Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Tatiane Cosentino
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cardoso, Ivanilda Amado, Silva, Andreia Rosalina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417
Resumo: Among the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training.
id UNOESC-3_998560e647126a85b820412fb0c7a569
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17417
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScarAcciones afirmativas y formación de profesores: dialogos y perspectivas a partir del NEAB/UFSCarAções afirmativas e formação de professores: diálogos e perspectivas a partir do NEAB/UFSCarAções afirmativasFormação de professoresEnsino SuperiorNúcleo de Estudos Afro-BrasileirosAcciones afirmativasFormación de profesoresEnseñanza SuperiorNúcleo de Estudios Afro-BrasileñosAffirmative actionsTeacher trainingHigher EducationCenter for Afro-Brazilian StudiesAmong the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training.Entre los desafíos provocados por el proceso de implementación de las políticas de acción afirmativa, en la modalidad de cuotas y/o reserva de vacantes en el acceso a la enseñanza superior, persiste una dimensión poco explotada, que corresponde a la producción de ciencias y conocimientos plurales que sean capaces de alterar patrones desiguales y discriminatorios aún presentes en la sociedad brasileña. El objetivo de este artículo es presentar una reflexión crítica-propositiva sobre prácticas político-pedagógicas a partir de la experiencia del Núcleo de Estudios Afro-brasileños de la Universidad Federal de São Carlos, que han auxiliado el campo de la educación en la comprensión de algunos de estos desafíos provocados por las políticas de acciones afirmativas especialmente la formación inicial y continuada de profesores.Entre os desafios provocados pelo processo de implementação das políticas de ação afirmativa, na modalidade de cotas e/ou reserva de vagas para o acesso ao ensino superior, persiste uma dimensão pouco explorada, que corresponde à produção de ciências e conhecimentos plurais que sejam capazes de alterar padrões desiguais e discriminatórios ainda presentes na sociedade brasileira. O objetivo deste artigo é apresentar uma reflexão crítico-propositiva sobre práticas político-pedagógicas a partir da experiência do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros da Universidade Federal de São Carlos que têm auxiliado o campo da educação na compreensão de alguns dos desafios provocados pelas políticas de ações afirmativas, especialmente a formação inicial e continuada de professores.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1741710.18593/r.v44i2.17417Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/12531https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/13548Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Tatiane CosentinoCardoso, Ivanilda AmadoSilva, Andreia Rosalina2022-08-16T14:21:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17417Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:21:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
Acciones afirmativas y formación de profesores: dialogos y perspectivas a partir del NEAB/UFSCar
Ações afirmativas e formação de professores: diálogos e perspectivas a partir do NEAB/UFSCar
title Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
spellingShingle Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
Rodrigues, Tatiane Cosentino
Ações afirmativas
Formação de professores
Ensino Superior
Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros
Acciones afirmativas
Formación de profesores
Enseñanza Superior
Núcleo de Estudios Afro-Brasileños
Affirmative actions
Teacher training
Higher Education
Center for Afro-Brazilian Studies
title_short Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
title_full Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
title_fullStr Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
title_full_unstemmed Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
title_sort Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar
author Rodrigues, Tatiane Cosentino
author_facet Rodrigues, Tatiane Cosentino
Cardoso, Ivanilda Amado
Silva, Andreia Rosalina
author_role author
author2 Cardoso, Ivanilda Amado
Silva, Andreia Rosalina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Tatiane Cosentino
Cardoso, Ivanilda Amado
Silva, Andreia Rosalina
dc.subject.por.fl_str_mv Ações afirmativas
Formação de professores
Ensino Superior
Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros
Acciones afirmativas
Formación de profesores
Enseñanza Superior
Núcleo de Estudios Afro-Brasileños
Affirmative actions
Teacher training
Higher Education
Center for Afro-Brazilian Studies
topic Ações afirmativas
Formação de professores
Ensino Superior
Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros
Acciones afirmativas
Formación de profesores
Enseñanza Superior
Núcleo de Estudios Afro-Brasileños
Affirmative actions
Teacher training
Higher Education
Center for Afro-Brazilian Studies
description Among the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417
10.18593/r.v44i2.17417
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i2.17417
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/12531
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417/13548
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-24
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530676072448