CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487 |
Resumo: | The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together. |
id |
UNISUL-4_ef9b8ec1bf606b42263b4977da327f20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10487 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)CAMINOS DE ESCRITURA CREATIVA PARA UNA PEDAGOGÍA DE LA BELLEZA (de la mano de Matilde Rosa Araújo)PERCURSOS DE ESCRITA CRIADORA PARA UMA PEDAGOGIA DA BELEZA (pela mão de Matilde Rosa Araújo)Literary EducationWritingChildren's literatureSustainable developmentMatilde Rosa Araújo.Educación LiterariaEscrituraLiteratura infantilDesenvolvimiento sustentableMatilde Rosa Araújo.Educação LiteráriaEscritaLiteratura InfantilDesenvolvimento SustentávelMatilde Rosa Araújo.The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together.La obra de Matilde Rosa Araújo, un nombre importante en la literatura infantil en Portugal, cuyo centenario de nacimiento se celebra este año, constituye un himno a la naturaleza y a la humanidad, que engloba múltiples potencialidades para un enfoque integrador del currículo, sirviendo principalmente al cambio que el nuevo paradigma educativo contempla. Enmarcando nuestra reflexión sobre los lineamientos gubernamentales recientes, surgidos principalmente de la Agenda 2030 y la educación para los objetivos de desarrollo sostenible, y cruzándola con los ejes temáticos emergentes de la obra de Matilde, presentamos una propuesta de trabajo, donde la educación literaria y escrita, debido a la De carácter transversal del que se visten, aparecen como medio de construcción de una pedagogía humanizadora, centrada en una mirada atenta al Otro y la Casa que habitamos juntos.A obra de Matilde Rosa Araújo, um nome maior na literatura para a infância, em Portugal, cujo centenário de nascimento se comemora no presente ano, constitui um hino à natureza e à humanidade, encerrando múltiplas potencialidades para uma abordagem integradora ao currículo, atendendo sobretudo à mudança que o novo paradigma educacional perspetiva. Enquadrando a nossa reflexão em recentes diretrizes governamentais, decorrentes principalmente da Agenda 2030 e da educação para os objetivos do desenvolvimento sustentável, e cruzando-a com os eixos temáticos emergentes da obra de Matilde, apresentamos uma proposta de trabalho, onde a educação literária e a escrita, pelo caráter transversal de que se revestem, se afiguram como meios de construção de uma pedagogia humanizadora, centrada num olhar atento ao Outro e à Casa que juntos habitamos.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1048710.59306/poisis.v15e27202132-53Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 32-532179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487/5799Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Lúcia Maria2023-05-12T22:59:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10487Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T22:59:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) CAMINOS DE ESCRITURA CREATIVA PARA UNA PEDAGOGÍA DE LA BELLEZA (de la mano de Matilde Rosa Araújo) PERCURSOS DE ESCRITA CRIADORA PARA UMA PEDAGOGIA DA BELEZA (pela mão de Matilde Rosa Araújo) |
title |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) |
spellingShingle |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) Barros, Lúcia Maria Literary Education Writing Children's literature Sustainable development Matilde Rosa Araújo. Educación Literaria Escritura Literatura infantil Desenvolvimiento sustentable Matilde Rosa Araújo. Educação Literária Escrita Literatura Infantil Desenvolvimento Sustentável Matilde Rosa Araújo. |
title_short |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) |
title_full |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) |
title_fullStr |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) |
title_full_unstemmed |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) |
title_sort |
CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo) |
author |
Barros, Lúcia Maria |
author_facet |
Barros, Lúcia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Lúcia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literary Education Writing Children's literature Sustainable development Matilde Rosa Araújo. Educación Literaria Escritura Literatura infantil Desenvolvimiento sustentable Matilde Rosa Araújo. Educação Literária Escrita Literatura Infantil Desenvolvimento Sustentável Matilde Rosa Araújo. |
topic |
Literary Education Writing Children's literature Sustainable development Matilde Rosa Araújo. Educación Literaria Escritura Literatura infantil Desenvolvimiento sustentable Matilde Rosa Araújo. Educação Literária Escrita Literatura Infantil Desenvolvimento Sustentável Matilde Rosa Araújo. |
description |
The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487 10.59306/poisis.v15e27202132-53 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487 |
identifier_str_mv |
10.59306/poisis.v15e27202132-53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10487/5799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 32-53 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749079388160 |