Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417 |
Resumo: | Among the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training. |
id |
UNOESC-3_998560e647126a85b820412fb0c7a569 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17417 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScarAcciones afirmativas y formación de profesores: dialogos y perspectivas a partir del NEAB/UFSCarAções afirmativas e formação de professores: diálogos e perspectivas a partir do NEAB/UFSCarAções afirmativasFormação de professoresEnsino SuperiorNúcleo de Estudos Afro-BrasileirosAcciones afirmativasFormación de profesoresEnseñanza SuperiorNúcleo de Estudios Afro-BrasileñosAffirmative actionsTeacher trainingHigher EducationCenter for Afro-Brazilian StudiesAmong the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training.Entre los desafíos provocados por el proceso de implementación de las políticas de acción afirmativa, en la modalidad de cuotas y/o reserva de vacantes en el acceso a la enseñanza superior, persiste una dimensión poco explotada, que corresponde a la producción de ciencias y conocimientos plurales que sean capaces de alterar patrones desiguales y discriminatorios aún presentes en la sociedad brasileña. El objetivo de este artículo es presentar una reflexión crítica-propositiva sobre prácticas político-pedagógicas a partir de la experiencia del Núcleo de Estudios Afro-brasileños de la Universidad Federal de São Carlos, que han auxiliado el campo de la educación en la comprensión de algunos de estos desafíos provocados por las políticas de acciones afirmativas especialmente la formación inicial y continuada de profesores.Entre os desafios provocados pelo processo de implementação das políticas de ação afirmativa, na modalidade de cotas e/ou reserva de vagas para o acesso ao ensino superior, persiste uma dimensão pouco explorada, que corresponde à produção de ciências e conhecimentos plurais que sejam capazes de alterar padrões desiguais e discriminatórios ainda presentes na sociedade brasileira. O objetivo deste artigo é apresentar uma reflexão crítico-propositiva sobre práticas político-pedagógicas a partir da experiência do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros da Universidade Federal de São Carlos que têm auxiliado o campo da educação na compreensão de alguns dos desafios provocados pelas políticas de ações afirmativas, especialmente a formação inicial e continuada de professores.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1741710.18593/r.v44i2.17417Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/12531https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/13548Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Tatiane CosentinoCardoso, Ivanilda AmadoSilva, Andreia Rosalina2022-08-16T14:21:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17417Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:21:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar Acciones afirmativas y formación de profesores: dialogos y perspectivas a partir del NEAB/UFSCar Ações afirmativas e formação de professores: diálogos e perspectivas a partir do NEAB/UFSCar |
title |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar |
spellingShingle |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar Rodrigues, Tatiane Cosentino Ações afirmativas Formação de professores Ensino Superior Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros Acciones afirmativas Formación de profesores Enseñanza Superior Núcleo de Estudios Afro-Brasileños Affirmative actions Teacher training Higher Education Center for Afro-Brazilian Studies |
title_short |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar |
title_full |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar |
title_fullStr |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar |
title_full_unstemmed |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar |
title_sort |
Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar |
author |
Rodrigues, Tatiane Cosentino |
author_facet |
Rodrigues, Tatiane Cosentino Cardoso, Ivanilda Amado Silva, Andreia Rosalina |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Ivanilda Amado Silva, Andreia Rosalina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Tatiane Cosentino Cardoso, Ivanilda Amado Silva, Andreia Rosalina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ações afirmativas Formação de professores Ensino Superior Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros Acciones afirmativas Formación de profesores Enseñanza Superior Núcleo de Estudios Afro-Brasileños Affirmative actions Teacher training Higher Education Center for Afro-Brazilian Studies |
topic |
Ações afirmativas Formação de professores Ensino Superior Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros Acciones afirmativas Formación de profesores Enseñanza Superior Núcleo de Estudios Afro-Brasileños Affirmative actions Teacher training Higher Education Center for Afro-Brazilian Studies |
description |
Among the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417 10.18593/r.v44i2.17417 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i2.17417 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/12531 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/13548 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-24 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530676072448 |