The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Amanda Moreira da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: da Motta, Vânia Cardoso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305
Resumo: The article indicates that a new kind of precariousness of the teaching work in basic education is under way that demands to distinguish its peculiarities, its movement and its direction.  Is the result of a recent doctoral research that analyzes how the changes that permeate the world of work within the general movement and of productive restructuring capital reach the Brazilian working class and penetrate the scope of school education, especially in the public sector, bringing implications in teachers' working conditions. For the analysis undertaken, at first we did a review of the sociological concept of precariousness, bringing the debate between different analytical approaches, and later we made some reflections on how this concept can help us to think about the forms and tendencies of precariousness of the teaching work that have arisen in the last years that reach the Brazilian professorship of the public sector.
id UNOESC-3_b040da4868c8ef08089c63bf707f99aa
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20305
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sectorEl precariado profesoral y las tendencias de precarización que alcanzan los docentes del sector públicoO precariado professoral e as tendências de precarização que atingem os docentes do setor públicoPrecarização do trabalho docenteExpropriaçãoPrecariadoPrecarización del trabajo docenteExpropiaciónPrecariadoPrecariousness of teaching workExpropriationPrecariousThe article indicates that a new kind of precariousness of the teaching work in basic education is under way that demands to distinguish its peculiarities, its movement and its direction.  Is the result of a recent doctoral research that analyzes how the changes that permeate the world of work within the general movement and of productive restructuring capital reach the Brazilian working class and penetrate the scope of school education, especially in the public sector, bringing implications in teachers' working conditions. For the analysis undertaken, at first we did a review of the sociological concept of precariousness, bringing the debate between different analytical approaches, and later we made some reflections on how this concept can help us to think about the forms and tendencies of precariousness of the teaching work that have arisen in the last years that reach the Brazilian professorship of the public sector.El artículo indica que está en curso un nuevo tipo de precarización del trabajo docente en la educación básica que exige distinguir sus particularidades, su movimiento y su dirección. Es fruto de una investigación de doctorado recién concluida que analiza cómo los cambios que atravesan el mundo del trabajo, en el marco del movimiento general del capital y de reestructuración productiva, alcanzan a la clase trabajadora brasileña y penetran en el ámbito de la educación escolar, sobre todo en el sector público, implicaciones diversas en las condiciones de trabajo de los profesores. Para el análisis emprendido, en un primer momento hicimos una revisión del concepto sociológico de precariado, trayendo el debate existente entre diferentes abordajes analíticos y posteriormente hicimos algunas reflexiones de cómo ese concepto puede ayudarnos a pensar las formas y tendencias de precarización del trabajo docente surgidas en los últimos años que afectan al profesorado brasileño del sector público.O artigo indica que está em curso um novo tipo de precarização do trabalho docente na educação básica que exige distinguir suas particularidades, seu movimento e sua direção. É fruto de uma pesquisa de doutorado recém-concluída que analisa como as mudanças que perpassam o mundo do trabalho, no âmbito do movimento geral do capital e de reestruturação produtiva, atingem a classe trabalhadora brasileira e penetram no âmbito da educação escolar, sobretudo no setor público, trazendo implicações diversas nas condições de trabalho dos professores. Para a análise empreendida, em um primeiro momento fizemos uma revisão do conceito sociológico de precariado, trazendo o debate existente entre diferentes abordagens analíticas e, posteriormente, fizemos algumas reflexões de como esse conceito pode nos ajudar a pensar as formas e tendências de precarização do trabalho docente surgidas nos últimos anos que atingem o professorado brasileiro do setor público.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2030510.18593/r.v44i3.20305Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-202177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13104https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13525Copyright (c) 2019 Amanda Moreira da Silva, Vânia Cardoso da Mottainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Amanda Moreira dada Motta, Vânia Cardoso2022-08-16T14:19:13Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20305Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:19:13Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
El precariado profesoral y las tendencias de precarización que alcanzan los docentes del sector público
O precariado professoral e as tendências de precarização que atingem os docentes do setor público
title The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
spellingShingle The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
Silva, Amanda Moreira da
Precarização do trabalho docente
Expropriação
Precariado
Precarización del trabajo docente
Expropiación
Precariado
Precariousness of teaching work
Expropriation
Precarious
title_short The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
title_full The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
title_fullStr The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
title_full_unstemmed The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
title_sort The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
author Silva, Amanda Moreira da
author_facet Silva, Amanda Moreira da
da Motta, Vânia Cardoso
author_role author
author2 da Motta, Vânia Cardoso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Amanda Moreira da
da Motta, Vânia Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Precarização do trabalho docente
Expropriação
Precariado
Precarización del trabajo docente
Expropiación
Precariado
Precariousness of teaching work
Expropriation
Precarious
topic Precarização do trabalho docente
Expropriação
Precariado
Precarización del trabajo docente
Expropiación
Precariado
Precariousness of teaching work
Expropriation
Precarious
description The article indicates that a new kind of precariousness of the teaching work in basic education is under way that demands to distinguish its peculiarities, its movement and its direction.  Is the result of a recent doctoral research that analyzes how the changes that permeate the world of work within the general movement and of productive restructuring capital reach the Brazilian working class and penetrate the scope of school education, especially in the public sector, bringing implications in teachers' working conditions. For the analysis undertaken, at first we did a review of the sociological concept of precariousness, bringing the debate between different analytical approaches, and later we made some reflections on how this concept can help us to think about the forms and tendencies of precariousness of the teaching work that have arisen in the last years that reach the Brazilian professorship of the public sector.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305
10.18593/r.v44i3.20305
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i3.20305
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13104
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13525
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Amanda Moreira da Silva, Vânia Cardoso da Motta
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Amanda Moreira da Silva, Vânia Cardoso da Motta
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20
Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-20
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20
Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-20
Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-20
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531054608384