HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Lorene
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3877
Resumo: The article discusses the school curriculum reformation in Minas Gerais, in line with the national program Ensino Médio Inovador, within the National Pact to strengthen the high school, since 2012. It is presented as the biggest change in the school curriculum already proposed by the state government of Minas Gerais. It is justified by the need to modernize teaching and adapt it to participate in the knowledge society. However, we identified the general lowering of basic and classic training of public school students, and a differentiation process that increases among students from different shifts. In addition, the impact on the teaching work is presented as the training in the work of a new type teacher, flexible. The work will be done with alienation deepening. Motivations, impact, change and possible outcomes are also analyzed. 
id UNISUL-4_ca1daa35351a051f89fec4bfaa361879
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3877
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACKESCUELA SECUNDARIA Y FORMACIÓN HUMANA: CUANDO LA INNOVACIÓN SE PRESENTA COMO RETROCESOENSINO MÉDIO E FORMAÇÃO HUMANA: QUANDO A INOVAÇÃO SE APRESENTA COMO RETROCESSOCurricular reformsTeaching WorkState of Minas Gerais.Reformas CurricularesTrabajo DocenteEstado de Minas Gerais.Reformas CurricularesTrabalho DocenteEstado de Minas Gerais.The article discusses the school curriculum reformation in Minas Gerais, in line with the national program Ensino Médio Inovador, within the National Pact to strengthen the high school, since 2012. It is presented as the biggest change in the school curriculum already proposed by the state government of Minas Gerais. It is justified by the need to modernize teaching and adapt it to participate in the knowledge society. However, we identified the general lowering of basic and classic training of public school students, and a differentiation process that increases among students from different shifts. In addition, the impact on the teaching work is presented as the training in the work of a new type teacher, flexible. The work will be done with alienation deepening. Motivations, impact, change and possible outcomes are also analyzed. El artículo discute las reformas curriculares en Minas Gerais, alineado al programa nacional Escuela Secundaria Innovadora (Ensino Médio Innovador) dentro del Pacto Nacional por el fortalecimiento de la Escuela Secundaria desde 2012. Presentan-se cómo la mayor alteración en el currículo que ha ido propuesta por el gobiernomineiro. Se justifican por la necesidad de modernizar la enseñanza y adecuarla con la participación en la sociedad del conocimiento. Sin embargo, hemos identificado el rebajamiento general de la formación básica y clásica de los alumnos de las escuelas públicas, y un proceso de diferenciación que se acentúa entre los alumnos de turnos diferentes. Además, el impacto sobre el trabajo docente se presenta como la formación en el trabajo de un profesor de nuevo tipo, flexible; el trabajo se va a realizar con la profundización de la alienación. Las motivaciones, impactos, cambios y posibles resultados son también analizados. O artigo discute as reformas curriculares em Minas Gerais, alinhado ao programa nacional Ensino Médio Inovador dentro do Pacto Nacional pelo fortalecimento do Ensino Médio, desde 2012. Apresentam-se como a maior alteração no currículo já proposta pelo governo mineiro. Justificam-se pela necessidade de modernizar o ensino e adequá-lo à participação na sociedade do conhecimento. No entanto, identificamos o rebaixamento geral da formação básica e clássica dos alunos das escolas públicas e um processo de diferenciação que se acentua entre os alunos de turnos diferentes. Além disso, o impacto sobre o trabalho docente apresenta-se como a formação no trabalho de um professor de novo tipo, flexível; o trabalho realizar-se-á com o aprofundamento da alienação. As motivações, impactos, alterações e possíveis resultados são igualmente analisados. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/387710.19177/prppge.v10e17201654-84Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 54-842179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3877/2695Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Lorene2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3877Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
ESCUELA SECUNDARIA Y FORMACIÓN HUMANA: CUANDO LA INNOVACIÓN SE PRESENTA COMO RETROCESO
ENSINO MÉDIO E FORMAÇÃO HUMANA: QUANDO A INOVAÇÃO SE APRESENTA COMO RETROCESSO
title HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
spellingShingle HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
Figueiredo, Lorene
Curricular reforms
Teaching Work
State of Minas Gerais.
Reformas Curriculares
Trabajo Docente
Estado de Minas Gerais.
Reformas Curriculares
Trabalho Docente
Estado de Minas Gerais.
title_short HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
title_full HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
title_fullStr HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
title_full_unstemmed HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
title_sort HIGH SCHOOL AND HUMAN TRAINING: WHEN INNOVATION PRESENTS ITSELF AS A THROWBACK
author Figueiredo, Lorene
author_facet Figueiredo, Lorene
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Lorene
dc.subject.por.fl_str_mv Curricular reforms
Teaching Work
State of Minas Gerais.
Reformas Curriculares
Trabajo Docente
Estado de Minas Gerais.
Reformas Curriculares
Trabalho Docente
Estado de Minas Gerais.
topic Curricular reforms
Teaching Work
State of Minas Gerais.
Reformas Curriculares
Trabajo Docente
Estado de Minas Gerais.
Reformas Curriculares
Trabalho Docente
Estado de Minas Gerais.
description The article discusses the school curriculum reformation in Minas Gerais, in line with the national program Ensino Médio Inovador, within the National Pact to strengthen the high school, since 2012. It is presented as the biggest change in the school curriculum already proposed by the state government of Minas Gerais. It is justified by the need to modernize teaching and adapt it to participate in the knowledge society. However, we identified the general lowering of basic and classic training of public school students, and a differentiation process that increases among students from different shifts. In addition, the impact on the teaching work is presented as the training in the work of a new type teacher, flexible. The work will be done with alienation deepening. Motivations, impact, change and possible outcomes are also analyzed. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3877
10.19177/prppge.v10e17201654-84
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3877
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e17201654-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3877/2695
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 54-84
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748221652992