So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Priscila
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Francischetto, Gilsilene Passon P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308
Resumo: The Brazilian society is formed by several brands acquired by processes of violation of rights and atrocities committed by the State. The present study aims to analyze memory as a fundamental right and the mechanisms created by the Federal Constitution of 1988, as art. 216, which grants state protection to Brazilian cultural heritage and art. 68 of the Transitional Constitutional Provisions Act, which guarantees the remaining quilombolas the definitive ownership of the lands they occupy. In order to do so, we will analyze the need for future generations to know the truth about the historical past as a measure of non-repetition of abuses committed, for example, by the State, which are responsible for social transformation. Finally, some mechanisms for the implementation of memory in the school environment will be presented as a way of meaningfully recovering the historical facts for the student.
id UNOESC-1_51b373f99ac72fc893d6a5215bd6a105
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16308
network_acronym_str UNOESC-1
network_name_str Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law
repository_id_str
spelling So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school educationPara que não se esqueça: direito fundamental à memória e a contribuição da formação escolar Fundamental rightMemoryMilitary dictatorshipSchool educationHistoryDireito fundamentalMemóriaDitadura MilitarFormação escolarHistóriaThe Brazilian society is formed by several brands acquired by processes of violation of rights and atrocities committed by the State. The present study aims to analyze memory as a fundamental right and the mechanisms created by the Federal Constitution of 1988, as art. 216, which grants state protection to Brazilian cultural heritage and art. 68 of the Transitional Constitutional Provisions Act, which guarantees the remaining quilombolas the definitive ownership of the lands they occupy. In order to do so, we will analyze the need for future generations to know the truth about the historical past as a measure of non-repetition of abuses committed, for example, by the State, which are responsible for social transformation. Finally, some mechanisms for the implementation of memory in the school environment will be presented as a way of meaningfully recovering the historical facts for the student.A sociedade brasileira é formada por diversas marcas adquiridas por processos de violação de direitos e de cometimento de atrocidades por parte do Estado. O presente estudo tem por objetivos a análise da memória enquanto um direito fundamental e os mecanismos criados pela Constituição Federal de 1988, como o art. 216, o qual confere a proteção estatal ao patrimônio cultural brasileiro e o art. 68 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, que garante aos remanescentes quilombolas a propriedade definitiva das terras que estejam ocupando. Utilizar-se-á a pesquisa bibliográfica para a análise dos conhecimentos primários, a partir da aplicação do método dedutivo, o qual partirá de premissas, maior e menor, para se chegar à conclusão. Para tanto, analisar-se-á a necessidade do conhecimento, pelas gerações futuras, da verdade sobre o passado histórico como medida de não repetição de abusos cometidos, por exemplo, pelo Estado, sendo elas responsáveis pela transformação social. Por último, apresentar-se-á alguns mecanismos de implantação da memória no ambiente escolar como forma de resgatar de maneira significativa, para o aluno, os fatos históricos.Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/1630810.18593/ejjl.16308Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Bd. 20 Nr. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 Núm. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; v. 20 n. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-3962179-79431519-5899reponame:Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Lawinstname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/13609https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/14069Copyright (c) 2019 Priscila Pinheiro, Gilsilene Passon P. Francischettoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, PriscilaFrancischetto, Gilsilene Passon P.2020-10-16T20:18:59Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16308Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/indexhttp://editora.unoesc.edu.br/index.php/espacojuridico/oaieditora@unoesc.edu.br||ejjl@unoesc.edu.br2179-79431519-5899opendoar:2020-10-16T20:18:59Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
Para que não se esqueça: direito fundamental à memória e a contribuição da formação escolar
title So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
spellingShingle So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
Pinheiro, Priscila
Fundamental right
Memory
Military dictatorship
School education
History
Direito fundamental
Memória
Ditadura Militar
Formação escolar
História
title_short So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
title_full So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
title_fullStr So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
title_full_unstemmed So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
title_sort So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
author Pinheiro, Priscila
author_facet Pinheiro, Priscila
Francischetto, Gilsilene Passon P.
author_role author
author2 Francischetto, Gilsilene Passon P.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Priscila
Francischetto, Gilsilene Passon P.
dc.subject.por.fl_str_mv Fundamental right
Memory
Military dictatorship
School education
History
Direito fundamental
Memória
Ditadura Militar
Formação escolar
História
topic Fundamental right
Memory
Military dictatorship
School education
History
Direito fundamental
Memória
Ditadura Militar
Formação escolar
História
description The Brazilian society is formed by several brands acquired by processes of violation of rights and atrocities committed by the State. The present study aims to analyze memory as a fundamental right and the mechanisms created by the Federal Constitution of 1988, as art. 216, which grants state protection to Brazilian cultural heritage and art. 68 of the Transitional Constitutional Provisions Act, which guarantees the remaining quilombolas the definitive ownership of the lands they occupy. In order to do so, we will analyze the need for future generations to know the truth about the historical past as a measure of non-repetition of abuses committed, for example, by the State, which are responsible for social transformation. Finally, some mechanisms for the implementation of memory in the school environment will be presented as a way of meaningfully recovering the historical facts for the student.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308
10.18593/ejjl.16308
url https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308
identifier_str_mv 10.18593/ejjl.16308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/13609
https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/14069
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Priscila Pinheiro, Gilsilene Passon P. Francischetto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Priscila Pinheiro, Gilsilene Passon P. Francischetto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC
dc.source.none.fl_str_mv Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Bd. 20 Nr. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396
Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396
Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 Núm. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396
Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396
Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; v. 20 n. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396
2179-7943
1519-5899
reponame:Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law
collection Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law
repository.name.fl_str_mv Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv editora@unoesc.edu.br||ejjl@unoesc.edu.br
_version_ 1814256229817516032