AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geglio, Paulo César
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Jezine Mesquita Araújo, Edineide, Pereira de Lima Rodrigues Ferreira, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10775
Resumo: The text refers to the context of the graduate assessment policy from the multidimensional model created by the European consortium U-Multirank (UMR) and adopted in the quadrennial evaluation (2017-2020) by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which uses in the Training dimension the matter/item named former student as an assessment indicator based on the emphasis on production, destination, performance and received training.  When considering these evaluative criteria, the text aims to analyze the respective item from the experience of the Program of Public Policies, Management and Evaluation of Higher Education (PPGAES), a professional master's program aimed at public university employees. The data of the questionnaire applied to the former students, in addition to outlining the former students´ profile, seek to highlight the professional training journey, their perception on the master's course taken, the result of the dissertation work and the applicability relationship of the product in the institutional professional environment. From a formative assessment perspective, the PPGAES former students´ follow-up policy makes it possible to perceive the course itself, its potentials and needs in a self-assessment process.
id UNIT-2_e15c16b517a70d057deed31b9b5994d0
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/10775
network_acronym_str UNIT-2
network_name_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository_id_str
spelling AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃOThe text refers to the context of the graduate assessment policy from the multidimensional model created by the European consortium U-Multirank (UMR) and adopted in the quadrennial evaluation (2017-2020) by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which uses in the Training dimension the matter/item named former student as an assessment indicator based on the emphasis on production, destination, performance and received training.  When considering these evaluative criteria, the text aims to analyze the respective item from the experience of the Program of Public Policies, Management and Evaluation of Higher Education (PPGAES), a professional master's program aimed at public university employees. The data of the questionnaire applied to the former students, in addition to outlining the former students´ profile, seek to highlight the professional training journey, their perception on the master's course taken, the result of the dissertation work and the applicability relationship of the product in the institutional professional environment. From a formative assessment perspective, the PPGAES former students´ follow-up policy makes it possible to perceive the course itself, its potentials and needs in a self-assessment process.El texto se sitúa en el contexto de la política de evaluación de posgrado basada en el modelo mutidimensional creado por el consorcio europeo U-Multirank (UMR) y adoptado em la evaluación cuatrienal (2017-2020) por la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), que empieza a usar en la dimensón formación el ítem egreso como indicador de evaluación con bse en la produción, destino, desempeño y formación recibida. Al considerar estos critérios evaluativos, el texto tiene como objetivo analizar el respectivo ítem a partir de la experiencia del Programa de Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior (PPGAES), que es un programa de máster profesional dirigido a empleados de universidades públicas. Los datos del cuestionarios aplicados a los egresados, además de trazar el perfil de los egresados, busca ressaltar la trayectoria de formación profesional, su percepción del máster logrado, el resultado del trabajo de tesis y la relación de aplicabilidade del producto del trabajo en el entorno profesional institucional. Desde una perspectiva de evaluación formativa, la política de seguimento de egresados del PPGAES permite percibir el curso em si, sus potencialidades y necesidades en un proceso de autoevaluación.O texto situa-se no cenário da política de avalição da pós-graduação a partir do modelo multidimensional criado pelo consórcio europeu U-Multirank (UMR) e adotado na avaliação quadrienal (2017–2020) pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), que passa a utilizar na dimensão Formação o quesito/item egresso como um indicador de avaliação a partir do destaque da produção, destino, atuação e formação recebida. Ao considerar esses critérios avaliativos, o texto objetiva analisar o respectivo item a partir da experiência do Programa de Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior (PPGAES), um programa de mestrado profissional destinado a servidores de universidades públicas. Os dados de questionário aplicado aos egressos, além de traçar o perfil dos egressos, procuram evidenciar a trajetória de formação profissional, a percepção deles sobre o curso de mestrado realizado, o resultado do trabalho dissertativo e a relação de aplicabilidade do produto no ambiente profissional institucional. Em uma perspectiva de avaliação formativa, a política de acompanhamento de egressos do PPGAES possibilita perceber o próprio curso, seus potenciais e carências em um processo de autoavaliação.Editora Universitária Tiradentes2023-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1077510.17564/2316-3828.2023v12n1p388-404Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 388-4042316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10775/5440Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGeglio, Paulo César Jezine Mesquita Araújo, Edineide Pereira de Lima Rodrigues Ferreira, Raquel2023-10-26T18:24:44Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/10775Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2023-10-26T18:24:44Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
title AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
spellingShingle AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
Geglio, Paulo César
title_short AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
title_full AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
title_fullStr AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
title_full_unstemmed AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
title_sort AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO
author Geglio, Paulo César
author_facet Geglio, Paulo César
Jezine Mesquita Araújo, Edineide
Pereira de Lima Rodrigues Ferreira, Raquel
author_role author
author2 Jezine Mesquita Araújo, Edineide
Pereira de Lima Rodrigues Ferreira, Raquel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Geglio, Paulo César
Jezine Mesquita Araújo, Edineide
Pereira de Lima Rodrigues Ferreira, Raquel
description The text refers to the context of the graduate assessment policy from the multidimensional model created by the European consortium U-Multirank (UMR) and adopted in the quadrennial evaluation (2017-2020) by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which uses in the Training dimension the matter/item named former student as an assessment indicator based on the emphasis on production, destination, performance and received training.  When considering these evaluative criteria, the text aims to analyze the respective item from the experience of the Program of Public Policies, Management and Evaluation of Higher Education (PPGAES), a professional master's program aimed at public university employees. The data of the questionnaire applied to the former students, in addition to outlining the former students´ profile, seek to highlight the professional training journey, their perception on the master's course taken, the result of the dissertation work and the applicability relationship of the product in the institutional professional environment. From a formative assessment perspective, the PPGAES former students´ follow-up policy makes it possible to perceive the course itself, its potentials and needs in a self-assessment process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10775
10.17564/2316-3828.2023v12n1p388-404
url https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10775
identifier_str_mv 10.17564/2316-3828.2023v12n1p388-404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10775/5440
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
dc.source.none.fl_str_mv Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 388-404
2316-3828
2316-333X
10.17564/2316-3828.2023v12n1
reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
collection Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com
_version_ 1800220612771184640