POLICIES AND METHODS OF LITERACY IN THE FIRST LETTERS SCHOOLS OF THE ASSÚ TOWN / RN (1829-1908)
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5110 |
Resumo: | In this work, we analyzed the literacy methods and policies instituted in the consolidation of the First Letter Schools in the Assú town / RN. This educational model was created by the Law of October 15th, 1827, establishing primary schools in the towns, villes and villages of the newly created Brazilian Empire. The implementation of the schools in the town occurred in 1829 when it was still called Vila Nova da Princesa, and developed important economic activities in the state’s countryside. As the main methods and characteristics of schools of the imperial period, we highlight their functioning at the teachers' own homes or at other improvised places, in which the masters were also considered the center of the educational process. The applied policies in the Schools of First Letters point several obstacles in their consolidation process, teachers’ salaries are stipulated in a discriminatory manner and an excluding profile in the public served. |
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POLICIES AND METHODS OF LITERACY IN THE FIRST LETTERS SCHOOLS OF THE ASSÚ TOWN / RN (1829-1908)POLÍTICAS Y MÉTODOS DE ALFABETIZACIÓN EN LAS ESCUELAS DE PRIMERAS LETRAS DE LA CIUDAD DE ASSÚ/RN (1829-1908)POLÍTICAS E MÉTODOS DE ALFABETIZAÇÃO NAS ESCOLAS DE PRIMEIRAS LETRAS DA CIDADE DO ASSÚ/RN (1829-1908)Schools of First LettersLiteracyAssu.Escuelas de Primeras LetrasAlfabetizaciónAssú.Escolas de Primeiras LetrasAlfabetizaçãoAssú.In this work, we analyzed the literacy methods and policies instituted in the consolidation of the First Letter Schools in the Assú town / RN. This educational model was created by the Law of October 15th, 1827, establishing primary schools in the towns, villes and villages of the newly created Brazilian Empire. The implementation of the schools in the town occurred in 1829 when it was still called Vila Nova da Princesa, and developed important economic activities in the state’s countryside. As the main methods and characteristics of schools of the imperial period, we highlight their functioning at the teachers' own homes or at other improvised places, in which the masters were also considered the center of the educational process. The applied policies in the Schools of First Letters point several obstacles in their consolidation process, teachers’ salaries are stipulated in a discriminatory manner and an excluding profile in the public served. En este trabajo analizamos los métodos y políticas de alfabetización instituidos en la consolidación de las Escuelas de Primeras Letras en la ciudad de Assú / RN. Este modelo educacional fue creado desde la Ley de 15 de octubre de 1827 instituyendo escuelas de enseñanza primaria en las ciudades, villas y poblados del recién creado Imperio brasileño. La implantación de las escuelas en la ciudad ocurrió en 1829, cuando era llamada Vila Nova da Princesa y desarrollaba importantes actividades económicas en el interior del estado. Como principales métodos y características de las escuelas del período imperial, destacamos el funcionamiento en las residencias de los propios profesores o en otros lugares adaptados, siendo los maestros, también, considerados el centro del proceso educativo. Las políticas aplicadas en las Escuelas de Primeras Letras señalan diversos obstáculos en su consolidación de las mismas, sueldos de profesores estipulados de forma discriminatoria y un perfil excluyente en el público atendido.Neste artigo analisamos os métodos e políticas de alfabetização instituídos na consolidação das Escolas de Primeiras Letras na cidade do Assú/RN. Esse modelo educacional foi criado a partir da Lei de 15 de outubro de 1827, instituindo escolas de ensino primário nas cidades, vilas e povoados do recém criado Império brasileiro. A implantação das escolas na cidade ocorreu em 1829, quando era chamada de Vila Nova da Princesa e desenvolvia importantes atividades econômicas no interior do estado. Como principais métodos e características das escolas do período imperial, destacamos o funcionamento nas residências dos próprios professores ou em outros lugares adaptados, sendo os mestres também considerados o centro do processo educativo. As políticas aplicadas nas Escolas de Primeiras Letras apontam diversos entraves na sua consolidação, salários de professores estipulados de forma discriminatória e um perfil excludente no público atendido.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/511010.19177/prppge.v11e202017232-248Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 232-2482179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5110/3458Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes da Silva, GilsonMenezes de Paiva, Marlúcia2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5110Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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