Violence, aesthetics and education: the case of young Törless

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hermann, Nadja
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257
Resumo: The article discusses the possibility of aesthetics to illuminate ethic in education, interpreting violence in the formative process, from the Bildungsroman The Young Törless (1906), by Robert Musil. The consideration of the sensitive (aisthesis) to mobilize affections and emotions is a strategy that articulates the complementarity between philosophical (ethical) knowledge and that which comes from literature and the arts in general (aesthetics). Young Törless approaches violence in the educational process, provoking the emotion that links the ethical to the aesthetic and thus exposes how the authoritarian mentalities are prepared. Finally, the text concludes that the poetic creation of Musil exposes the reverse of education, since the order of the educational institution is subverted by the violent disorder that, worked in the internal process of the feelings, provokes the proper one of the aesthetic: "extreme emotion".
id UNOESC-3_0f2e48d418fef5ccddd1a5619d6efb00
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16257
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Violence, aesthetics and education: the case of young TörlessViolencia, estética y educación: el caso del joven TörlessViolência, estética e educação: o caso do jovem TörlessViolênciaEducaçãoEstéticaÉticaMusilViolenciaEducaciónEstéticaÉticaMusilViolenceEducationAestheticsEthicMusilThe article discusses the possibility of aesthetics to illuminate ethic in education, interpreting violence in the formative process, from the Bildungsroman The Young Törless (1906), by Robert Musil. The consideration of the sensitive (aisthesis) to mobilize affections and emotions is a strategy that articulates the complementarity between philosophical (ethical) knowledge and that which comes from literature and the arts in general (aesthetics). Young Törless approaches violence in the educational process, provoking the emotion that links the ethical to the aesthetic and thus exposes how the authoritarian mentalities are prepared. Finally, the text concludes that the poetic creation of Musil exposes the reverse of education, since the order of the educational institution is subverted by the violent disorder that, worked in the internal process of the feelings, provokes the proper one of the aesthetic: "extreme emotion".El artículo discute la posibilidad de la estética iluminar la ética en la educación, interpretando la violencia en el proceso formativo, a partir del Bildungsroman El Joven Törless (1906), de Robert Musil. La consideración del sensible (aisthesis) para movilizar los afectos y las emociones es una estrategia que articula la complementariedad entre el saber filosófico (ética) y aquel que proviene de la literatura y de las artes en general (estética). El joven Törless aborda la violencia en el proceso educativo, provocando la emoción que vincula lo ético en lo estético y, así, expone cómo se preparan las mentalidades autoritarias. Por último, el texto concluye que la creación poética de Musil expone el revés de la educación, una vez que el orden de la institución educativa es subvertida por el desorden violento que, trabajada en el proceso interno de los sentimientos, provoca lo propio de la estética: "emoción extrema".O artigo discute a possibilidade da estética iluminar a ética na educação, interpretando a violência no processo formativo, a partir do Bildungsroman O Jovem Törless (1906), de Robert Musil. A consideração do sensível (aisthesis) para mobilizar os afetos e as emoções é uma estratégia que articula a complementaridade entre o saber filosófico (ética) e aquele que provém da literatura e das artes em geral (estética). O Jovem Törless aborda a violência no processo educativo, provocando a emoção que vincula o ético no estético e, assim, expõe como se preparam as mentalidades autoritárias. Por fim, o texto conclui que a criação poética de Musil expõe o avesso da educação, uma vez que a ordem da instituição educacional é subvertida pela desordem violenta que, trabalhada no processo interno dos sentimentos, provoca o próprio da estética: “emoção extrema”.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1625710.18593/r.v43i2.16257Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-4882177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257/13606Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessHermann, Nadja2019-11-11T19:48:49Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16257Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T19:48:49Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
Violencia, estética y educación: el caso del joven Törless
Violência, estética e educação: o caso do jovem Törless
title Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
spellingShingle Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
Hermann, Nadja
Violência
Educação
Estética
Ética
Musil
Violencia
Educación
Estética
Ética
Musil
Violence
Education
Aesthetics
Ethic
Musil
title_short Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
title_full Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
title_fullStr Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
title_full_unstemmed Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
title_sort Violence, aesthetics and education: the case of young Törless
author Hermann, Nadja
author_facet Hermann, Nadja
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hermann, Nadja
dc.subject.por.fl_str_mv Violência
Educação
Estética
Ética
Musil
Violencia
Educación
Estética
Ética
Musil
Violence
Education
Aesthetics
Ethic
Musil
topic Violência
Educação
Estética
Ética
Musil
Violencia
Educación
Estética
Ética
Musil
Violence
Education
Aesthetics
Ethic
Musil
description The article discusses the possibility of aesthetics to illuminate ethic in education, interpreting violence in the formative process, from the Bildungsroman The Young Törless (1906), by Robert Musil. The consideration of the sensitive (aisthesis) to mobilize affections and emotions is a strategy that articulates the complementarity between philosophical (ethical) knowledge and that which comes from literature and the arts in general (aesthetics). Young Törless approaches violence in the educational process, provoking the emotion that links the ethical to the aesthetic and thus exposes how the authoritarian mentalities are prepared. Finally, the text concludes that the poetic creation of Musil exposes the reverse of education, since the order of the educational institution is subverted by the violent disorder that, worked in the internal process of the feelings, provokes the proper one of the aesthetic: "extreme emotion".
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257
10.18593/r.v43i2.16257
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i2.16257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257/13606
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488
Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488
Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488
Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 471-488
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530561777664