Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Turismo : Visão e Ação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/497 |
Resumo: | This work explores the level of attractiveness of tourism centers, based on the concept of “range of an asset or service”, defined in Walter Christaller’s Central Place Theory. The town of Ouro Preto forms the object of this study, which analyzes its domestic and international tourism flows, based on descriptive statistics and choroplethic mapping. The results reveal the strong seasonality of tourism demand, with large numbers of visitors arriving during the school vacation months. However, international and domestic tourists present differing behavior throughout the year. Cartography identifies the outer limits of the range of the tourism product of Ouro Preto, revealing the strong control exerted by distance on the domestic tourism flow. Meanwhile, the international demand is restricted to the European and American continents. Key words: Tourism Product, Ouro Preto, Tourism Geography. |
id |
UNIVALI-3_f47ce53d73d9d186abd4e572234646c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.univali.br:article/497 |
network_acronym_str |
UNIVALI-3 |
network_name_str |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espacialesLa demanda doméstica e internacional del producto turístico Ouro Preto y sus límites temporales y espacialesA demanda doméstica e internacional do produto turístico Ouro Preto e seus limites temporais e espaciaisThis work explores the level of attractiveness of tourism centers, based on the concept of “range of an asset or service”, defined in Walter Christaller’s Central Place Theory. The town of Ouro Preto forms the object of this study, which analyzes its domestic and international tourism flows, based on descriptive statistics and choroplethic mapping. The results reveal the strong seasonality of tourism demand, with large numbers of visitors arriving during the school vacation months. However, international and domestic tourists present differing behavior throughout the year. Cartography identifies the outer limits of the range of the tourism product of Ouro Preto, revealing the strong control exerted by distance on the domestic tourism flow. Meanwhile, the international demand is restricted to the European and American continents. Key words: Tourism Product, Ouro Preto, Tourism Geography.El presente artículo explora el grado de atractividad ejercido por centros turísticos, tomando como base la noción de rayo de acción de un bien o servicio, definido en la Teoría de los Lugares Centrales, de Walter Cristaller. La ciudad de Ouro Preto es tomada como objeto de estudio, o sea, sus flujos de turistas domésticos e internacionales analizados a partir de estadísticas descriptivas y mapeamiento coroplético. Los resultados revelan fuerte estacionalidad en la demanda turística, con picos de visitantes en los meses de vacaciones escolares. Sin embargo, turistas domésticos e internacionales presentan comportamiento distinto a lo largo del año. La cartografía identifica los límites del rayo de acción del producto turístico de Ouro Preto, revelando la presencia de fuerte control de la distancia sobre el flujo turístico doméstico. Por otro lado, la demanda turística internacional se restringe a Europa y al continente americano. Palabras clave: Producto Turístico, Ouro Preto, Geografía del Turismo.O presente artigo explora o grau de atratividade exercido por centros turísticos, tomando como base a noção de raio de ação de um bem ou serviço, definido na Teoria dos Lugares Centrais, de Walter Christaller. A cidade de Ouro Preto é tomada como objeto de estudo, sendo seus fluxos de turistas domésticos e internacionais analisados a partir de estatísticas descritivas e mapeamento coroplético. Os resultados revelam forte sazonalidade na demanda turística, com picos de visitantes nos meses de férias escolares. Entretanto, turistas domésticos e internacionais apresentam comportamento distinto ao longo do ano. A cartografia identifica os limites do raio de ação do produto turístico de Ouro Preto, revelando a presença de forte controle da distância sobre o fluxo turístico doméstico. Por outro lado, a demanda turística internacional restringe-se à Europa e ao continente americano. Palavras-chave: Produto Turístico, Ouro Preto, Geografia do Turismo.Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC2006-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/49710.14210/rtva.v8n1.p91-104Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 1 (2006); 91-104Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 1 (2006); 91-104Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 1 (2006); 91-1041983-71511415-639310.14210/rtva.v8i1reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/497/427Diniz, Alexandre M. A.Versiani, Luciana Barbiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-10-23T21:09:55Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/497Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-10-23T21:09:55Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales La demanda doméstica e internacional del producto turístico Ouro Preto y sus límites temporales y espaciales A demanda doméstica e internacional do produto turístico Ouro Preto e seus limites temporais e espaciais |
title |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales |
spellingShingle |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales Diniz, Alexandre M. A. |
title_short |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales |
title_full |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales |
title_fullStr |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales |
title_full_unstemmed |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales |
title_sort |
Domestic and international demand for the tourism product Ouro Preto and its temporal and spatial limits temporales y espaciales |
author |
Diniz, Alexandre M. A. |
author_facet |
Diniz, Alexandre M. A. Versiani, Luciana Barbi |
author_role |
author |
author2 |
Versiani, Luciana Barbi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz, Alexandre M. A. Versiani, Luciana Barbi |
description |
This work explores the level of attractiveness of tourism centers, based on the concept of “range of an asset or service”, defined in Walter Christaller’s Central Place Theory. The town of Ouro Preto forms the object of this study, which analyzes its domestic and international tourism flows, based on descriptive statistics and choroplethic mapping. The results reveal the strong seasonality of tourism demand, with large numbers of visitors arriving during the school vacation months. However, international and domestic tourists present differing behavior throughout the year. Cartography identifies the outer limits of the range of the tourism product of Ouro Preto, revealing the strong control exerted by distance on the domestic tourism flow. Meanwhile, the international demand is restricted to the European and American continents. Key words: Tourism Product, Ouro Preto, Tourism Geography. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/497 10.14210/rtva.v8n1.p91-104 |
url |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/497 |
identifier_str_mv |
10.14210/rtva.v8n1.p91-104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/497/427 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 1 (2006); 91-104 Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 1 (2006); 91-104 Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 1 (2006); 91-104 1983-7151 1415-6393 10.14210/rtva.v8i1 reponame:Turismo : Visão e Ação (Online) instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) instacron:UNIVALI |
instname_str |
Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) |
instacron_str |
UNIVALI |
institution |
UNIVALI |
reponame_str |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
collection |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) |
repository.mail.fl_str_mv |
luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br |
_version_ |
1798045017806209024 |