AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12416 |
Resumo: | This article is a plea for the recognition of the senses as an organ of knowledge and expression. Sensual knowledge is understood as aesthetic behavior which, in turn, is a fundamental way of symbolically visualizing the world. It is expressed, on the one hand, in Aisthesis, which is the reflexive perception determined by the senses and, on the other, in Poiesis, understood as aesthetic action. Both processes (aisthesis and poiesis) are described epistemologically and are also oriented towards application at school and here in physical education. |
id |
UNISUL-4_f14b6e9464a6001268794199a31524b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12416 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATIONAÍSTESIS Y POIESIS: DOS PRINCIPIOS DE UNA EDUCACIÓN ESTÉTICA EN EDUCACIÓN FÍSICAAISTHESIS E POIESIS: DOIS PRINCÍPIOS DE UMA EDUCAÇÃO ESTÉTICA NA EDUCAÇÃO FÍSICAAisthesis and poiesis. Sensual knowledge. Aesthetic behavior. Aesthetic action. Unity of perception and movement.Aisthesis y poiesis. Conocimiento sensual. Comportamiento estético. Acción estética. Unidad de percepción y movimiento.Aisthesis e poesis. Conhecimento sensual. Comportamento estético. Ação estética. Unidade de percepção e movimento.This article is a plea for the recognition of the senses as an organ of knowledge and expression. Sensual knowledge is understood as aesthetic behavior which, in turn, is a fundamental way of symbolically visualizing the world. It is expressed, on the one hand, in Aisthesis, which is the reflexive perception determined by the senses and, on the other, in Poiesis, understood as aesthetic action. Both processes (aisthesis and poiesis) are described epistemologically and are also oriented towards application at school and here in physical education.Este artículo es una llamada al reconocimiento de los sentidos como un órgano de conocimiento y expresión. El conocimiento sensual se entiende como un comportamiento estético que, a su vez, es una forma fundamental de visualizar simbólicamente el mundo. Se expresa, por un lado, en Aisthesis, que es la percepción reflexiva determinada por los sentidos y, por otro, en Poiesis, entendida como acción estética. Ambos procesos (aisthesis y poiesis) se describen epistemológicamente y también están orientados a su aplicación en la escuela, y aquí, en la educación física.Este artigo se coloca como uma convocação ao reconhecimento dos sentidos como um órgão de conhecimento e expressão. O conhecimento sensual é entendido como comportamento estético que, por sua vez, é uma maneira fundamental de visualizar simbolicamente o mundo. Expressa-se, de um lado, na Aisthesis, que é a percepção reflexiva determinada pelos sentidos, e, pelo outro, na Poiesis, entendida como ação estética. Ambos os processos (aisthesis e poiesis) são descritos epistemologicamente e também orientados para a aplicação na escola e, aqui, na educação física. Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionBibliográficaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1241610.59306/poiesis.v15e282021383-395Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 383-3952179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12416/5985Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHildebrandt-Stramann, Reiner2023-07-24T18:30:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12416Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:30:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION AÍSTESIS Y POIESIS: DOS PRINCIPIOS DE UNA EDUCACIÓN ESTÉTICA EN EDUCACIÓN FÍSICA AISTHESIS E POIESIS: DOIS PRINCÍPIOS DE UMA EDUCAÇÃO ESTÉTICA NA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION |
spellingShingle |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION Hildebrandt-Stramann, Reiner Aisthesis and poiesis. Sensual knowledge. Aesthetic behavior. Aesthetic action. Unity of perception and movement. Aisthesis y poiesis. Conocimiento sensual. Comportamiento estético. Acción estética. Unidad de percepción y movimiento. Aisthesis e poesis. Conhecimento sensual. Comportamento estético. Ação estética. Unidade de percepção e movimento. |
title_short |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION |
title_full |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION |
title_fullStr |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION |
title_sort |
AISTHESIS AND POIESIS: TWO PRINCIPLES OF AN AESTHETIC EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION |
author |
Hildebrandt-Stramann, Reiner |
author_facet |
Hildebrandt-Stramann, Reiner |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hildebrandt-Stramann, Reiner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aisthesis and poiesis. Sensual knowledge. Aesthetic behavior. Aesthetic action. Unity of perception and movement. Aisthesis y poiesis. Conocimiento sensual. Comportamiento estético. Acción estética. Unidad de percepción y movimiento. Aisthesis e poesis. Conhecimento sensual. Comportamento estético. Ação estética. Unidade de percepção e movimento. |
topic |
Aisthesis and poiesis. Sensual knowledge. Aesthetic behavior. Aesthetic action. Unity of perception and movement. Aisthesis y poiesis. Conocimiento sensual. Comportamiento estético. Acción estética. Unidad de percepción y movimiento. Aisthesis e poesis. Conhecimento sensual. Comportamento estético. Ação estética. Unidade de percepção e movimento. |
description |
This article is a plea for the recognition of the senses as an organ of knowledge and expression. Sensual knowledge is understood as aesthetic behavior which, in turn, is a fundamental way of symbolically visualizing the world. It is expressed, on the one hand, in Aisthesis, which is the reflexive perception determined by the senses and, on the other, in Poiesis, understood as aesthetic action. Both processes (aisthesis and poiesis) are described epistemologically and are also oriented towards application at school and here in physical education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12416 10.59306/poiesis.v15e282021383-395 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12416 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v15e282021383-395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12416/5985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 383-395 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749317414912 |