CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Lúcia Maria
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487
Resumo: The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together.
id UNISUL-4_ef9b8ec1bf606b42263b4977da327f20
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10487
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)CAMINOS DE ESCRITURA CREATIVA PARA UNA PEDAGOGÍA DE LA BELLEZA (de la mano de Matilde Rosa Araújo)PERCURSOS DE ESCRITA CRIADORA PARA UMA PEDAGOGIA DA BELEZA (pela mão de Matilde Rosa Araújo)Literary EducationWritingChildren's literatureSustainable developmentMatilde Rosa Araújo.Educación LiterariaEscrituraLiteratura infantilDesenvolvimiento sustentableMatilde Rosa Araújo.Educação LiteráriaEscritaLiteratura InfantilDesenvolvimento SustentávelMatilde Rosa Araújo.The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together.La obra de Matilde Rosa Araújo, un nombre importante en la literatura infantil en Portugal, cuyo centenario de nacimiento se celebra este año, constituye un himno a la naturaleza y a la humanidad, que engloba múltiples potencialidades para un enfoque integrador del currículo, sirviendo principalmente al cambio que el nuevo paradigma educativo contempla. Enmarcando nuestra reflexión sobre los lineamientos gubernamentales recientes, surgidos principalmente de la Agenda 2030 y la educación para los objetivos de desarrollo sostenible, y cruzándola con los ejes temáticos emergentes de la obra de Matilde, presentamos una propuesta de trabajo, donde la educación literaria y escrita, debido a la De carácter transversal del que se visten, aparecen como medio de construcción de una pedagogía humanizadora, centrada en una mirada atenta al Otro y la Casa que habitamos juntos.A obra de Matilde Rosa Araújo, um nome maior na literatura para a infância, em Portugal, cujo centenário de nascimento se comemora no presente ano, constitui um hino à natureza e à humanidade, encerrando múltiplas potencialidades para uma abordagem integradora ao currículo, atendendo sobretudo à mudança que o novo paradigma educacional perspetiva. Enquadrando a nossa reflexão em recentes diretrizes governamentais, decorrentes principalmente da Agenda 2030 e da educação para os objetivos do desenvolvimento sustentável, e cruzando-a com os eixos temáticos emergentes da obra de Matilde, apresentamos uma proposta de trabalho, onde a educação literária e a escrita, pelo caráter transversal de que se revestem, se afiguram como meios de construção de uma pedagogia humanizadora, centrada num olhar atento ao Outro e à Casa que juntos habitamos.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1048710.59306/poisis.v15e27202132-53Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 32-532179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487/5799Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Lúcia Maria2023-05-12T22:59:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10487Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T22:59:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
CAMINOS DE ESCRITURA CREATIVA PARA UNA PEDAGOGÍA DE LA BELLEZA (de la mano de Matilde Rosa Araújo)
PERCURSOS DE ESCRITA CRIADORA PARA UMA PEDAGOGIA DA BELEZA (pela mão de Matilde Rosa Araújo)
title CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
spellingShingle CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
Barros, Lúcia Maria
Literary Education
Writing
Children's literature
Sustainable development
Matilde Rosa Araújo.
Educación Literaria
Escritura
Literatura infantil
Desenvolvimiento sustentable
Matilde Rosa Araújo.
Educação Literária
Escrita
Literatura Infantil
Desenvolvimento Sustentável
Matilde Rosa Araújo.
title_short CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
title_full CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
title_fullStr CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
title_full_unstemmed CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
title_sort CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
author Barros, Lúcia Maria
author_facet Barros, Lúcia Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Lúcia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Literary Education
Writing
Children's literature
Sustainable development
Matilde Rosa Araújo.
Educación Literaria
Escritura
Literatura infantil
Desenvolvimiento sustentable
Matilde Rosa Araújo.
Educação Literária
Escrita
Literatura Infantil
Desenvolvimento Sustentável
Matilde Rosa Araújo.
topic Literary Education
Writing
Children's literature
Sustainable development
Matilde Rosa Araújo.
Educación Literaria
Escritura
Literatura infantil
Desenvolvimiento sustentable
Matilde Rosa Araújo.
Educação Literária
Escrita
Literatura Infantil
Desenvolvimento Sustentável
Matilde Rosa Araújo.
description The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487
10.59306/poisis.v15e27202132-53
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487
identifier_str_mv 10.59306/poisis.v15e27202132-53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487/5799
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 32-53
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749079388160