The impact of tourism on consumer habits in a small Community

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rennó, Lúcio Couto
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Teixeira, Dalton Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/206
Resumo: This work sought to evaluate the impact of the expansion of tourism in the consumer habits of the small community of Coronel Xavier Chaves, in the state of Minas Gerais. It initially carried out a qualitative study to identify attributes considered relevant, and related to the overall response: the impact of tourism on consumer habits of a small community. Based on this initial investigation, a survey was carried out with a sample of 98 residents of the town, to verify the culture of the local society and the processes of change established after the expansion of the local tourism activity. The Lúcio Couto Rennó; Dalton Jorge T Teixeira eixeira - O impacto do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porte data collected were analyzed using techniques of descriptive statistics, with numerical and tabular synthesis of the information collected in the study. Based on the answers given, it can be observed that from the point of view of the inhabitants of the town, tourism has changed the reality of the small cities, influencing the consumer habits and transforming the culture of the community of Coronel Xavier Chaves in a positive way. Key words: Receptive tourism; marketing; consumer behavior.
id UNIVALI-3_96b7590e1334735e381ed2c61321f97d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.univali.br:article/206
network_acronym_str UNIVALI-3
network_name_str Turismo : Visão e Ação (Online)
repository_id_str
spelling The impact of tourism on consumer habits in a small CommunityEl impacto del turismo en los habitos de consumo de uma comunidad de pequeño porteO impacto do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porteThis work sought to evaluate the impact of the expansion of tourism in the consumer habits of the small community of Coronel Xavier Chaves, in the state of Minas Gerais. It initially carried out a qualitative study to identify attributes considered relevant, and related to the overall response: the impact of tourism on consumer habits of a small community. Based on this initial investigation, a survey was carried out with a sample of 98 residents of the town, to verify the culture of the local society and the processes of change established after the expansion of the local tourism activity. The Lúcio Couto Rennó; Dalton Jorge T Teixeira eixeira - O impacto do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porte data collected were analyzed using techniques of descriptive statistics, with numerical and tabular synthesis of the information collected in the study. Based on the answers given, it can be observed that from the point of view of the inhabitants of the town, tourism has changed the reality of the small cities, influencing the consumer habits and transforming the culture of the community of Coronel Xavier Chaves in a positive way. Key words: Receptive tourism; marketing; consumer behavior.Este trabajo tuvo como objetivo evaluar el impacto de la expansión del turismo em los hábitos de consumo de uma comunidad de pequeño porte, la ciudad de Coronel Xavier Chaves, en el Estado de Minas Gerais. El trabajo buscó, inicialmente, por medio de un estudio cualitativo, posibilitar la identificación de atributos considerados relevantes y asociados con la respuesta global: Influencia del turismo en los hábitos de consumo de una comunidad de pequeño porte. A partir de ese levantamiento inicial, fue realizado un survey con una muestra de 98 residentes de la ciudad, con el objetivo de verificar la cultura de la sociedad local y los procesos de cambios establecidos después de la expansión de la actividad local. El análisis de los datos recolectados, fue realizado a través de técnicas de estadística descriptiva, com síntesis numérica y tabulación de las informaciones recolectadas en el estudio. Por las respuestas presentadas, se puede constatar que del punto de vista del habitante de la ciudad, el turismo altera la realidad de las pequeñas ciudades, influyendo puntualmente en los hábitos de consumo, y todavía influye en la transformación de la cultura de la comunidad de forma positiva en Coronel Xavier Chaves. Palabras claves: Turismo Receptivo; Marketing; Comportamiento de Consumo.Este trabalho teve como objetivo avaliar o impacto da expansão do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porte, a cidade de Coronel Xavier Chaves, no estado de Minas Gerais. O trabalho buscou, inicialmente, por meio de um estudo qualitativo, possibilitar a identificação de atributos considerados relevantes e associados com a resposta global: influência do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porte. A partir desse levantamento inicial, foi realizado um survey com uma amostra de 98 residente da cidade, com o objetivo de verificar a cultura da sociedade local e os processos de mudanças estabelecidos após a expansão da atividade turística local. A análise dos dados coletados foi realizada através de técnicas de estatística descritiva, com síntese numérica e tabular das informações coletadas no estudo. Pelas respostas apresentadas, pode-se constatar que do ponto de vista do habitante da cidade o turismo altera a realidade das pequenas cidades, influenciando pontualmente nos hábitos de consumo e ainda influencia na transformação da cultura da comunidade de forma positiva em Coronel Xavier Chaves. Palavras-chave: Turismo Receptivo; Marketing; Comportamento de Consumo.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/20610.14210/rtva.v9n2.p217-232Turismo: Visão e Ação; Vol. 9 No. 2 (2007); 217-232Turismo: Visão e Ação; Vol. 9 Núm. 2 (2007); 217-232Turismo: Visão e Ação; v. 9 n. 2 (2007); 217-2321983-71511415-639310.14210/rtva.v9i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/206/176Rennó, Lúcio CoutoTeixeira, Dalton Jorgeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-08-14T23:28:41Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/206Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-08-14T23:28:41Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
dc.title.none.fl_str_mv The impact of tourism on consumer habits in a small Community
El impacto del turismo en los habitos de consumo de uma comunidad de pequeño porte
O impacto do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porte
title The impact of tourism on consumer habits in a small Community
spellingShingle The impact of tourism on consumer habits in a small Community
Rennó, Lúcio Couto
title_short The impact of tourism on consumer habits in a small Community
title_full The impact of tourism on consumer habits in a small Community
title_fullStr The impact of tourism on consumer habits in a small Community
title_full_unstemmed The impact of tourism on consumer habits in a small Community
title_sort The impact of tourism on consumer habits in a small Community
author Rennó, Lúcio Couto
author_facet Rennó, Lúcio Couto
Teixeira, Dalton Jorge
author_role author
author2 Teixeira, Dalton Jorge
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rennó, Lúcio Couto
Teixeira, Dalton Jorge
description This work sought to evaluate the impact of the expansion of tourism in the consumer habits of the small community of Coronel Xavier Chaves, in the state of Minas Gerais. It initially carried out a qualitative study to identify attributes considered relevant, and related to the overall response: the impact of tourism on consumer habits of a small community. Based on this initial investigation, a survey was carried out with a sample of 98 residents of the town, to verify the culture of the local society and the processes of change established after the expansion of the local tourism activity. The Lúcio Couto Rennó; Dalton Jorge T Teixeira eixeira - O impacto do turismo nos hábitos de consumo de uma comunidade de pequeno porte data collected were analyzed using techniques of descriptive statistics, with numerical and tabular synthesis of the information collected in the study. Based on the answers given, it can be observed that from the point of view of the inhabitants of the town, tourism has changed the reality of the small cities, influencing the consumer habits and transforming the culture of the community of Coronel Xavier Chaves in a positive way. Key words: Receptive tourism; marketing; consumer behavior.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/206
10.14210/rtva.v9n2.p217-232
url https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/206
identifier_str_mv 10.14210/rtva.v9n2.p217-232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/206/176
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
dc.source.none.fl_str_mv Turismo: Visão e Ação; Vol. 9 No. 2 (2007); 217-232
Turismo: Visão e Ação; Vol. 9 Núm. 2 (2007); 217-232
Turismo: Visão e Ação; v. 9 n. 2 (2007); 217-232
1983-7151
1415-6393
10.14210/rtva.v9i2
reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)
instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron:UNIVALI
instname_str Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron_str UNIVALI
institution UNIVALI
reponame_str Turismo : Visão e Ação (Online)
collection Turismo : Visão e Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
repository.mail.fl_str_mv luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br
_version_ 1798045017079545856