EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos Santos, Wellington Oliveira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687
Resumo: In this text, we aim to compare the antiracist educational legislation of Brazil and Colombia, focusing on the black population: Law 10.639/03 and the Afro-Colombian Studies Chair. We start from the point of view of the coloniality of power, by Quijano (2005), and the different forms of mobilization of black people in both countries. We argue that current country legislation meets the anti-racist agenda to overcome aspects of the coloniality of power in education.
id UNISUL-4_d014c5dcce62424d8c0bf562e109de04
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4687
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIALA LEGISLACIÓN EDUCATIVA Y EL ANTIRRACISMO: BRASIL Y COLOMBIALEGISLAÇÕES EDUCACIONAIS E ANTIRRACISMO: BRASIL E COLÔMBIARacismEducational legislationBrazil and Colombia.El racismoLegislación educacionalBrasil y Colombia.RacismoLegislação educacionalBrasil e Colômbia.In this text, we aim to compare the antiracist educational legislation of Brazil and Colombia, focusing on the black population: Law 10.639/03 and the Afro-Colombian Studies Chair. We start from the point of view of the coloniality of power, by Quijano (2005), and the different forms of mobilization of black people in both countries. We argue that current country legislation meets the anti-racist agenda to overcome aspects of the coloniality of power in education.En este trabajo, nuestro objetivo es comparar dos leyes antirracistas educativas de Brasil y Colombia, que se centran en personas de raza negra: la Ley 10.639/03 y la Cátedra de Estudios Afrocolombianos. Partimos desde la perspectiva de la colonialidad del poder, de Quijano (2005), y las diversas formas de movilización de personas negras en ambos países. Se argumenta que las leyes actuales de los países tienen convergencia en el programa antirracista para la superación de los aspectos de la colonialidad del poder en la educación.Neste texto, temos por objetivo comparar a legislação educacional antirracista do Brasil e da Colômbia, com foco na população negra: a Lei 10.639/03 e a Cátedra de estudos Afro-colombianos. Partimos do ponto de vista da colonialidade do poder, de Quijano (2005), e das diferentes formas de mobilização de negros nos dois países. Argumentamos que a atual legislação dos países vão ao encontro da agenda antirracista para superar aspectos da colonialidade do poder na educação.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/468710.19177/prppge.v11e19201722-39Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 19 (2017); 22-392179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687/3144Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDos Santos, Wellington Oliveira2017-07-31T14:04:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4687Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-07-31T14:04:09Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
LA LEGISLACIÓN EDUCATIVA Y EL ANTIRRACISMO: BRASIL Y COLOMBIA
LEGISLAÇÕES EDUCACIONAIS E ANTIRRACISMO: BRASIL E COLÔMBIA
title EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
spellingShingle EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
Dos Santos, Wellington Oliveira
Racism
Educational legislation
Brazil and Colombia.
El racismo
Legislación educacional
Brasil y Colombia.
Racismo
Legislação educacional
Brasil e Colômbia.
title_short EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
title_full EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
title_fullStr EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
title_full_unstemmed EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
title_sort EDUCATIONAL LEGISLATION AND ANTI-RACISM: BRAZIL AND COLOMBIA
author Dos Santos, Wellington Oliveira
author_facet Dos Santos, Wellington Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dos Santos, Wellington Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Racism
Educational legislation
Brazil and Colombia.
El racismo
Legislación educacional
Brasil y Colombia.
Racismo
Legislação educacional
Brasil e Colômbia.
topic Racism
Educational legislation
Brazil and Colombia.
El racismo
Legislación educacional
Brasil y Colombia.
Racismo
Legislação educacional
Brasil e Colômbia.
description In this text, we aim to compare the antiracist educational legislation of Brazil and Colombia, focusing on the black population: Law 10.639/03 and the Afro-Colombian Studies Chair. We start from the point of view of the coloniality of power, by Quijano (2005), and the different forms of mobilization of black people in both countries. We argue that current country legislation meets the anti-racist agenda to overcome aspects of the coloniality of power in education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687
10.19177/prppge.v11e19201722-39
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e19201722-39
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4687/3144
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 19 (2017); 22-39
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748294004736