CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Vilmar Alves
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Eichenberger, Jacqueline Carrilho, Vargas, Vanessa Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2724
Resumo: With the crisis of the foundations that have supported the modern rationality, those institutions thought in the midst of modernity also come to be revisited in order to broaden the understanding of the meanings on the different contexts. This is the case of children. Therefore, this paper argues two concepts that contribute to the enlargement the sense of childhood and the alleged crisis, announced since several decades by childhood scholars. Through readings of Benjamin, Adorno and Horkheimer, we present the potential of memory and the possible influences of so-called cultural industry in the children's daily life, altering significantly his childhood experiences to demonstrate that the relationship between memory and cultural industry is closer than we think.
id UNISUL-4_c6b5c17a48d37b38662235c688461273
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2724
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRYLECTURAS DE LA INFANCIA: DE LA MÍMESIS HASTA LA INDUSTRIA CULTURALLEITURAS DA INFÂNCIA: DA MÍMESIS A INDÚSTRIA CULTURALChildhoodMimesisIndustry Cultural.InfanciaMímesisIndustria Cultural.InfânciaMímesisIndústria Cultural.With the crisis of the foundations that have supported the modern rationality, those institutions thought in the midst of modernity also come to be revisited in order to broaden the understanding of the meanings on the different contexts. This is the case of children. Therefore, this paper argues two concepts that contribute to the enlargement the sense of childhood and the alleged crisis, announced since several decades by childhood scholars. Through readings of Benjamin, Adorno and Horkheimer, we present the potential of memory and the possible influences of so-called cultural industry in the children's daily life, altering significantly his childhood experiences to demonstrate that the relationship between memory and cultural industry is closer than we think.Con la crisis de los fundamentos que dieron sustentación a la racionalidad moderna, aquellas instituciones pensadas en el núcleo de la modernidad también pasan a ser revisitadas, en el sentido de ampliar la comprensión sobre los significados que asumen diferentes contextos. Ese es el caso de la infancia. De ese modo, este texto discute dos conceptos que contribuyen para la ampliación de sentido de la infancia y de la llamada crisis, anunciada desde varias décadas por los estudiosos de la infancia. Por medio de las lecturas de Benjamin, Adorno y Horkheimer, presentamos los potenciales de la memoria y las posibles influencias de la llamada industria cultural en el cotidiano de niños, alterando, de manera significativa, sus experiencias de infancia al demostrar que la relación entre memoria e industria cultural es más cercana que pensamos.Com a crise dos fundamentos que deram sustentação à racionalidade moderna, aquelas instituições pensadas no bojo da modernidade também passam a ser revisitadas, no sentido de ampliarmos a compreensão sobre os significados que assumem diferentes contextos. Esse é o caso da infância. Desse modo, este texto discute dois conceitos que contribuem para o alargamento de sentido da infância e da suposta crise, anunciada desde várias décadas pelos estudiosos da infância. Por meio das leituras de Benjamin, Adorno e Horkheimer, apresentamos os potenciais da memória e as possíveis influências da chamada indústria cultural no cotidiano de crianças, alterando, de forma significativa, suas vivências de infância ao demonstrar que a relação entre memória e indústria cultural é mais próxima que pensamos. Universidade do Sul de Santa Catarina2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/272410.19177/prppge.v9e152015207-221Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 207-2212179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2724/2123Pereira, Vilmar AlvesEichenberger, Jacqueline CarrilhoVargas, Vanessa Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-30T14:13:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2724Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2015-06-30T14:13:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
LECTURAS DE LA INFANCIA: DE LA MÍMESIS HASTA LA INDUSTRIA CULTURAL
LEITURAS DA INFÂNCIA: DA MÍMESIS A INDÚSTRIA CULTURAL
title CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
spellingShingle CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
Pereira, Vilmar Alves
Childhood
Mimesis
Industry Cultural.
Infancia
Mímesis
Industria Cultural.
Infância
Mímesis
Indústria Cultural.
title_short CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
title_full CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
title_fullStr CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
title_full_unstemmed CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
title_sort CHILDHOOD READINGS: FROM THE MIMESIS TO THE CULTURAL INDUSTRY
author Pereira, Vilmar Alves
author_facet Pereira, Vilmar Alves
Eichenberger, Jacqueline Carrilho
Vargas, Vanessa Alves
author_role author
author2 Eichenberger, Jacqueline Carrilho
Vargas, Vanessa Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Vilmar Alves
Eichenberger, Jacqueline Carrilho
Vargas, Vanessa Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood
Mimesis
Industry Cultural.
Infancia
Mímesis
Industria Cultural.
Infância
Mímesis
Indústria Cultural.
topic Childhood
Mimesis
Industry Cultural.
Infancia
Mímesis
Industria Cultural.
Infância
Mímesis
Indústria Cultural.
description With the crisis of the foundations that have supported the modern rationality, those institutions thought in the midst of modernity also come to be revisited in order to broaden the understanding of the meanings on the different contexts. This is the case of children. Therefore, this paper argues two concepts that contribute to the enlargement the sense of childhood and the alleged crisis, announced since several decades by childhood scholars. Through readings of Benjamin, Adorno and Horkheimer, we present the potential of memory and the possible influences of so-called cultural industry in the children's daily life, altering significantly his childhood experiences to demonstrate that the relationship between memory and cultural industry is closer than we think.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2724
10.19177/prppge.v9e152015207-221
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2724
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v9e152015207-221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2724/2123
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 207-221
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747663810560