EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687 |
Resumo: | In this text, we aim to compare the antiracist educational legislation of Brazil and Colombia, focusing on the black population: Law 10.639/03 and the Afro-Colombian Studies Chair. We start from the point of view of the coloniality of power, by Quijano (2005), and the different forms of mobilization of black people in both countries. We argue that current country legislation meets the anti-racist agenda to overcome aspects of the coloniality of power in education. |
id |
UNISUL-4_d014c5dcce62424d8c0bf562e109de04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4687 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIALA LEGISLACIÓN EDUCATIVA Y EL ANTIRRACISMO: BRASIL Y COLOMBIALEGISLAÇÕES EDUCACIONAIS E ANTIRRACISMO: BRASIL E COLÔMBIARacismEducational legislationBrazil and Colombia.El racismoLegislación educacionalBrasil y Colombia.RacismoLegislação educacionalBrasil e Colômbia.In this text, we aim to compare the antiracist educational legislation of Brazil and Colombia, focusing on the black population: Law 10.639/03 and the Afro-Colombian Studies Chair. We start from the point of view of the coloniality of power, by Quijano (2005), and the different forms of mobilization of black people in both countries. We argue that current country legislation meets the anti-racist agenda to overcome aspects of the coloniality of power in education.En este trabajo, nuestro objetivo es comparar dos leyes antirracistas educativas de Brasil y Colombia, que se centran en personas de raza negra: la Ley 10.639/03 y la Cátedra de Estudios Afrocolombianos. Partimos desde la perspectiva de la colonialidad del poder, de Quijano (2005), y las diversas formas de movilización de personas negras en ambos países. Se argumenta que las leyes actuales de los países tienen convergencia en el programa antirracista para la superación de los aspectos de la colonialidad del poder en la educación.Neste texto, temos por objetivo comparar a legislação educacional antirracista do Brasil e da Colômbia, com foco na população negra: a Lei 10.639/03 e a Cátedra de estudos Afro-colombianos. Partimos do ponto de vista da colonialidade do poder, de Quijano (2005), e das diferentes formas de mobilização de negros nos dois países. Argumentamos que a atual legislação dos países vão ao encontro da agenda antirracista para superar aspectos da colonialidade do poder na educação.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/468710.19177/prppge.v11e19201722-39Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 19 (2017); 22-392179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687/3144Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDos Santos, Wellington Oliveira2017-07-31T14:04:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4687Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-07-31T14:04:09Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA LA LEGISLACIÓN EDUCATIVA Y EL ANTIRRACISMO: BRASIL Y COLOMBIA LEGISLAÇÕES EDUCACIONAIS E ANTIRRACISMO: BRASIL E COLÔMBIA |
title |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA |
spellingShingle |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA Dos Santos, Wellington Oliveira Racism Educational legislation Brazil and Colombia. El racismo Legislación educacional Brasil y Colombia. Racismo Legislação educacional Brasil e Colômbia. |
title_short |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA |
title_full |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA |
title_fullStr |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA |
title_sort |
EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA |
author |
Dos Santos, Wellington Oliveira |
author_facet |
Dos Santos, Wellington Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dos Santos, Wellington Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Racism Educational legislation Brazil and Colombia. El racismo Legislación educacional Brasil y Colombia. Racismo Legislação educacional Brasil e Colômbia. |
topic |
Racism Educational legislation Brazil and Colombia. El racismo Legislación educacional Brasil y Colombia. Racismo Legislação educacional Brasil e Colômbia. |
description |
In this text, we aim to compare the antiracist educational legislation of Brazil and Colombia, focusing on the black population: Law 10.639/03 and the Afro-Colombian Studies Chair. We start from the point of view of the coloniality of power, by Quijano (2005), and the different forms of mobilization of black people in both countries. We argue that current country legislation meets the anti-racist agenda to overcome aspects of the coloniality of power in education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687 10.19177/prppge.v11e19201722-39 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v11e19201722-39 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687/3144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 19 (2017); 22-39 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748294004736 |