THE SMART TOURIST EXPERIENCE FROM THE TRAVELER’S PERSPECTIVE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Turismo : Visão e Ação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18681 |
Resumo: | The study of the smart tourism experience (STE) has contemplated the use of smart tou[1]rism technology (STT) in favor of value co-creation. However, the traveler’s view on the sub[1]ject needs further investigation. This work, therefore, aims to understand the formation of the ETI from the traveler’s perspective. It is an exploratory-qualitative study, using content analysis of the opinions of 76 respondents. The results show that ETI manifests itself in the technological aspect, but also in cognitive, behavioral, social and emotional responses. Sel[1]f-personalization is perceived as an autonomous process in which the traveler seeks information and solutions without waiting for customized off ers. This cognitive eff ort is characte[1]rized by social interactions that generate states of autonomy and well-being that favor place attachment, e-WOM and the traveler’s engagement. Academic and managerial suggestions are presented at the end. |
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THE SMART TOURIST EXPERIENCE FROM THE TRAVELER’S PERSPECTIVELA EXPERIENCIA TURÍSTICA INTELIGENTE DESDE LA PERSPECTIVA DEL VIAJEROA experiência turística inteligente na perspectiva do viajantesmart tourism experienceself-personalizationplace attachmentwell-beinge-WOMexperiencia turística inteligenteauto personalizaciónapego al lugarbienestare-WOMExperiência turística inteligenteauto personalizaçãoapego ao lugarbem-estare-WOMThe study of the smart tourism experience (STE) has contemplated the use of smart tou[1]rism technology (STT) in favor of value co-creation. However, the traveler’s view on the sub[1]ject needs further investigation. This work, therefore, aims to understand the formation of the ETI from the traveler’s perspective. It is an exploratory-qualitative study, using content analysis of the opinions of 76 respondents. The results show that ETI manifests itself in the technological aspect, but also in cognitive, behavioral, social and emotional responses. Sel[1]f-personalization is perceived as an autonomous process in which the traveler seeks information and solutions without waiting for customized off ers. This cognitive eff ort is characte[1]rized by social interactions that generate states of autonomy and well-being that favor place attachment, e-WOM and the traveler’s engagement. Academic and managerial suggestions are presented at the end.El estudio de la experiencia turística inteligente (ETC) ha priorizado la investigación del uso de la tecnología turística inteligente (TIT) por parte de la gobernanza turística y ha dejado en un segundo plano los aspectos subjetivos del viajero. Así, el objetivo de este trabajo es comprender la formación de la ETI desde la perspectiva del viajero. Tiene un carácter explo[1]ratorio-cualitativo, empleando el análisis de contenido en las opiniones de 76 encuestados. Como resultado, se observa que la ETI se manifi esta en el aspecto tecnológico, pero tambi[1]én en respuestas cognitivas, conductuales, sociales y emocionales. La autopersonalización se percebe como un proceso autónomo en el que el viajero busca información y soluciones sin esperar ofertas personalizadas. Este esfuerzo cognitivo se caracteriza por interacciones sociales que generan estados de autonomía y bienestar que favorecen el apego al lugar, el e-WOM y el engagement del viajero en redes sociales y canales de comunicación de contenidos propios de las organizaciones turísticas. Las sugerencias académicas y de gestión se presentan al fi nal.O estudo da experiência turística inteligente (ETI) tem priorizado a investigação do uso da tecnologia inteligente do turismo (TIT) pela governança turística e deixado os aspectos subjetivos do viajante em segundo plano. Procurando preencher esta lacuna, o objetivo deste trabalho é compreender a formação da ETI na perspectiva do viajante. Ele tem caráter exploratório-qualitativo empregando a análise de conteúdo nas opiniões de 76 respondentes. Como resultado, observa-se que a ETI se manifesta no aspecto tecnológico, mas também em respostas cognitivas, comportamentais, sociais e emocionais. A autopersonalização é percebida como um processo autônomo, em que o viajante busca informações e soluções sem esperar por ofertas customizadas. Esse esforço cognitivo é caracterizado por interações sociais geradoras de estados de autonomia e bem-estar que favorecem o apego ao lugar, o e-WOM e o engajamento do viajante nas redes sociais e canais de comunicação de conteúdo próprio das organizações do turismo. O trabalho apresenta como contribuição a formulação de proposições para pesquisas futuras fundamentadas nas relações descobertas na análise dos dados e sinaliza que a confiança possa ser uma variável auxiliar para o entendimento desse fenômeno no contexto da teoria das trocas sociais. Sugestões acadêmicas e gerenciais são apresentadas ao final.Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC2023-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/1868110.14210/rtva.v25n1.p72-93Turismo: Visão e Ação; Vol. 25 No. 1 (2023): Jan-Abr; 72-93Turismo: Visão e Ação; Vol. 25 Núm. 1 (2023): Jan-Abr; 72-93Turismo: Visão e Ação; v. 25 n. 1 (2023): Jan-Abr; 72-931983-71511415-6393reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18681/11123Copyright (c) 2023 Turismo: Visão e Açãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Stela Cristina Hottde Sevilha Gosling, Marlusa2023-06-16T18:47:51Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/18681Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2023-06-16T18:47:51Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false |
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