EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Jesus Pereira, Letícia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rossignoli, Marisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Direito (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512
Resumo: This article has as object of study the extrafiscality and the fundamental social right to education from the analysis of the University for All Program (ProUni). It starts from the premise that education is a basic condition for human development, being the right of all, the duty of the State and the family, and should be promoted and encouraged in collaboration with society for the full development of the person, under equal conditions. access and permanence in school. However, this equality of conditions is not always achieved, and it is up to the Public Power to invest in public policies that can guarantee this right, inserted in this context the ProUni. Thus, the general objective of the work is to analyze the extrafiscality and effectiveness of the fundamental social right to education from ProUni and the tax exemptions granted to companies adhering to the program. To this end, the methodological procedures adopted consist of bibliographical and documental studies. It presents itself as a qualitative approach. It is concluded that, despite some criticism, the program represents a possibility of access to higher education.
id UNIT-3_e49055e9d96d8e6c6b409c02f50569cf
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/11512
network_acronym_str UNIT-3
network_name_str Interfaces Científicas. Direito (Online)
repository_id_str
spelling EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)This article has as object of study the extrafiscality and the fundamental social right to education from the analysis of the University for All Program (ProUni). It starts from the premise that education is a basic condition for human development, being the right of all, the duty of the State and the family, and should be promoted and encouraged in collaboration with society for the full development of the person, under equal conditions. access and permanence in school. However, this equality of conditions is not always achieved, and it is up to the Public Power to invest in public policies that can guarantee this right, inserted in this context the ProUni. Thus, the general objective of the work is to analyze the extrafiscality and effectiveness of the fundamental social right to education from ProUni and the tax exemptions granted to companies adhering to the program. To this end, the methodological procedures adopted consist of bibliographical and documental studies. It presents itself as a qualitative approach. It is concluded that, despite some criticism, the program represents a possibility of access to higher education.: Este artículo tiene como objeto de estudio la extrafiscalidad y el derecho social fundamental a la educación desde el análisis del Programa Universidad para Todos (ProUni). Parte de la premisa de que la educación es una condición básica para el desarrollo humano, siendo un derecho de todos, un deber del Estado y de la familia, y debe ser promovida y fomentada en colaboración con la sociedad para el pleno desarrollo de la persona, en igualdad de condiciones. condiciones de acceso y permanencia en la escuela. Sin embargo, esa igualdad de condiciones no siempre se logra, y corresponde al Poder Público invertir en políticas públicas que puedan garantizar este derecho, inserta en este contexto el ProUni. Así, el objetivo general del trabajo es analizar la extrafiscalidad y efectividad del derecho social fundamental a la educación del ProUni y las exoneraciones tributarias otorgadas a las empresas adheridas al programa. Para ello, los procedimientos metodológicos adoptados consisten en estudios bibliográficos y documentales. Se presenta como un enfoque cualitativo. Se concluye que, a pesar de algunas críticas, el programa representa una posibilidad de acceso a la educación superior.O presente artigo tem como objeto de estudo a extrafiscalidade e o direito social fundamental à educação a partir da análise do Programa Universidade para Todos (ProUni). Parte-se da premissa de que a educação é condição básica para o desenvolvimento humano, sendo direito de todos, dever do Estado e da família, devendo ser promovida e incentivada em colaboração com a sociedade para o pleno desenvolvimento da pessoa, em igualdade de condições para o acesso e permanência na escola. Entretanto, essa igualdade de condições nem sempre é atingida, cabendo ao Poder Público investir em políticas públicas que possam garantir esse direito, inserido nesse contexto o ProUni. Assim, o objetivo geral do trabalho é analisar a extrafiscalidade e a efetividade do direito fundamental social à educação a partir do ProUni e as isenções tributárias concedidas às empresas aderentes ao programa. Para tanto, os procedimentos metodológicos adotados consistem em estudos bibliográficos e documentais. Apresenta-se como abordagem qualitativa. Conclui-se que, apesar de algumas críticas, o programa representa uma possibilidade de acesso ao ensino superior.Edunit2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/1151210.17564/2316-381X.2023v9n2p214-226Interfaces Científicas - Direito; v. 9 n. 2 (2023): Fluxo Contínuo; 214-2262316-381X2316-332110.17564/2316-381X.2023v9n2reponame:Interfaces Científicas. Direito (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512/5424Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Direitoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Jesus Pereira, LetíciaRossignoli, Marisa2023-10-16T15:41:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/11512Revistahttps://periodicos.set.edu.br/direitoPUBhttps://periodicos.set.edu.br/index.php/direito/oai||crismporto@gmail.com|| ilzver@gmail.com2316-381X2316-3321opendoar:2023-10-16T15:41:14Interfaces Científicas. Direito (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
title EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
spellingShingle EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
de Jesus Pereira, Letícia
title_short EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
title_full EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
title_fullStr EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
title_full_unstemmed EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
title_sort EXTRAFISCALIDADE E O DIREITO À EDUCAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DO PROGRAMA UNIVERSIDADE PARA TODOS (PROUNI)
author de Jesus Pereira, Letícia
author_facet de Jesus Pereira, Letícia
Rossignoli, Marisa
author_role author
author2 Rossignoli, Marisa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Jesus Pereira, Letícia
Rossignoli, Marisa
description This article has as object of study the extrafiscality and the fundamental social right to education from the analysis of the University for All Program (ProUni). It starts from the premise that education is a basic condition for human development, being the right of all, the duty of the State and the family, and should be promoted and encouraged in collaboration with society for the full development of the person, under equal conditions. access and permanence in school. However, this equality of conditions is not always achieved, and it is up to the Public Power to invest in public policies that can guarantee this right, inserted in this context the ProUni. Thus, the general objective of the work is to analyze the extrafiscality and effectiveness of the fundamental social right to education from ProUni and the tax exemptions granted to companies adhering to the program. To this end, the methodological procedures adopted consist of bibliographical and documental studies. It presents itself as a qualitative approach. It is concluded that, despite some criticism, the program represents a possibility of access to higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512
10.17564/2316-381X.2023v9n2p214-226
url https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512
identifier_str_mv 10.17564/2316-381X.2023v9n2p214-226
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/11512/5424
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Direito
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Direito
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunit
publisher.none.fl_str_mv Edunit
dc.source.none.fl_str_mv Interfaces Científicas - Direito; v. 9 n. 2 (2023): Fluxo Contínuo; 214-226
2316-381X
2316-3321
10.17564/2316-381X.2023v9n2
reponame:Interfaces Científicas. Direito (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Direito (Online)
collection Interfaces Científicas. Direito (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Direito (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com|| ilzver@gmail.com
_version_ 1800220645719539712