Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Carlos Henrique Sousa de
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1241
Resumo: Workplace demands are constantly evolving; however, the education system often struggles to keep up with this progress. In the professional landscape, there is a growing demand for individuals with problem-solving skills. Thus, there is a need to develop new teaching methodologies that encourage students to be motivated, show interest, and acquire the ability to face challenges. In this context, Problem-Based Learning (PBL) has emerged as an effective methodology to address these issues. Therefore, the aim of this study is to highlight how the implementation of PBL can add value and make a difference in the teaching of various areas of Veterinary Medicine. This review has the guiding question: "How can the use of Problem-Based Learning contribute to Veterinary Medicine education?" The databases used were Science Direct, MEDLINE/PubMed, and SciELO, and article selection was conducted using the Start software. The searches returned a total of 77 articles. The PBL method was recommended by all analyzed studies and proved effective in motivating students, developing various skills, and enabling student autonomy in knowledge construction. However, some limitations related to familiarity with the method were reported, reinforcing the need for exploration and improvement in non-traditional methodologies by education professionals, aiming for a transformation in the educational landscape.
id UNIVASF-2_79f151cbc583e1c653e3a1a68485f171
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1241
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literaturaMetodologia ativaMedicina VeterináriaEnsino superiorActive methodologyVeterinary MedicineHigher educationWorkplace demands are constantly evolving; however, the education system often struggles to keep up with this progress. In the professional landscape, there is a growing demand for individuals with problem-solving skills. Thus, there is a need to develop new teaching methodologies that encourage students to be motivated, show interest, and acquire the ability to face challenges. In this context, Problem-Based Learning (PBL) has emerged as an effective methodology to address these issues. Therefore, the aim of this study is to highlight how the implementation of PBL can add value and make a difference in the teaching of various areas of Veterinary Medicine. This review has the guiding question: "How can the use of Problem-Based Learning contribute to Veterinary Medicine education?" The databases used were Science Direct, MEDLINE/PubMed, and SciELO, and article selection was conducted using the Start software. The searches returned a total of 77 articles. The PBL method was recommended by all analyzed studies and proved effective in motivating students, developing various skills, and enabling student autonomy in knowledge construction. However, some limitations related to familiarity with the method were reported, reinforcing the need for exploration and improvement in non-traditional methodologies by education professionals, aiming for a transformation in the educational landscape.As exigências do mercado de trabalho estão em constante evolução, no entanto, o sistema de ensino frequentemente enfrenta desafios para acompanhar esse progresso. No cenário profissional, há uma crescente demanda por indivíduos com a habilidade de resolver problemas. Assim, surge a necessidade de desenvolver novas metodologias de ensino que incentivem os estudantes a se motivarem, demonstrarem interesse e adquirirem a capacidade de enfrentar desafios. Dentro desse contexto, a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) tem se destacado como uma metodologia eficaz para abordar essas questões. Portanto, o objetivo deste trabalho é evidenciar como a implementação da ABP pode agregar valor e fazer a diferença no ensino das diversas áreas da Medicina Veterinária. Esta revisão tem como pergunta norteadora: “Como o uso da Aprendizagem Baseada em Problemas pode contribuir para o ensino da Medicina Veterinária?''. As bases de dados utilizadas foram Science Direct, MEDLINE/PubMed e SciELO, e a seleção dos artigos foi conduzida com auxílio do software Start. A pesquisas retornaram um total de 77 artigos. O método de ABP foi recomendado por todos os trabalhos analisados e se mostrou eficaz motivando os estudantes, desenvolvendo diversas habilidades e possibilitando a autonomia dos alunos na construção do conhecimento. Todavia, algumas limitações inerentes a familiarização com o método foram relatadas, reforçando a necessidade de uma busca e aperfeiçoamento em metodologias não tradicionais por parte dos profissionais da educação, visando uma transformação no cenário educacional.Universidade Federal do Vale do São FranciscoBrasilseadEspecialização em Metodologias Ativas de Ensino AprendizagemUNIVASFTakenami, Iukary OliveiraMelo, Carlos Henrique Sousa de2024-06-26T20:05:17Z2024-06-26T20:05:17Z2024-01-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1241porreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASFinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-18T17:58:53Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1241Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:58:53Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
title Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
spellingShingle Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
Melo, Carlos Henrique Sousa de
Metodologia ativa
Medicina Veterinária
Ensino superior
Active methodology
Veterinary Medicine
Higher education
title_short Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
title_full Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
title_fullStr Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
title_full_unstemmed Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
title_sort Aprendizagem baseada em problema no ensino da medicina veterinária: uma revisão de literatura
author Melo, Carlos Henrique Sousa de
author_facet Melo, Carlos Henrique Sousa de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Takenami, Iukary Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Carlos Henrique Sousa de
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia ativa
Medicina Veterinária
Ensino superior
Active methodology
Veterinary Medicine
Higher education
topic Metodologia ativa
Medicina Veterinária
Ensino superior
Active methodology
Veterinary Medicine
Higher education
description Workplace demands are constantly evolving; however, the education system often struggles to keep up with this progress. In the professional landscape, there is a growing demand for individuals with problem-solving skills. Thus, there is a need to develop new teaching methodologies that encourage students to be motivated, show interest, and acquire the ability to face challenges. In this context, Problem-Based Learning (PBL) has emerged as an effective methodology to address these issues. Therefore, the aim of this study is to highlight how the implementation of PBL can add value and make a difference in the teaching of various areas of Veterinary Medicine. This review has the guiding question: "How can the use of Problem-Based Learning contribute to Veterinary Medicine education?" The databases used were Science Direct, MEDLINE/PubMed, and SciELO, and article selection was conducted using the Start software. The searches returned a total of 77 articles. The PBL method was recommended by all analyzed studies and proved effective in motivating students, developing various skills, and enabling student autonomy in knowledge construction. However, some limitations related to familiarity with the method were reported, reinforcing the need for exploration and improvement in non-traditional methodologies by education professionals, aiming for a transformation in the educational landscape.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-26T20:05:17Z
2024-06-26T20:05:17Z
2024-01-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1241
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448071925760