Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677 |
Resumo: | This article discusses the main conceptions of development in Brazil in three specific historical moments: the mid-20th century developmentalism, the new developmentalism in the beginning of the 21st century and, recently, the Sustainable Development. We aim to analyze their connections to the changing demands for education. The bibliographical research and document analysis developed were based on dialectical historical materialism. We claim that the new developmentalism and the sustainable development do not constitute alternatives to neoliberalism, but, rather, that they are ideologies adopted for extreme poverty relief while, on the other side, feed rentier capitalism. The analyses evidence the contributions of the Marxist Theory of Dependence to thinking critically about the relation between contemporary education and development. |
id |
UNOESC-3_21d96ac63969fe027ec457218b71f10c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29677 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education fieldEducación e ideología del neodesarrollismo: heteronomía en el campo educativoEducação e ideologia do neodesenvolvimentismo: heteronomia no campo educacional Educação e desenvolvimentoTrabalho e educaçãoTeoria marxista da dependênciaNeodesenvolvimentismoEducation and developmentLabor and educationMarxist theory of dependence New developmentalismEducación y desarrolloTrabajo y educaciónTeoría marxista de la dependenciaNeodesarrollismoThis article discusses the main conceptions of development in Brazil in three specific historical moments: the mid-20th century developmentalism, the new developmentalism in the beginning of the 21st century and, recently, the Sustainable Development. We aim to analyze their connections to the changing demands for education. The bibliographical research and document analysis developed were based on dialectical historical materialism. We claim that the new developmentalism and the sustainable development do not constitute alternatives to neoliberalism, but, rather, that they are ideologies adopted for extreme poverty relief while, on the other side, feed rentier capitalism. The analyses evidence the contributions of the Marxist Theory of Dependence to thinking critically about the relation between contemporary education and development.: El propósito de este artículo es discutir las concepciones predominantes del desarrollo en Brasil en tres momentos históricos: el desarrollismo de mediados del siglo XX, el neodesarrollismo a principios del siglo XXI y, más reciente, el Desarrollo Sostenible, buscando analizar sus articulaciones con las transformaciones en las demandas de la educación. La investigación bibliográfica y documental realizada se basó en el materialismo histórico-dialéctico. Se argumenta que el neodesarrollismo y el desarrollo sostenible no son alternativas al neoliberalismo, sino ideologías que se utilizan para aliviar la pobreza extrema mientras alimentan el capitalismo rentista. Los análisis muestran los aportes de la teoría marxista de la dependencia para reflexionar críticamente sobre la relación entre educación y desarrollo en la contemporaneidad.O objetivo deste artigo é discutir as concepções de desenvolvimento predominantes no Brasil em três momentos históricos: o desenvolvimentismo de meados do século XX, o neodesenvolvimentismo no início do século XXI e, mais recentemente, o Desenvolvimento Sustentável. Procura-se analisar suas articulações com as transformações nas demandas para a educação. A pesquisa bibliográfica e documental realizada fundamentou-se no materialismo histórico-dialético. Argumenta-se que o neodesenvolvimentismo e o desenvolvimento sustentável não constituem alternativas ao neoliberalismo, mas, ao contrário, são ideologias usadas para alívio da pobreza extrema enquanto alimentam o capitalismo rentista. As análises evidenciam as contribuições da teoria marxista da dependência para pensarmos criticamente a relação educação e desenvolvimento na contemporaneidade.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2967710.18593/r.v47.29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e296772177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18292https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18293Copyright (c) 2022 Eneida Oto Shiroma, Isaura Mônica Souza Zanardinihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessShiroma, Eneida OtoZanardini, Isaura Mônica Souza2023-06-13T18:50:36Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29677Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:36Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field Educación e ideología del neodesarrollismo: heteronomía en el campo educativo Educação e ideologia do neodesenvolvimentismo: heteronomia no campo educacional |
title |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field |
spellingShingle |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field Shiroma, Eneida Oto Educação e desenvolvimento Trabalho e educação Teoria marxista da dependência Neodesenvolvimentismo Education and development Labor and education Marxist theory of dependence New developmentalism Educación y desarrollo Trabajo y educación Teoría marxista de la dependencia Neodesarrollismo |
title_short |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field |
title_full |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field |
title_fullStr |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field |
title_full_unstemmed |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field |
title_sort |
Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field |
author |
Shiroma, Eneida Oto |
author_facet |
Shiroma, Eneida Oto Zanardini, Isaura Mônica Souza |
author_role |
author |
author2 |
Zanardini, Isaura Mônica Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Shiroma, Eneida Oto Zanardini, Isaura Mônica Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação e desenvolvimento Trabalho e educação Teoria marxista da dependência Neodesenvolvimentismo Education and development Labor and education Marxist theory of dependence New developmentalism Educación y desarrollo Trabajo y educación Teoría marxista de la dependencia Neodesarrollismo |
topic |
Educação e desenvolvimento Trabalho e educação Teoria marxista da dependência Neodesenvolvimentismo Education and development Labor and education Marxist theory of dependence New developmentalism Educación y desarrollo Trabajo y educación Teoría marxista de la dependencia Neodesarrollismo |
description |
This article discusses the main conceptions of development in Brazil in three specific historical moments: the mid-20th century developmentalism, the new developmentalism in the beginning of the 21st century and, recently, the Sustainable Development. We aim to analyze their connections to the changing demands for education. The bibliographical research and document analysis developed were based on dialectical historical materialism. We claim that the new developmentalism and the sustainable development do not constitute alternatives to neoliberalism, but, rather, that they are ideologies adopted for extreme poverty relief while, on the other side, feed rentier capitalism. The analyses evidence the contributions of the Marxist Theory of Dependence to thinking critically about the relation between contemporary education and development. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677 10.18593/r.v47.29677 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.29677 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18292 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18293 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Eneida Oto Shiroma, Isaura Mônica Souza Zanardini https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Eneida Oto Shiroma, Isaura Mônica Souza Zanardini https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29677 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532278296576 |