EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Científicas. Direito (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512 |
Resumo: | This article has as object of study the extrafiscality and the fundamental social right to education from the analysis of the University for All Program (ProUni). It starts from the premise that education is a basic condition for human development, being the right of all, the duty of the State and the family, and should be promoted and encouraged in collaboration with society for the full development of the person, under equal conditions. access and permanence in school. However, this equality of conditions is not always achieved, and it is up to the Public Power to invest in public policies that can guarantee this right, inserted in this context the ProUni. Thus, the general objective of the work is to analyze the extrafiscality and effectiveness of the fundamental social right to education from ProUni and the tax exemptions granted to companies adhering to the program. To this end, the methodological procedures adopted consist of bibliographical and documental studies. It presents itself as a qualitative approach. It is concluded that, despite some criticism, the program represents a possibility of access to higher education. |
id |
UNIT-3_e49055e9d96d8e6c6b409c02f50569cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/11512 |
network_acronym_str |
UNIT-3 |
network_name_str |
Interfaces Científicas. Direito (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)This article has as object of study the extrafiscality and the fundamental social right to education from the analysis of the University for All Program (ProUni). It starts from the premise that education is a basic condition for human development, being the right of all, the duty of the State and the family, and should be promoted and encouraged in collaboration with society for the full development of the person, under equal conditions. access and permanence in school. However, this equality of conditions is not always achieved, and it is up to the Public Power to invest in public policies that can guarantee this right, inserted in this context the ProUni. Thus, the general objective of the work is to analyze the extrafiscality and effectiveness of the fundamental social right to education from ProUni and the tax exemptions granted to companies adhering to the program. To this end, the methodological procedures adopted consist of bibliographical and documental studies. It presents itself as a qualitative approach. It is concluded that, despite some criticism, the program represents a possibility of access to higher education.: Este artículo tiene como objeto de estudio la extrafiscalidad y el derecho social fundamental a la educación desde el análisis del Programa Universidad para Todos (ProUni). Parte de la premisa de que la educación es una condición básica para el desarrollo humano, siendo un derecho de todos, un deber del Estado y de la familia, y debe ser promovida y fomentada en colaboración con la sociedad para el pleno desarrollo de la persona, en igualdad de condiciones. condiciones de acceso y permanencia en la escuela. Sin embargo, esa igualdad de condiciones no siempre se logra, y corresponde al Poder Público invertir en políticas públicas que puedan garantizar este derecho, inserta en este contexto el ProUni. Así, el objetivo general del trabajo es analizar la extrafiscalidad y efectividad del derecho social fundamental a la educación del ProUni y las exoneraciones tributarias otorgadas a las empresas adheridas al programa. Para ello, los procedimientos metodológicos adoptados consisten en estudios bibliográficos y documentales. Se presenta como un enfoque cualitativo. Se concluye que, a pesar de algunas críticas, el programa representa una posibilidad de acceso a la educación superior.O presente artigo tem como objeto de estudo a extrafiscalidade e o direito social fundamental à educação a partir da análise do Programa Universidade para Todos (ProUni). Parte-se da premissa de que a educação é condição básica para o desenvolvimento humano, sendo direito de todos, dever do Estado e da família, devendo ser promovida e incentivada em colaboração com a sociedade para o pleno desenvolvimento da pessoa, em igualdade de condições para o acesso e permanência na escola. Entretanto, essa igualdade de condições nem sempre é atingida, cabendo ao Poder Público investir em políticas públicas que possam garantir esse direito, inserido nesse contexto o ProUni. Assim, o objetivo geral do trabalho é analisar a extrafiscalidade e a efetividade do direito fundamental social à educação a partir do ProUni e as isenções tributárias concedidas às empresas aderentes ao programa. Para tanto, os procedimentos metodológicos adotados consistem em estudos bibliográficos e documentais. Apresenta-se como abordagem qualitativa. Conclui-se que, apesar de algumas críticas, o programa representa uma possibilidade de acesso ao ensino superior.Edunit2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/1151210.17564/2316-381X.2023v9n2p214-226Interfaces Científicas - Direito; v. 9 n. 2 (2023): Fluxo Contínuo; 214-2262316-381X2316-332110.17564/2316-381X.2023v9n2reponame:Interfaces Científicas. Direito (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512/5424Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Direitoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Jesus Pereira, LetíciaRossignoli, Marisa2023-10-16T15:41:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/11512Revistahttps://periodicos.set.edu.br/direitoPUBhttps://periodicos.set.edu.br/index.php/direito/oai||crismporto@gmail.com|| ilzver@gmail.com2316-381X2316-3321opendoar:2023-10-16T15:41:14Interfaces Científicas. Direito (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
title |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
spellingShingle |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) de Jesus Pereira, Letícia |
title_short |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
title_full |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
title_fullStr |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
title_full_unstemmed |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
title_sort |
EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI) |
author |
de Jesus Pereira, Letícia |
author_facet |
de Jesus Pereira, Letícia Rossignoli, Marisa |
author_role |
author |
author2 |
Rossignoli, Marisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Jesus Pereira, Letícia Rossignoli, Marisa |
description |
This article has as object of study the extrafiscality and the fundamental social right to education from the analysis of the University for All Program (ProUni). It starts from the premise that education is a basic condition for human development, being the right of all, the duty of the State and the family, and should be promoted and encouraged in collaboration with society for the full development of the person, under equal conditions. access and permanence in school. However, this equality of conditions is not always achieved, and it is up to the Public Power to invest in public policies that can guarantee this right, inserted in this context the ProUni. Thus, the general objective of the work is to analyze the extrafiscality and effectiveness of the fundamental social right to education from ProUni and the tax exemptions granted to companies adhering to the program. To this end, the methodological procedures adopted consist of bibliographical and documental studies. It presents itself as a qualitative approach. It is concluded that, despite some criticism, the program represents a possibility of access to higher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512 10.17564/2316-381X.2023v9n2p214-226 |
url |
https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512 |
identifier_str_mv |
10.17564/2316-381X.2023v9n2p214-226 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512/5424 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Direito info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Direito |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edunit |
publisher.none.fl_str_mv |
Edunit |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfaces Científicas - Direito; v. 9 n. 2 (2023): Fluxo Contínuo; 214-226 2316-381X 2316-3321 10.17564/2316-381X.2023v9n2 reponame:Interfaces Científicas. Direito (Online) instname:Universidade Tiradentes (UNIT) instacron:UNIT |
instname_str |
Universidade Tiradentes (UNIT) |
instacron_str |
UNIT |
institution |
UNIT |
reponame_str |
Interfaces Científicas. Direito (Online) |
collection |
Interfaces Científicas. Direito (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Científicas. Direito (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||crismporto@gmail.com|| ilzver@gmail.com |
_version_ |
1800220645719539712 |