A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber Sebastiany, Vanessa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Memorare
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20035
Resumo: This article presents a study of the work A Bolsa Amarela, by Lygia Bojunga, considering the reading through an imagery bias, under the Bachelardian perspective, relating poetic images suggested throughout the narrative with interpretations focused on psychoanalysis, more specifically on the evolution of the constitution of the being and the self-knowledge that begins in Raquel. The purse and the animated items with language contained in it, seen as a transfiguration of the psychological aspect of the protagonist, present to the reader, through the images, the process that Jung defines as individuation. The transition between childhood that is misunderstood and little valued by adults and adolescence leads the character to learn to deal with her emotions and reactions to external events that affect her subjectively.
id UNISUL-5_b46724db9974bcebf88d407bff97d539
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20035
network_acronym_str UNISUL-5
network_name_str Revista Memorare
repository_id_str
spelling A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia BojungaA bolsa amarela. Lygia Bojunga. Bagagem.This article presents a study of the work A Bolsa Amarela, by Lygia Bojunga, considering the reading through an imagery bias, under the Bachelardian perspective, relating poetic images suggested throughout the narrative with interpretations focused on psychoanalysis, more specifically on the evolution of the constitution of the being and the self-knowledge that begins in Raquel. The purse and the animated items with language contained in it, seen as a transfiguration of the psychological aspect of the protagonist, present to the reader, through the images, the process that Jung defines as individuation. The transition between childhood that is misunderstood and little valued by adults and adolescence leads the character to learn to deal with her emotions and reactions to external events that affect her subjectively.O presente artigo traz um estudo da obra A bolsa amarela, de Lygia Bojunga, considerando a leitura por um viés imagético, sob a perspectiva bachelardiana, relacionando imagens poéticas sugeridas ao longo da narrativa com interpretações voltadas à psicanálise, mais especificamente à evolução da constituição do ser e do autoconhecimento que se inicia em Raquel. A bolsa e os itens animados e dotados de linguagem nela constantes, vistos como transfiguração do aspecto psicológico da protagonista, apresentam ao leitor, através das imagens, o processo que Jung define como individuação. A transição entre a infância incompreendida e pouco valorizada pelos adultos e a adolescência levam a personagem a aprender a lidar com suas emoções e reações diante dos acontecimentos externos que a afetam internamente.Editora Unisul2023-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/2003510.59306/memorare.v10e12023138-148Revista Memorare; v. 10 n. 1 (2023): Narrativas e imagens da/na infância; 138-1482358-05932358-0593reponame:Revista Memorareinstname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20035/13793Copyright (c) 2023 Vanessa Weber Sebastianyhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeber Sebastiany, Vanessa2023-11-20T19:51:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20035Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupepPUBhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/oai||revistamemorare@outlook.com2358-05932358-0593opendoar:2023-11-20T19:51:06Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
title A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
spellingShingle A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
Weber Sebastiany, Vanessa
A bolsa amarela. Lygia Bojunga. Bagagem.
title_short A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
title_full A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
title_fullStr A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
title_full_unstemmed A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
title_sort A A bolsa que carrega um mundo: a imagem da bagagem em A bolsa amarela, de Lygia Bojunga
author Weber Sebastiany, Vanessa
author_facet Weber Sebastiany, Vanessa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weber Sebastiany, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv A bolsa amarela. Lygia Bojunga. Bagagem.
topic A bolsa amarela. Lygia Bojunga. Bagagem.
description This article presents a study of the work A Bolsa Amarela, by Lygia Bojunga, considering the reading through an imagery bias, under the Bachelardian perspective, relating poetic images suggested throughout the narrative with interpretations focused on psychoanalysis, more specifically on the evolution of the constitution of the being and the self-knowledge that begins in Raquel. The purse and the animated items with language contained in it, seen as a transfiguration of the psychological aspect of the protagonist, present to the reader, through the images, the process that Jung defines as individuation. The transition between childhood that is misunderstood and little valued by adults and adolescence leads the character to learn to deal with her emotions and reactions to external events that affect her subjectively.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20035
10.59306/memorare.v10e12023138-148
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20035
identifier_str_mv 10.59306/memorare.v10e12023138-148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20035/13793
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Vanessa Weber Sebastiany
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Vanessa Weber Sebastiany
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unisul
publisher.none.fl_str_mv Editora Unisul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Memorare; v. 10 n. 1 (2023): Narrativas e imagens da/na infância; 138-148
2358-0593
2358-0593
reponame:Revista Memorare
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Memorare
collection Revista Memorare
repository.name.fl_str_mv Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistamemorare@outlook.com
_version_ 1798325334750265344