Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shiroma, Eneida Oto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Zanardini, Isaura Mônica Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677
Resumo: This article discusses the main conceptions of development in Brazil in three specific historical moments: the mid-20th century developmentalism, the new developmentalism in the beginning of the 21st century and, recently, the Sustainable Development. We aim to analyze their connections to the changing demands for education. The bibliographical research and document analysis developed were based on dialectical historical materialism. We claim that the new developmentalism and the sustainable development do not constitute alternatives to neoliberalism, but, rather, that they are ideologies adopted for extreme poverty relief while, on the other side, feed rentier capitalism. The analyses evidence the contributions of the Marxist Theory of Dependence to thinking critically about the relation between contemporary education and development.
id UNOESC-3_21d96ac63969fe027ec457218b71f10c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29677
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education fieldEducación e ideología del neodesarrollismo: heteronomía en el campo educativoEducação e ideologia do neodesenvolvimentismo: heteronomia no campo educacional Educação e desenvolvimentoTrabalho e educaçãoTeoria marxista da dependênciaNeodesenvolvimentismoEducation and developmentLabor and educationMarxist theory of dependence New developmentalismEducación y desarrolloTrabajo y educaciónTeoría marxista de la dependenciaNeodesarrollismoThis article discusses the main conceptions of development in Brazil in three specific historical moments: the mid-20th century developmentalism, the new developmentalism in the beginning of the 21st century and, recently, the Sustainable Development. We aim to analyze their connections to the changing demands for education. The bibliographical research and document analysis developed were based on dialectical historical materialism. We claim that the new developmentalism and the sustainable development do not constitute alternatives to neoliberalism, but, rather, that they are ideologies adopted for extreme poverty relief while, on the other side, feed rentier capitalism. The analyses evidence the contributions of the Marxist Theory of Dependence to thinking critically about the relation between contemporary education and development.: El propósito de este artículo es discutir las concepciones predominantes del desarrollo en Brasil en tres momentos históricos: el desarrollismo de mediados del siglo XX, el neodesarrollismo a principios del siglo XXI y, más reciente, el Desarrollo Sostenible, buscando analizar sus articulaciones con las transformaciones en las demandas de la educación. La investigación bibliográfica y documental realizada se basó en el materialismo histórico-dialéctico. Se argumenta que el neodesarrollismo y el desarrollo sostenible no son alternativas al neoliberalismo, sino ideologías que se utilizan para aliviar la pobreza extrema mientras alimentan el capitalismo rentista. Los análisis muestran los aportes de la teoría marxista de la dependencia para reflexionar críticamente sobre la relación entre educación y desarrollo en la contemporaneidad.O objetivo deste artigo é discutir as concepções de desenvolvimento predominantes no Brasil em três momentos históricos: o desenvolvimentismo de meados do século XX, o neodesenvolvimentismo no início do século XXI e, mais recentemente, o Desenvolvimento Sustentável. Procura-se analisar suas articulações com as transformações nas demandas para a educação. A pesquisa bibliográfica e documental realizada fundamentou-se no materialismo histórico-dialético. Argumenta-se que o neodesenvolvimentismo e o desenvolvimento sustentável não constituem alternativas ao neoliberalismo, mas, ao contrário, são ideologias usadas para alívio da pobreza extrema enquanto alimentam o capitalismo rentista. As análises evidenciam as contribuições da teoria marxista da dependência para pensarmos criticamente a relação educação e desenvolvimento na contemporaneidade.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2967710.18593/r.v47.29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29677Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e296772177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18292https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18293Copyright (c) 2022 Eneida Oto Shiroma, Isaura Mônica Souza Zanardinihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessShiroma, Eneida OtoZanardini, Isaura Mônica Souza2023-06-13T18:50:36Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29677Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:36Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
Educación e ideología del neodesarrollismo: heteronomía en el campo educativo
Educação e ideologia do neodesenvolvimentismo: heteronomia no campo educacional
title Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
spellingShingle Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
Shiroma, Eneida Oto
Educação e desenvolvimento
Trabalho e educação
Teoria marxista da dependência
Neodesenvolvimentismo
Education and development
Labor and education
Marxist theory of dependence
New developmentalism
Educación y desarrollo
Trabajo y educación
Teoría marxista de la dependencia
Neodesarrollismo
title_short Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
title_full Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
title_fullStr Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
title_full_unstemmed Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
title_sort Education and ideology of new developmentalism: heteronomy in the education field
author Shiroma, Eneida Oto
author_facet Shiroma, Eneida Oto
Zanardini, Isaura Mônica Souza
author_role author
author2 Zanardini, Isaura Mônica Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shiroma, Eneida Oto
Zanardini, Isaura Mônica Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação e desenvolvimento
Trabalho e educação
Teoria marxista da dependência
Neodesenvolvimentismo
Education and development
Labor and education
Marxist theory of dependence
New developmentalism
Educación y desarrollo
Trabajo y educación
Teoría marxista de la dependencia
Neodesarrollismo
topic Educação e desenvolvimento
Trabalho e educação
Teoria marxista da dependência
Neodesenvolvimentismo
Education and development
Labor and education
Marxist theory of dependence
New developmentalism
Educación y desarrollo
Trabajo y educación
Teoría marxista de la dependencia
Neodesarrollismo
description This article discusses the main conceptions of development in Brazil in three specific historical moments: the mid-20th century developmentalism, the new developmentalism in the beginning of the 21st century and, recently, the Sustainable Development. We aim to analyze their connections to the changing demands for education. The bibliographical research and document analysis developed were based on dialectical historical materialism. We claim that the new developmentalism and the sustainable development do not constitute alternatives to neoliberalism, but, rather, that they are ideologies adopted for extreme poverty relief while, on the other side, feed rentier capitalism. The analyses evidence the contributions of the Marxist Theory of Dependence to thinking critically about the relation between contemporary education and development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677
10.18593/r.v47.29677
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.29677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18292
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29677/18293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Eneida Oto Shiroma, Isaura Mônica Souza Zanardini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Eneida Oto Shiroma, Isaura Mônica Souza Zanardini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29677
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29677
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532278296576