PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616 |
Resumo: | This paper focuses on reflections upon the sense of belonging to a place, generated by a doctoral dissertation, and shows elements that may contribute to environmentalization of educational institutions in Brazil. Its origin is the experience of building and implementing a geodesic dome at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, located in Pelotas, RS, Brazil, to show one of the possibilities of environmentalization of educational institutions, mainly related to their facilities. The geodesic dome is seen as a sustainable building whose architectural characteristics trigger new ways of teaching, learning and sharing experiences, i. e., a privileged place where practices in Environmental Education can be developed. It defends that narrowing the connection between people and places where they live and share develops and enhances the sense of belonging, thus leading to care and protection towards the environment. |
id |
UNISUL-4_cd1fa3d5d6675466ecf0181f88570fe0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7616 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONSLUGARES, PERTENENCIA Y AMBIENTALIZACIÓN DE LAS INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA BRASILEÑASOS LUGARES, O PERTENCIMENTO E A AMBIENTALIZAÇÃO DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO BRASILEIRASGeodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging.Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia.Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento.This paper focuses on reflections upon the sense of belonging to a place, generated by a doctoral dissertation, and shows elements that may contribute to environmentalization of educational institutions in Brazil. Its origin is the experience of building and implementing a geodesic dome at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, located in Pelotas, RS, Brazil, to show one of the possibilities of environmentalization of educational institutions, mainly related to their facilities. The geodesic dome is seen as a sustainable building whose architectural characteristics trigger new ways of teaching, learning and sharing experiences, i. e., a privileged place where practices in Environmental Education can be developed. It defends that narrowing the connection between people and places where they live and share develops and enhances the sense of belonging, thus leading to care and protection towards the environment.Este artículo está circunscrito a reflexiones derivadas de una tesis de doctorado, acerca del sentimiento de pertenencia a un lugar, apuntando elementos que puedan contribuir a la ambientalización de las Instituciones de Enseñanza (IE). Parte de la experiencia de construcción e implementación de una cúpula geodésica en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología Sul-ríograndese - campus Pelotas- Visconde da Graça (IFSul/CaVG) para señalizar una de las posibilidades de ambientalizar las IE, específicamente en lo que se refiere a sus instalaciones físicas. Asume la cúpula geodésica, construcción sostenible cuyas características arquitectónicas estimulan nuevas formas de enseñar, aprender y convivir, como referencia de lugar privilegiado para el desarrollo de prácticas de Educación Ambiental. Defiende la idea de que el estrechamiento del vínculo de las personas con los lugares donde viven y conviven engendra y potencia el sentimiento de pertenencia, propiciando una relación de cuidado y protección al medio ambiente.Este artigo está circunscrito a reflexões derivadas de tese acerca do sentimento de pertencimento a um lugar, apontando elementos que possam contribuir para a ambientalização das Instituições de Ensino (IE). Parte da experiência de construção e implementação de uma cúpula geodésica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – campus Pelotas – Visconde da Graça (IFSul/CaVG) para sinalizar uma das possibilidades de ambientalizar as IE, especificamente no que se refere às suas instalações físicas. Assume a cúpula geodésica, construção sustentável cujas características arquitetônicas estimulam novas formas de ensinar, aprender e conviver, como referência de lugar privilegiado para o desenvolvimento de práticas de Educação Ambiental. Defende a ideia de que o estreitamento do vínculo das pessoas com os lugares onde vivem e convivem engendra e potencializa o sentimento de pertencimento, propiciando uma relação de cuidado e proteção ao meio ambiente.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/761610.19177/prppge.v13e23201971-87Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 71-872179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616/4497Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Danielle Müller deSchmidt, Elisabeth Brandão2019-12-13T18:59:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7616Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T18:59:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS LUGARES, PERTENENCIA Y AMBIENTALIZACIÓN DE LAS INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA BRASILEÑAS OS LUGARES, O PERTENCIMENTO E A AMBIENTALIZAÇÃO DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO BRASILEIRAS |
title |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
spellingShingle |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS Andrade, Danielle Müller de Geodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging. Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia. Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento. |
title_short |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_full |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_fullStr |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_full_unstemmed |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_sort |
PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
author |
Andrade, Danielle Müller de |
author_facet |
Andrade, Danielle Müller de Schmidt, Elisabeth Brandão |
author_role |
author |
author2 |
Schmidt, Elisabeth Brandão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Danielle Müller de Schmidt, Elisabeth Brandão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging. Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia. Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento. |
topic |
Geodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging. Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia. Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento. |
description |
This paper focuses on reflections upon the sense of belonging to a place, generated by a doctoral dissertation, and shows elements that may contribute to environmentalization of educational institutions in Brazil. Its origin is the experience of building and implementing a geodesic dome at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, located in Pelotas, RS, Brazil, to show one of the possibilities of environmentalization of educational institutions, mainly related to their facilities. The geodesic dome is seen as a sustainable building whose architectural characteristics trigger new ways of teaching, learning and sharing experiences, i. e., a privileged place where practices in Environmental Education can be developed. It defends that narrowing the connection between people and places where they live and share develops and enhances the sense of belonging, thus leading to care and protection towards the environment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616 10.19177/prppge.v13e23201971-87 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v13e23201971-87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616/4497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 71-87 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748931538944 |