Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Rosemeiry de Castro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gonzales, Kátia Guerchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067
Resumo: This work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities.
id UNOESC-3_9352f3c42888d4938693d9ce19df32bd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20067
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilitiesFormación docente e historia oral: narraciones y algunas posibilidades (im)metodológicasFormação de professor e história oral: narrativas e algumas (im)possibilidades metodológicasNarrativasEntrevistasFormação de professoresMetodologias de PesquisaHistória da Educação MatemáticaNarrativasEntrevistasFormación de profesoresMetodologías de InvestigaciónHistoria de la Educación MatemáticaNarrativesInterviewsTeacher trainingResearch MethodologiesHistory of Mathematics EducationThis work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities.Este trabajo es un ejercicio de lo que se ha llamado, en las investigaciones del Grupo de "Historia Oral y Educación Matemática" (GHOEM) de metodología en trayectoria, es decir, cómo evoluciona un trabajo específico, cuestiones de naturaleza metodológica surgen y pueden/deben ser tematizadas por el investigador como parte de su investigación que, así, contribuye al marco metodológico de todo su grupo. En el caso, la investigación en cuestión trata de un estudio de las Facultades de Tecnología (FATEC) del Estado de São Paulo, y se inscribe en el proyecto del GHOEM, llamado "Mapeamiento de la formación y actuación de profesores que enseñan/enseñaron Matemáticas en Brasil". De este modo, este artículo presenta una breve síntesis de algunos trabajos ya desarrollados en ese Proyecto de Mapeo, localizando en él específicamente la investigación sobre la FATEC para, a continuación, teniendo como ejemplo una entrevista realizada para esa investigación, problematizar un aspecto metodológico del trabajo con narrativas, apuntando algunas de sus posibles fragilidades y potencialidades.Este trabalho é um exercício do que tem sido chamado, nas investigações do Grupo de “História Oral e Educação Matemática” (GHOEM), de metodologia em trajetória, isto é, o modo como, ao desenvolver um trabalho específico, questões de natureza metodológica surgem e podem/devem ser tematizadas pelo pesquisador como parte de sua pesquisa que, assim, contribui para o arcabouço metodológico de todo o seu grupo. No caso, a pesquisa em questão trata de um estudo das Faculdades de Tecnologia (FATECs) do Estado de São Paulo e se inscreve no projeto do GHOEM chamado “Mapeamento da formação e atuação de professores que ensinam/ensinaram Matemática no Brasil”. Destarte, este artigo apresenta uma breve síntese de alguns trabalhos já desenvolvidos nesse Projeto de Mapeamento, localizando nele, especificamente, a pesquisa sobre a FATEC para, em seguida, tendo como exemplo uma entrevista realizada para esta investigação, problematizar um aspecto metodológico do trabalho com narrativas, apontando algumas de suas possíveis fragilidades e potencialidades.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2006710.18593/r.v45i0.20067Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-162177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/14395https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/15690Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Rosemeiry de Castro Gonzales, Kátia Guerchi2020-10-16T21:53:31Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20067Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-10-16T21:53:31Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
Formación docente e historia oral: narraciones y algunas posibilidades (im)metodológicas
Formação de professor e história oral: narrativas e algumas (im)possibilidades metodológicas
title Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
spellingShingle Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
Prado, Rosemeiry de Castro
Narrativas
Entrevistas
Formação de professores
Metodologias de Pesquisa
História da Educação Matemática
Narrativas
Entrevistas
Formación de profesores
Metodologías de Investigación
Historia de la Educación Matemática
Narratives
Interviews
Teacher training
Research Methodologies
History of Mathematics Education
title_short Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
title_full Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
title_fullStr Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
title_full_unstemmed Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
title_sort Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
author Prado, Rosemeiry de Castro
author_facet Prado, Rosemeiry de Castro
Gonzales, Kátia Guerchi
author_role author
author2 Gonzales, Kátia Guerchi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Rosemeiry de Castro
Gonzales, Kátia Guerchi
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas
Entrevistas
Formação de professores
Metodologias de Pesquisa
História da Educação Matemática
Narrativas
Entrevistas
Formación de profesores
Metodologías de Investigación
Historia de la Educación Matemática
Narratives
Interviews
Teacher training
Research Methodologies
History of Mathematics Education
topic Narrativas
Entrevistas
Formação de professores
Metodologias de Pesquisa
História da Educação Matemática
Narrativas
Entrevistas
Formación de profesores
Metodologías de Investigación
Historia de la Educación Matemática
Narratives
Interviews
Teacher training
Research Methodologies
History of Mathematics Education
description This work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067
10.18593/r.v45i0.20067
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067
identifier_str_mv 10.18593/r.v45i0.20067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/14395
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/15690
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16
Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-16
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v45i0
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531045171200