The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalpicolo, Silvia Cristina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Frazon Terra, Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Memorare
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20163
Resumo: The field of internal communication is constantly evolving. By comparing the field's performance before the pandemic and today, we can see how digitization is changing the way it operates. From bulletin boards and printed magazines, we moved to digital versions and corporate TVs. Today, we already think of a platformized internal communication, with news apps, use of social networks or internal social media, following a change in society as a whole. In this article, we propose to analyze how internal communication has become more digitized and platformized. The focus of the text is on the analysis of the internal social media platform, Slack, and its use as a tool for internal communication and corporate culture dissemination. For this, we use the bibliographic research methodology and an observation of Slack and its features.
id UNISUL-5_f77a76896692cf6cdfc8c00f58ba0d99
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20163
network_acronym_str UNISUL-5
network_name_str Revista Memorare
repository_id_str
spelling The platformization of internal communication: an analysis of the use of SlackA plataformización de la comunicación interna: un análisis del uso de SlackA plataformização da comunicação interna: uma análise sobre o uso do Slack internal communicationsplatformizationSlackcomunicación internaplatformizaciónSlackcomunicação internaplataformizaçãoSlackThe field of internal communication is constantly evolving. By comparing the field's performance before the pandemic and today, we can see how digitization is changing the way it operates. From bulletin boards and printed magazines, we moved to digital versions and corporate TVs. Today, we already think of a platformized internal communication, with news apps, use of social networks or internal social media, following a change in society as a whole. In this article, we propose to analyze how internal communication has become more digitized and platformized. The focus of the text is on the analysis of the internal social media platform, Slack, and its use as a tool for internal communication and corporate culture dissemination. For this, we use the bibliographic research methodology and an observation of Slack and its features.El área de la Comunicación Interna está en constante cambio. Si comparamos el desempeño del área antes de la pandemia y actualmente, podemos ver cómo la digitalización ha ido cambiando su forma de operar. De los periódicos murales y las revistas impresas pasamos a los murales digitales y a los televisores corporativos. Hoy en día ya pensamos en la comunicación interna de plataformas, con aplicaciones de noticias y con el uso de redes sociales o medios sociales internos. En este artículo nos proponemos a analizar cómo la comunicación interna se ha digitalizado y se plataformizado. El foco del texto es el análisis de la plataforma de red social interna, Slack, y su uso como herramienta de comunicación interna y difusión de la cultura corporativa. Para eso, utilizamos la metodología de investigación bibliográfica y observamos a Slack y a sus recursos.A área de Comunicação interna está em constante transformação. Se compararmos a atuação da área antes da pandemia e atualmente, podemos perceber como a digitalização vem mudando seu modo de operar. Dos jornais murais e revistas impressas, passamos para os murais digitais e TVs corporativas. Hoje, já pensamos em uma comunicação interna plataformizada, com aplicativos de notícias, uso de redes sociais ou mídias sociais internas, acompanhando uma mudança da sociedade como um todo. Neste artigo, propomos analisar como a comunicação interna tem se digitalizado se tornando mais plataformizada. O foco do texto parte para a análise da plataforma de redes sociais interna, Slack, e seu uso como ferramenta de comunicação interna e disseminação da cultura corporativa. Para isso, usamos a metodologia de pesquisa bibliográfica e observamos o Slack e seus recursos.Editora Unisul2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20163Revista Memorare; v. 10 n. 2 (2023): Especial Dossiê: Linguagem e comunicação digital no contexto pós-pandêmico; 29-512358-05932358-0593reponame:Revista Memorareinstname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20163/19047Copyright (c) 2023 Silvia Cristina Dalpicolo, Carolina Frazon Terrahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalpicolo, Silvia CristinaDalpicolo, Silvia CristinaDalpicolo, Silvia CristinaFrazon Terra, Carolina2023-12-19T21:57:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20163Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupepPUBhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/oai||revistamemorare@outlook.com2358-05932358-0593opendoar:2023-12-19T21:57:01Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
A plataformización de la comunicación interna: un análisis del uso de Slack
A plataformização da comunicação interna: uma análise sobre o uso do Slack
title The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
spellingShingle The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
Dalpicolo, Silvia Cristina
internal communications
platformization
Slack
comunicación interna
platformización
Slack
comunicação interna
plataformização
Slack
title_short The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
title_full The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
title_fullStr The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
title_full_unstemmed The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
title_sort The platformization of internal communication: an analysis of the use of Slack
author Dalpicolo, Silvia Cristina
author_facet Dalpicolo, Silvia Cristina
Frazon Terra, Carolina
author_role author
author2 Frazon Terra, Carolina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalpicolo, Silvia Cristina
Dalpicolo, Silvia Cristina
Dalpicolo, Silvia Cristina
Frazon Terra, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv internal communications
platformization
Slack
comunicación interna
platformización
Slack
comunicação interna
plataformização
Slack
topic internal communications
platformization
Slack
comunicación interna
platformización
Slack
comunicação interna
plataformização
Slack
description The field of internal communication is constantly evolving. By comparing the field's performance before the pandemic and today, we can see how digitization is changing the way it operates. From bulletin boards and printed magazines, we moved to digital versions and corporate TVs. Today, we already think of a platformized internal communication, with news apps, use of social networks or internal social media, following a change in society as a whole. In this article, we propose to analyze how internal communication has become more digitized and platformized. The focus of the text is on the analysis of the internal social media platform, Slack, and its use as a tool for internal communication and corporate culture dissemination. For this, we use the bibliographic research methodology and an observation of Slack and its features.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20163
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20163/19047
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Silvia Cristina Dalpicolo, Carolina Frazon Terra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Silvia Cristina Dalpicolo, Carolina Frazon Terra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unisul
publisher.none.fl_str_mv Editora Unisul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Memorare; v. 10 n. 2 (2023): Especial Dossiê: Linguagem e comunicação digital no contexto pós-pandêmico; 29-51
2358-0593
2358-0593
reponame:Revista Memorare
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Memorare
collection Revista Memorare
repository.name.fl_str_mv Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistamemorare@outlook.com
_version_ 1798325334757605376