So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308 |
Resumo: | The Brazilian society is formed by several brands acquired by processes of violation of rights and atrocities committed by the State. The present study aims to analyze memory as a fundamental right and the mechanisms created by the Federal Constitution of 1988, as art. 216, which grants state protection to Brazilian cultural heritage and art. 68 of the Transitional Constitutional Provisions Act, which guarantees the remaining quilombolas the definitive ownership of the lands they occupy. In order to do so, we will analyze the need for future generations to know the truth about the historical past as a measure of non-repetition of abuses committed, for example, by the State, which are responsible for social transformation. Finally, some mechanisms for the implementation of memory in the school environment will be presented as a way of meaningfully recovering the historical facts for the student. |
id |
UNOESC-1_51b373f99ac72fc893d6a5215bd6a105 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16308 |
network_acronym_str |
UNOESC-1 |
network_name_str |
Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law |
repository_id_str |
|
spelling |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school educationPara que não se esqueça: direito fundamental à memória e a contribuição da formação escolar Fundamental rightMemoryMilitary dictatorshipSchool educationHistoryDireito fundamentalMemóriaDitadura MilitarFormação escolarHistóriaThe Brazilian society is formed by several brands acquired by processes of violation of rights and atrocities committed by the State. The present study aims to analyze memory as a fundamental right and the mechanisms created by the Federal Constitution of 1988, as art. 216, which grants state protection to Brazilian cultural heritage and art. 68 of the Transitional Constitutional Provisions Act, which guarantees the remaining quilombolas the definitive ownership of the lands they occupy. In order to do so, we will analyze the need for future generations to know the truth about the historical past as a measure of non-repetition of abuses committed, for example, by the State, which are responsible for social transformation. Finally, some mechanisms for the implementation of memory in the school environment will be presented as a way of meaningfully recovering the historical facts for the student.A sociedade brasileira é formada por diversas marcas adquiridas por processos de violação de direitos e de cometimento de atrocidades por parte do Estado. O presente estudo tem por objetivos a análise da memória enquanto um direito fundamental e os mecanismos criados pela Constituição Federal de 1988, como o art. 216, o qual confere a proteção estatal ao patrimônio cultural brasileiro e o art. 68 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, que garante aos remanescentes quilombolas a propriedade definitiva das terras que estejam ocupando. Utilizar-se-á a pesquisa bibliográfica para a análise dos conhecimentos primários, a partir da aplicação do método dedutivo, o qual partirá de premissas, maior e menor, para se chegar à conclusão. Para tanto, analisar-se-á a necessidade do conhecimento, pelas gerações futuras, da verdade sobre o passado histórico como medida de não repetição de abusos cometidos, por exemplo, pelo Estado, sendo elas responsáveis pela transformação social. Por último, apresentar-se-á alguns mecanismos de implantação da memória no ambiente escolar como forma de resgatar de maneira significativa, para o aluno, os fatos históricos.Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/1630810.18593/ejjl.16308Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Bd. 20 Nr. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 Núm. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; v. 20 n. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-3962179-79431519-5899reponame:Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Lawinstname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/13609https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/14069Copyright (c) 2019 Priscila Pinheiro, Gilsilene Passon P. Francischettoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, PriscilaFrancischetto, Gilsilene Passon P.2020-10-16T20:18:59Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16308Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/indexhttp://editora.unoesc.edu.br/index.php/espacojuridico/oaieditora@unoesc.edu.br||ejjl@unoesc.edu.br2179-79431519-5899opendoar:2020-10-16T20:18:59Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education Para que não se esqueça: direito fundamental à memória e a contribuição da formação escolar |
title |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education |
spellingShingle |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education Pinheiro, Priscila Fundamental right Memory Military dictatorship School education History Direito fundamental Memória Ditadura Militar Formação escolar História |
title_short |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education |
title_full |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education |
title_fullStr |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education |
title_full_unstemmed |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education |
title_sort |
So that you do not forget: the fundamental right to memory and the contribution of school education |
author |
Pinheiro, Priscila |
author_facet |
Pinheiro, Priscila Francischetto, Gilsilene Passon P. |
author_role |
author |
author2 |
Francischetto, Gilsilene Passon P. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Priscila Francischetto, Gilsilene Passon P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fundamental right Memory Military dictatorship School education History Direito fundamental Memória Ditadura Militar Formação escolar História |
topic |
Fundamental right Memory Military dictatorship School education History Direito fundamental Memória Ditadura Militar Formação escolar História |
description |
The Brazilian society is formed by several brands acquired by processes of violation of rights and atrocities committed by the State. The present study aims to analyze memory as a fundamental right and the mechanisms created by the Federal Constitution of 1988, as art. 216, which grants state protection to Brazilian cultural heritage and art. 68 of the Transitional Constitutional Provisions Act, which guarantees the remaining quilombolas the definitive ownership of the lands they occupy. In order to do so, we will analyze the need for future generations to know the truth about the historical past as a measure of non-repetition of abuses committed, for example, by the State, which are responsible for social transformation. Finally, some mechanisms for the implementation of memory in the school environment will be presented as a way of meaningfully recovering the historical facts for the student. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308 10.18593/ejjl.16308 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308 |
identifier_str_mv |
10.18593/ejjl.16308 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/13609 https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/16308/14069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Priscila Pinheiro, Gilsilene Passon P. Francischetto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Priscila Pinheiro, Gilsilene Passon P. Francischetto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Bd. 20 Nr. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396 Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396 Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 Núm. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396 Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Vol. 20 No. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396 Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; v. 20 n. 2 (2019): Espaço Juridico Journal of Law [EJJL]; 377-396 2179-7943 1519-5899 reponame:Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law |
collection |
Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unoesc.edu.br||ejjl@unoesc.edu.br |
_version_ |
1814256229817516032 |