Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067 |
Resumo: | This work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities. |
id |
UNOESC-3_9352f3c42888d4938693d9ce19df32bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20067 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilitiesFormación docente e historia oral: narraciones y algunas posibilidades (im)metodológicasFormação de professor e história oral: narrativas e algumas (im)possibilidades metodológicasNarrativasEntrevistasFormação de professoresMetodologias de PesquisaHistória da Educação MatemáticaNarrativasEntrevistasFormación de profesoresMetodologías de InvestigaciónHistoria de la Educación MatemáticaNarrativesInterviewsTeacher trainingResearch MethodologiesHistory of Mathematics EducationThis work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities.Este trabajo es un ejercicio de lo que se ha llamado, en las investigaciones del Grupo de "Historia Oral y Educación Matemática" (GHOEM) de metodología en trayectoria, es decir, cómo evoluciona un trabajo específico, cuestiones de naturaleza metodológica surgen y pueden/deben ser tematizadas por el investigador como parte de su investigación que, así, contribuye al marco metodológico de todo su grupo. En el caso, la investigación en cuestión trata de un estudio de las Facultades de Tecnología (FATEC) del Estado de São Paulo, y se inscribe en el proyecto del GHOEM, llamado "Mapeamiento de la formación y actuación de profesores que enseñan/enseñaron Matemáticas en Brasil". De este modo, este artículo presenta una breve síntesis de algunos trabajos ya desarrollados en ese Proyecto de Mapeo, localizando en él específicamente la investigación sobre la FATEC para, a continuación, teniendo como ejemplo una entrevista realizada para esa investigación, problematizar un aspecto metodológico del trabajo con narrativas, apuntando algunas de sus posibles fragilidades y potencialidades.Este trabalho é um exercício do que tem sido chamado, nas investigações do Grupo de “História Oral e Educação Matemática” (GHOEM), de metodologia em trajetória, isto é, o modo como, ao desenvolver um trabalho específico, questões de natureza metodológica surgem e podem/devem ser tematizadas pelo pesquisador como parte de sua pesquisa que, assim, contribui para o arcabouço metodológico de todo o seu grupo. No caso, a pesquisa em questão trata de um estudo das Faculdades de Tecnologia (FATECs) do Estado de São Paulo e se inscreve no projeto do GHOEM chamado “Mapeamento da formação e atuação de professores que ensinam/ensinaram Matemática no Brasil”. Destarte, este artigo apresenta uma breve síntese de alguns trabalhos já desenvolvidos nesse Projeto de Mapeamento, localizando nele, especificamente, a pesquisa sobre a FATEC para, em seguida, tendo como exemplo uma entrevista realizada para esta investigação, problematizar um aspecto metodológico do trabalho com narrativas, apontando algumas de suas possíveis fragilidades e potencialidades.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2006710.18593/r.v45i0.20067Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-162177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/14395https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/15690Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Rosemeiry de Castro Gonzales, Kátia Guerchi2020-10-16T21:53:31Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20067Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-10-16T21:53:31Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities Formación docente e historia oral: narraciones y algunas posibilidades (im)metodológicas Formação de professor e história oral: narrativas e algumas (im)possibilidades metodológicas |
title |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities |
spellingShingle |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities Prado, Rosemeiry de Castro Narrativas Entrevistas Formação de professores Metodologias de Pesquisa História da Educação Matemática Narrativas Entrevistas Formación de profesores Metodologías de Investigación Historia de la Educación Matemática Narratives Interviews Teacher training Research Methodologies History of Mathematics Education |
title_short |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities |
title_full |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities |
title_fullStr |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities |
title_full_unstemmed |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities |
title_sort |
Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities |
author |
Prado, Rosemeiry de Castro |
author_facet |
Prado, Rosemeiry de Castro Gonzales, Kátia Guerchi |
author_role |
author |
author2 |
Gonzales, Kátia Guerchi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Rosemeiry de Castro Gonzales, Kátia Guerchi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas Entrevistas Formação de professores Metodologias de Pesquisa História da Educação Matemática Narrativas Entrevistas Formación de profesores Metodologías de Investigación Historia de la Educación Matemática Narratives Interviews Teacher training Research Methodologies History of Mathematics Education |
topic |
Narrativas Entrevistas Formação de professores Metodologias de Pesquisa História da Educação Matemática Narrativas Entrevistas Formación de profesores Metodologías de Investigación Historia de la Educación Matemática Narratives Interviews Teacher training Research Methodologies History of Mathematics Education |
description |
This work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067 10.18593/r.v45i0.20067 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v45i0.20067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/14395 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067/15690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16 Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-16 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-16 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v45i0 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531045171200 |