Designation of origin Alicante (Spain): a preliminary study for the introduction of enotourism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torre, Genoveva Millán Vázquez De La
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Navarro, Amparo Melian, Guzman, Tomas J. López-Guzman
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18
Resumo: The need to obtain sustainable rural development, which combines respect for the environment with the generation of wealth and the creation of jobs, is leading various public and private administrations and companies to promote activities which are parallel and complementary to the traditional activities of the rural areas. This work presents an econometric study which evaluates the economic potential of the introduction of the activity of enotourism (wine tourism) in the geographic area of Alicante (Spain) as a designation of origin. For this, it analyzes the structure of an associative movement based on the traditional wine producing cooperatives in this area, enabling the creation of new market sectors in response to the demand based on this emerging tourism activity. Key words: Enotourism - Rural Development – Cooperatives - Spain.
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spelling Designation of origin Alicante (Spain): a preliminary study for the introduction of enotourismDenominación de origen Alicante (España): un estúdio preliminar para la implantación del enoturismoDenominação de origem Alicante (Espanha): um estudo preliminar para a implantação do EnoturismoThe need to obtain sustainable rural development, which combines respect for the environment with the generation of wealth and the creation of jobs, is leading various public and private administrations and companies to promote activities which are parallel and complementary to the traditional activities of the rural areas. This work presents an econometric study which evaluates the economic potential of the introduction of the activity of enotourism (wine tourism) in the geographic area of Alicante (Spain) as a designation of origin. For this, it analyzes the structure of an associative movement based on the traditional wine producing cooperatives in this area, enabling the creation of new market sectors in response to the demand based on this emerging tourism activity. Key words: Enotourism - Rural Development – Cooperatives - Spain.La necesidad de conseguir un desarrollo rural sostenible, que combine el respeto al medio ambiente con la generación de riqueza y la creación de nuevos puestos de trabajo, está llevando a las diferentes administraciones públicas y empresas privadas a estimular actividades paralelas y complementarias de las clásicas de las zonas rurales. En este trabajo presentamos un estudio econométrico donde se evalúa la potencialidad económica de la introducción de la actividad de enoturismo en un área geográfica determinada, basada en una denominación de origen (Alicante - España). Para ello, analizamos cómo se está vertebrando un movimiento asociativo que, teniendo como base las tradicionales cooperativas vitivinícolas de la zona, está posibilitando la creación de nuevos segmentos de mercado para dar respuesta a la demanda originada por esta incipiente actividad turística. Palabras clave: Enoturismo - Desarrollo Rural - Cooperativas - España.A necessidade de conseguir um desenvolvimento rural sustentável, que combine respeito ao meio ambiente com a geração de riqueza e a criação de novos postos de trabalho, leva as diferentes administrações públicas e empresas privadas a incentivar atividades paralelas e complementares das tradicionais nas zonas rurais. No presente trabalho apresentamos um estudo econométrico onde se avalia o potencial econômico da introdução da atividade de enoturismo numa área geográfica determinada, baseada numa denominação de origem (Alicante- Espanha). Para tal, fazemos a análise de como se está estruturando um movimento associativo que, tendo como base as tradicionais cooperativas vitivinícolas da região, possibilita a criação de novos segmentos de mercado para dar resposta à procura originada por esta incipiente atividade turística. Palavras-chave: Enoturismo - Desenvolvimento Rural - Cooperativas - Espanha.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/1810.14210/rtva.v10n1.p07 - 22Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 No. 1 (2008); 07 - 22Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 Núm. 1 (2008); 07 - 22Turismo: Visão e Ação; v. 10 n. 1 (2008); 07 - 221983-71511415-639310.14210/rtva.v10i1reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/18/48Torre, Genoveva Millán Vázquez De LaNavarro, Amparo MelianGuzman, Tomas J. López-Guzmaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-08-07T08:07:14Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/18Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-08-07T08:07:14Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
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