The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305 |
Resumo: | The article indicates that a new kind of precariousness of the teaching work in basic education is under way that demands to distinguish its peculiarities, its movement and its direction. Is the result of a recent doctoral research that analyzes how the changes that permeate the world of work within the general movement and of productive restructuring capital reach the Brazilian working class and penetrate the scope of school education, especially in the public sector, bringing implications in teachers' working conditions. For the analysis undertaken, at first we did a review of the sociological concept of precariousness, bringing the debate between different analytical approaches, and later we made some reflections on how this concept can help us to think about the forms and tendencies of precariousness of the teaching work that have arisen in the last years that reach the Brazilian professorship of the public sector. |
id |
UNOESC-3_b040da4868c8ef08089c63bf707f99aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20305 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sectorEl precariado profesoral y las tendencias de precarización que alcanzan los docentes del sector públicoO precariado professoral e as tendências de precarização que atingem os docentes do setor públicoPrecarização do trabalho docenteExpropriaçãoPrecariadoPrecarización del trabajo docenteExpropiaciónPrecariadoPrecariousness of teaching workExpropriationPrecariousThe article indicates that a new kind of precariousness of the teaching work in basic education is under way that demands to distinguish its peculiarities, its movement and its direction. Is the result of a recent doctoral research that analyzes how the changes that permeate the world of work within the general movement and of productive restructuring capital reach the Brazilian working class and penetrate the scope of school education, especially in the public sector, bringing implications in teachers' working conditions. For the analysis undertaken, at first we did a review of the sociological concept of precariousness, bringing the debate between different analytical approaches, and later we made some reflections on how this concept can help us to think about the forms and tendencies of precariousness of the teaching work that have arisen in the last years that reach the Brazilian professorship of the public sector.El artículo indica que está en curso un nuevo tipo de precarización del trabajo docente en la educación básica que exige distinguir sus particularidades, su movimiento y su dirección. Es fruto de una investigación de doctorado recién concluida que analiza cómo los cambios que atravesan el mundo del trabajo, en el marco del movimiento general del capital y de reestructuración productiva, alcanzan a la clase trabajadora brasileña y penetran en el ámbito de la educación escolar, sobre todo en el sector público, implicaciones diversas en las condiciones de trabajo de los profesores. Para el análisis emprendido, en un primer momento hicimos una revisión del concepto sociológico de precariado, trayendo el debate existente entre diferentes abordajes analíticos y posteriormente hicimos algunas reflexiones de cómo ese concepto puede ayudarnos a pensar las formas y tendencias de precarización del trabajo docente surgidas en los últimos años que afectan al profesorado brasileño del sector público.O artigo indica que está em curso um novo tipo de precarização do trabalho docente na educação básica que exige distinguir suas particularidades, seu movimento e sua direção. É fruto de uma pesquisa de doutorado recém-concluída que analisa como as mudanças que perpassam o mundo do trabalho, no âmbito do movimento geral do capital e de reestruturação produtiva, atingem a classe trabalhadora brasileira e penetram no âmbito da educação escolar, sobretudo no setor público, trazendo implicações diversas nas condições de trabalho dos professores. Para a análise empreendida, em um primeiro momento fizemos uma revisão do conceito sociológico de precariado, trazendo o debate existente entre diferentes abordagens analíticas e, posteriormente, fizemos algumas reflexões de como esse conceito pode nos ajudar a pensar as formas e tendências de precarização do trabalho docente surgidas nos últimos anos que atingem o professorado brasileiro do setor público.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2030510.18593/r.v44i3.20305Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-20Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-202177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13104https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13525Copyright (c) 2019 Amanda Moreira da Silva, Vânia Cardoso da Mottainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Amanda Moreira dada Motta, Vânia Cardoso2022-08-16T14:19:13Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20305Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:19:13Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector El precariado profesoral y las tendencias de precarización que alcanzan los docentes del sector público O precariado professoral e as tendências de precarização que atingem os docentes do setor público |
title |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector |
spellingShingle |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector Silva, Amanda Moreira da Precarização do trabalho docente Expropriação Precariado Precarización del trabajo docente Expropiación Precariado Precariousness of teaching work Expropriation Precarious |
title_short |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector |
title_full |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector |
title_fullStr |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector |
title_full_unstemmed |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector |
title_sort |
The professoral precarious and the predictional trends achieved by teachers of the public sector |
author |
Silva, Amanda Moreira da |
author_facet |
Silva, Amanda Moreira da da Motta, Vânia Cardoso |
author_role |
author |
author2 |
da Motta, Vânia Cardoso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Amanda Moreira da da Motta, Vânia Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Precarização do trabalho docente Expropriação Precariado Precarización del trabajo docente Expropiación Precariado Precariousness of teaching work Expropriation Precarious |
topic |
Precarização do trabalho docente Expropriação Precariado Precarización del trabajo docente Expropiación Precariado Precariousness of teaching work Expropriation Precarious |
description |
The article indicates that a new kind of precariousness of the teaching work in basic education is under way that demands to distinguish its peculiarities, its movement and its direction. Is the result of a recent doctoral research that analyzes how the changes that permeate the world of work within the general movement and of productive restructuring capital reach the Brazilian working class and penetrate the scope of school education, especially in the public sector, bringing implications in teachers' working conditions. For the analysis undertaken, at first we did a review of the sociological concept of precariousness, bringing the debate between different analytical approaches, and later we made some reflections on how this concept can help us to think about the forms and tendencies of precariousness of the teaching work that have arisen in the last years that reach the Brazilian professorship of the public sector. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305 10.18593/r.v44i3.20305 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i3.20305 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13104 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20305/13525 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Amanda Moreira da Silva, Vânia Cardoso da Motta info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Amanda Moreira da Silva, Vânia Cardoso da Motta |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20 Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-20 Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-20 Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-20 Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-20 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531054608384 |