Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira de Jesus, Samuel
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1162
Resumo: In the educational sphere, and in other contexts, there is a prejudice that free software is more complex, less reliable and of lower quality. This view is often fueled by a lack of understanding about the principles, properties and potential of these technologies, as well as by misconceptions spread by the media and the market. This work sought not only to compare proprietary and free software in mathematics education, addressing trends, alternatives and licenses, but also to offer a comprehensive view of the elements that permeate this analysis. During the research, crucial topics were explored, such as intellectual property (Chapter 2), the clear distinction between program and software (Chapter 3), presentation of the main types of software and licenses (Chapter 4), and Public Domain (Chapter 5). In Chapter 6, we present the research results, including the comparison between proprietary and free software, grouped by fields of activity in mathematics teaching and thematic units of the mathematics curriculum according to the BNCC. The study addressed the nuances of licenses associated with each type of software, providing a solid basis for informed decisions in the educational environment, promoting more conscious and ethical use of technology.
id UNIVASF-2_276d92a0546ce7fac2010f7fce68b49b
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1162
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licençasA comparative analysis between proprietary and free software in mathematics education: trends, alternatives and licenseSoftware LivreSoftware ProprietárioEducação MatemáticaLicenças LivresCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAIn the educational sphere, and in other contexts, there is a prejudice that free software is more complex, less reliable and of lower quality. This view is often fueled by a lack of understanding about the principles, properties and potential of these technologies, as well as by misconceptions spread by the media and the market. This work sought not only to compare proprietary and free software in mathematics education, addressing trends, alternatives and licenses, but also to offer a comprehensive view of the elements that permeate this analysis. During the research, crucial topics were explored, such as intellectual property (Chapter 2), the clear distinction between program and software (Chapter 3), presentation of the main types of software and licenses (Chapter 4), and Public Domain (Chapter 5). In Chapter 6, we present the research results, including the comparison between proprietary and free software, grouped by fields of activity in mathematics teaching and thematic units of the mathematics curriculum according to the BNCC. The study addressed the nuances of licenses associated with each type of software, providing a solid basis for informed decisions in the educational environment, promoting more conscious and ethical use of technology.No âmbito educacional, e em outros contextos, existe um preconceito de que os softwares livres são mais complexos, menos confiáveis e de qualidade inferior. Essa visão é frequentemente alimentada pela falta de compreensão acerca dos princípios, propriedades e potencialidades dessas tecnologias, bem como por concepções equivocadas difundidas pela mídia e pelo mercado. Este trabalho buscou não apenas comparar softwares proprietários e livres na educação matemática, abordando tendências, alternativas e licenças, mas também oferecer uma visão abrangente dos elementos que permeiam essa análise. Durante a pesquisa, foram explorados temas cruciais, como a propriedade intelectual (Capítulo 2), a distinção clara entre programa e software (Capítulo 3), a apresentação dos principais tipos de softwares e licenças (Capítulo 4), e Domínio Público (Capítulo 5). No Capítulo 6, apresentamos os resultados da pesquisa, incluindo a comparação entre softwares proprietários e livres, agrupados por campos de atuação no ensino de matemática e unidades temáticas do currículo de matemática segundo a BNCC. O estudo abordou as nuances das licenças associadas a cada tipo de software, proporcionando uma base sólida para decisões informadas no ambiente educacional, promovendo o uso mais consciente e ético da tecnologia.Universidade Federal do Vale do São FranciscoBrasilCampus PetrolinaEspecialização em Metodologias Ativas de Ensino e AprendizagemUNIVASFCarvalho da Silva, Fabríciohttp://lattes.cnpq.br/7014017382734722Oliveira de Jesus, Samuel2024-02-20T21:33:33Z2024-02-20T21:33:33Z2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1162porAttribution 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASF2024-07-18T17:59:14Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1162Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:59:14Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
A comparative analysis between proprietary and free software in mathematics education: trends, alternatives and license
title Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
spellingShingle Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
Oliveira de Jesus, Samuel
Software Livre
Software Proprietário
Educação Matemática
Licenças Livres
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
title_full Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
title_fullStr Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
title_full_unstemmed Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
title_sort Uma análise comparativa entre softwares proprietários e livres na educação matemática: tendências, alternativas e licenças
author Oliveira de Jesus, Samuel
author_facet Oliveira de Jesus, Samuel
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho da Silva, Fabrício
http://lattes.cnpq.br/7014017382734722
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira de Jesus, Samuel
dc.subject.por.fl_str_mv Software Livre
Software Proprietário
Educação Matemática
Licenças Livres
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Software Livre
Software Proprietário
Educação Matemática
Licenças Livres
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In the educational sphere, and in other contexts, there is a prejudice that free software is more complex, less reliable and of lower quality. This view is often fueled by a lack of understanding about the principles, properties and potential of these technologies, as well as by misconceptions spread by the media and the market. This work sought not only to compare proprietary and free software in mathematics education, addressing trends, alternatives and licenses, but also to offer a comprehensive view of the elements that permeate this analysis. During the research, crucial topics were explored, such as intellectual property (Chapter 2), the clear distinction between program and software (Chapter 3), presentation of the main types of software and licenses (Chapter 4), and Public Domain (Chapter 5). In Chapter 6, we present the research results, including the comparison between proprietary and free software, grouped by fields of activity in mathematics teaching and thematic units of the mathematics curriculum according to the BNCC. The study addressed the nuances of licenses associated with each type of software, providing a solid basis for informed decisions in the educational environment, promoting more conscious and ethical use of technology.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
2024-02-20T21:33:33Z
2024-02-20T21:33:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1162
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
Campus Petrolina
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
Campus Petrolina
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448001671168