Museum experience in the district of Mazagão Velho-Amapá: visitation on movement
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26473 |
Resumo: | In this article, the focus was on the district territory of Mazagão Velho, located in the municipality of Mazagão, state of Amapá, as an Afroamapaense museum space, in view of its historical and cultural relevance, as a stronghold of black men and black women who protect their cultural/religious heritage from erasure and oblivion, which resist time and conform the social geography of the community. The methodology used was guided by a theoretical-bibliographic study and based on semi-structured interviews, addressed to eight cultural guardians, four women and four men. One concluded that culture, memory and territoriality, in an educational and heritage perspective, signalize to be a community action and didactic-pedagogical strategic resource to safeguard the cultural heritage in/of the community. |
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Museum experience in the district of Mazagão Velho-Amapá: visitation on movementExperiencia museal en el distrito de Mazagão Velho-Amapá: visitación en movimientoExperiência museal no distrito de Mazagão Velho-AP: visitação em movimentoDistrito de Mazagão VelhoMemória individual/coletivaTerritorialidade musealPatrimônio culturaleducação para as relações étnico-raciaisDistrito de Mazagão Velhomemoria individual/colectivaterritorialidad musealpatrimonio culturaleducación para las relaciones étnico-racialesMazagão Velho Districtindividual/collective memorymuseum territorialitycultural heritageeducation for ethnic-racial relationsIn this article, the focus was on the district territory of Mazagão Velho, located in the municipality of Mazagão, state of Amapá, as an Afroamapaense museum space, in view of its historical and cultural relevance, as a stronghold of black men and black women who protect their cultural/religious heritage from erasure and oblivion, which resist time and conform the social geography of the community. The methodology used was guided by a theoretical-bibliographic study and based on semi-structured interviews, addressed to eight cultural guardians, four women and four men. One concluded that culture, memory and territoriality, in an educational and heritage perspective, signalize to be a community action and didactic-pedagogical strategic resource to safeguard the cultural heritage in/of the community. Este artículo se centra en el territorio distrital de Mazagão Velho, ubicado en el municipio de Mazagão, estado de Amapá, Brasil, como espacio museal afro del referido estado, ante su relevancia histórica y cultural, como reducto de negras y negros que protegen del apagamiento y olvido sus herencias culturales/religiosas, las cuales resisten al tiempo y conforman la geografía social de la comunidad. Se utilizó la metodología fue guiado por un estudio teórico-bibliográfico y basado en entrevistas semiestructuradas, mediante aplicación de encuesta con preguntas semiestructuradas, dirigida a ocho guardianes culturales, siendo cuatro mujeres y cuatro hombres. Se concluyó que la cultura, la memoria y la territorialidad, bajo una perspectiva educativa y patrimonial, apuntan ser una acción comunitaria y recurso didáctico-pedagógico estratégico para salvaguardar el patrimonio cultural en/de la comunidad. Neste artigo, deu-se enfoque ao território distrital de Mazagão Velho, localizado no município de Mazagão, estado do Amapá, como espaço museal afro-amapaense, ante a sua relevância histórica e cultural, como reduto de negras e negros que protegem do apagamento e esquecimento suas heranças culturais/religiosas, as quais resistem ao tempo e conformam a geografia social da comunidade. A metodologia utilizada pautou-se em estudo teórico-bibliográfico e com base em entrevistas semiestruturadas, endereçado a oito guardiões culturais, sendo quatro mulheres e quatro homens atuantes na comunidade. Concluiu-se que a cultura, a memória e a territorialidade, numa perspectiva educativa e patrimonial, sinalizam ser uma ação comunitária e recurso didático-pedagógico estratégico para salvaguardar patrimônio cultural na/da comunidade.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2647310.18593/r.v46.26473Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e26473Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e26473Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e26473Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e26473Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e264732177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26473/16329https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26473/16330Copyright (c) 2021 PIEDADE LINO VIDEIRA, José Gerardo, José Gerardohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVideira, Piedade LinoVasconcelos, José Gerardo2022-08-16T11:56:04Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/26473Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:56:04Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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