School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castilho, Suely Dulce de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: França, Michele Corrêa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393
Resumo: This article aims to problematize the school transportation situation in quilombola schools of the public system in Mato Grosso and to demonstrate how it has affected the access and school performance of students. This research starts from the reality of two of these schools: Escola Estadual Quilombola Tereza Conceição Arruda, from the Mata Cavalo community, and Escola Estadual Quilombola Maria de Arruda Muller, from the Abolição community, both in Mato Grosso. Methodologically, it is qualitative research, whose method used was geertzian ethnography. About the data collection instruments, we used participant observation, interviews — focus group technique — and a semi-structured questionnaire. The results indicate that the precarious condition of school transportation, added to the lack of road maintenance and the time spent inside the vehicles, affects the students school performance, interfering in the fulfillment of the workload, of the school days and of the proposed objects of knowledge.
id UNOESC-3_10d0e42ff1c0d86599717bc1d93a37f9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29393
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola studentsTransporte escolar e implicaciones para la accesibilidad, permanencia y éxito de los estudiantes quilombolasTransporte escolar e implicações para acessibilidade, permanência e êxito de estudantes quilombolasEducação Escolar QuilombolaTransporte EscolarPolíticas EducacionaisEducación Escolar QuilombolaTransporte escolarPolíticas educativasQuilombola School EducationSchool TransportationEducational PoliciesThis article aims to problematize the school transportation situation in quilombola schools of the public system in Mato Grosso and to demonstrate how it has affected the access and school performance of students. This research starts from the reality of two of these schools: Escola Estadual Quilombola Tereza Conceição Arruda, from the Mata Cavalo community, and Escola Estadual Quilombola Maria de Arruda Muller, from the Abolição community, both in Mato Grosso. Methodologically, it is qualitative research, whose method used was geertzian ethnography. About the data collection instruments, we used participant observation, interviews — focus group technique — and a semi-structured questionnaire. The results indicate that the precarious condition of school transportation, added to the lack of road maintenance and the time spent inside the vehicles, affects the students school performance, interfering in the fulfillment of the workload, of the school days and of the proposed objects of knowledge.Este artículo tiene como objetivo discutir la situación del transporte escolar en las escuelas quilombolas de la red estatal de Mato Grosso y demostrar cómo ha afectado el acceso y el rendimiento escolar de los estudiantes. Esta investigación se basa en la realidad de dos de estas escuelas: la escuela estatal Tereza Conceição Arruda, de la comunidad Mata Cavalo, y la escuela estatal Quilombola Maria de Arruda Muller, de la comunidad Abolição, ambas en Mato Grosso. Metodológicamente, se trata de una investigación cualitativa, cuyo método utilizado fue la etnografía geertziana. En cuanto a los instrumentos de recolección de datos, utilizamos la observación participante, entrevistas - técnica de grupo focal - y un cuestionario semiestructurado. Los resultados muestran que la precaria condición del transporte escolar, sumada a la falta de mantenimiento vial y al tiempo de permanencia dentro de los vehículos, afecta el rendimiento académico de los estudiantes, interfiriendo con el cumplimiento de horas, jornadas escolares y objetos de conocimiento propuestos.Este artigo tem por objetivo problematizar a situação do transporte escolar das escolas quilombolas da rede estadual de Mato Grosso e demonstrar como tem afetado o acesso e o rendimento escolar dos estudantes. Esta pesquisa parte da realidade de duas dessas escolas: Escola Estadual Quilombola Tereza Conceição Arruda, da comunidade Mata Cavalo, e Escola Estadual Quilombola Maria de Arruda Muller, da comunidade Abolição, ambas em Mato Grosso. Metodologicamente, é uma pesquisa qualitativa, cujo método utilizado foi a etnografia geertziana. Quanto aos instrumentos de coleta de dados, utilizamos a observação participante, a entrevista –técnica do grupo focal – e o questionário semiestruturado. Os resultados apontam que a condição precária do transporte escolar, somada à ausência de manutenção das estradas e ao tempo de permanência no interior dos veículos, afeta o rendimento escolar dos estudantes, interferindo no cumprimento da carga horária, dos dias letivos e dos objetos de conhecimento propostos.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2939310.18593/r.v47.29393Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29393Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e293932177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393/17603https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393/17604Copyright (c) 2022 Michele Corrêa de França, Suely Dulce de Castilhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCastilho, Suely Dulce de França, Michele Corrêa de2023-06-13T18:50:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29393Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
Transporte escolar e implicaciones para la accesibilidad, permanencia y éxito de los estudiantes quilombolas
Transporte escolar e implicações para acessibilidade, permanência e êxito de estudantes quilombolas
title School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
spellingShingle School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
Castilho, Suely Dulce de
Educação Escolar Quilombola
Transporte Escolar
Políticas Educacionais
Educación Escolar Quilombola
Transporte escolar
Políticas educativas
Quilombola School Education
School Transportation
Educational Policies
title_short School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
title_full School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
title_fullStr School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
title_full_unstemmed School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
title_sort School transportation and implications for the accessibility, permanence, and success of quilombola students
author Castilho, Suely Dulce de
author_facet Castilho, Suely Dulce de
França, Michele Corrêa de
author_role author
author2 França, Michele Corrêa de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castilho, Suely Dulce de
França, Michele Corrêa de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Escolar Quilombola
Transporte Escolar
Políticas Educacionais
Educación Escolar Quilombola
Transporte escolar
Políticas educativas
Quilombola School Education
School Transportation
Educational Policies
topic Educação Escolar Quilombola
Transporte Escolar
Políticas Educacionais
Educación Escolar Quilombola
Transporte escolar
Políticas educativas
Quilombola School Education
School Transportation
Educational Policies
description This article aims to problematize the school transportation situation in quilombola schools of the public system in Mato Grosso and to demonstrate how it has affected the access and school performance of students. This research starts from the reality of two of these schools: Escola Estadual Quilombola Tereza Conceição Arruda, from the Mata Cavalo community, and Escola Estadual Quilombola Maria de Arruda Muller, from the Abolição community, both in Mato Grosso. Methodologically, it is qualitative research, whose method used was geertzian ethnography. About the data collection instruments, we used participant observation, interviews — focus group technique — and a semi-structured questionnaire. The results indicate that the precarious condition of school transportation, added to the lack of road maintenance and the time spent inside the vehicles, affects the students school performance, interfering in the fulfillment of the workload, of the school days and of the proposed objects of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393
10.18593/r.v47.29393
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.29393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393/17603
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29393/17604
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Michele Corrêa de França, Suely Dulce de Castilho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Michele Corrêa de França, Suely Dulce de Castilho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29393
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29393
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532261519360