322179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997/3470Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cintia Gomes daAmorim, Roseane Maria de2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4997Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
COMPENDIO DE PEDAGOGÍA PRÁCTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUCTORIAS SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN BRASIL IMPERIAL
O COMPÊNDIO DE PEDAGOGIA PRÁTICA DE JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: NOTAS INTRODUTÓRIAS SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NO BRASIL IMPERIAL
title THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
spellingShingle THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
Silva, Cintia Gomes da
Normal school
Teacher training
Compendium of practical pedagogy.
Escuela normal
Formación docente
Compendio de pedagogía práctica.
Escola normal
Formação docente
Compêndio de pedagogia prática
title_short THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
title_full THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
title_fullStr THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
title_full_unstemmed THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
title_sort THE COMPENDIUM OF PRACTICAL PEDAGOGY BY JOAQUIM JOSÉ DE ARAUJO: INTRODUCTORY NOTES ON TEACHER EDUCATION IN IMPERIAL BRAZIL
author Silva, Cintia Gomes da
author_facet Silva, Cintia Gomes da
Amorim, Roseane Maria de
author_role author
author2 Amorim, Roseane Maria de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cintia Gomes da
Amorim, Roseane Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Normal school
Teacher training
Compendium of practical pedagogy.
Escuela normal
Formación docente
Compendio de pedagogía práctica.
Escola normal
Formação docente
Compêndio de pedagogia prática
topic Normal school
Teacher training
Compendium of practical pedagogy.
Escuela normal
Formación docente
Compendio de pedagogía práctica.
Escola normal
Formação docente
Compêndio de pedagogia prática
description This work aimed to analyze the formation in the Normal School in Alagoas in the imperial period. It also sought to present some reflections about the teacher education in Brazil through the Compendium of Pedagogical Practice by Joaquim José de Araujo. The work was made possible through a methodological operation based on the reading and analysis of primary sources in accordance with the discussions about the history of the teaching profession in Brazil. The Compendium by Joaquim José de Araujo is understood as ideal type formation of teachers governed and obedient to the social order established by the Brazilian elite. Only little by little a more critical teacher training will emerge throughout the country.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo bibliográfico e análise documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997
10.19177/prppge.v11e202017414-432
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e202017414-432
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4997/3470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 414-432
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748314976256