Socio-economic Contribution of the Private Sector to Tourism: the Case of Canindé de São Francisco - SE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sandra Daniela França de Almeida
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Teixeira, Rivanda Meira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/527
Resumo: The aim of this study was to outline the profile of tourism companies, and analyze the socio-economic contribution of these companies to the tourism activity of the town of Canindé de São Francisco, located in the semi-arid region of Sergipe. It used a combination of bibliographic and documentary methods, as well as field research, which enabled the collection of primary data. It was observed that the town has eleven private tourism establishments, distributed in the sectors of catering, accommodation, tourism agency, nautical transport and the sale of handicrafts. These companies generate 103 direct, formal jobs and the average salary is from 1 to 1.47 minimum salaries. It is concluded that tourism still does not make a proportionally significant contribution to job creation in the town, since the formal jobs generated by the local tourism companies represent only 1.6% of the town’s total EAP (EconomicallyActive Population), however, the fact that they are formal jobs (i.e. signed on the worker’s employment card) makes a great difference. Key words: Tourism Companies; Economic Impacts; Social Impacts.
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spelling Socio-economic Contribution of the Private Sector to Tourism: the Case of Canindé de São Francisco - SEContribución Socioeconómica del Sector Privado en la Actividad Turística: el Caso de Canindé de San Francisco - SEContribuição Socioeconômica do Setor Privado na Atividade Turística: o Caso de Canindé de São Francisco - SEThe aim of this study was to outline the profile of tourism companies, and analyze the socio-economic contribution of these companies to the tourism activity of the town of Canindé de São Francisco, located in the semi-arid region of Sergipe. It used a combination of bibliographic and documentary methods, as well as field research, which enabled the collection of primary data. It was observed that the town has eleven private tourism establishments, distributed in the sectors of catering, accommodation, tourism agency, nautical transport and the sale of handicrafts. These companies generate 103 direct, formal jobs and the average salary is from 1 to 1.47 minimum salaries. It is concluded that tourism still does not make a proportionally significant contribution to job creation in the town, since the formal jobs generated by the local tourism companies represent only 1.6% of the town’s total EAP (EconomicallyActive Population), however, the fact that they are formal jobs (i.e. signed on the worker’s employment card) makes a great difference. Key words: Tourism Companies; Economic Impacts; Social Impacts.Este estudio tuvo como objetivo delinear el perfil de las empresas turísticas y analizar la contribución socioeconómica de esas empresas en la actividad turística en el municipio de Canindé de San Francisco, localizado en el semi-árido sergipano. Se utilizó la combinación de los métodos bibliográfico y documental, además de investigación de campo, la cual posibilitó la coleta de datos primarios. Se verificó que municipio posee once establecimientos turísticos particulares, distribuidos en los segmentos de alimentación, hospedaje, agencia de turismo, transporte náutico y comercialización de artesanías. Esas empresas generan 103 empleos directos y formales y el promedio salarial se encuentra en la faja de 1 a 1,47 salario mínimo. Se concluye que la actividad turística aún no contribuye de forma proporcionalmente significativa en la generación de empleos en el municipio, pues los empleos formales generados por las empresas turísticas locales representan 1,6 % del total de la PEA (población económicamente activa) del municipio, pero el hecho de ser formales (con libreta firmada) ya hace mucha diferencia. Palabras clave: Empresas turísticas; Impactos económicos; Impactos sociales.Este estudo teve como objetivo delinear o perfil das empresas turísticas e analisar a contribuição socioeconômica dessas empresas na atividade turística no município de Canindé de São Francisco, localizado no semi-árido sergipano. Utilizou-se a combinação dos métodos bibliográfico e documental, além de pesquisa de campo, a qual possibilitou a coleta de dados primários. Verificou-se que o município possui onze estabelecimentos turísticos particulares, distribuídos nos segmentos de alimentação, hospedagem, agência de turismo, transporte náutico e comercialização de artesanatos. Essas empresas geram 103 empregos diretos e formais e a média salarial encontra-se na faixa de 1 a 1,47 salário mínimo. Conclui-se que a atividade turística ainda não contribui de forma proporcionalmente significativa na geração de empregos no município, pois os empregos formais gerados pelas empresas turísticas locais representam 1,6% do total da PEA (população Economicamente Ativa) do município, mas o fato de serem formais (com carteira assinada) já faz muita diferença. Palavras-chave: Empresas Turísticas; Impactos Econômicos; Impactos Sociais.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/52710.14210/rtva.v7n2.p291-310Turismo: Visão e Ação; Vol. 7 No. 2 (2005); 291-310Turismo: Visão e Ação; Vol. 7 Núm. 2 (2005); 291-310Turismo: Visão e Ação; v. 7 n. 2 (2005); 291-3101983-71511415-639310.14210/rtva.v7i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/527/454Oliveira, Sandra Daniela França de AlmeidaTeixeira, Rivanda Meirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-10-29T21:54:41Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/527Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-10-29T21:54:41Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
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