The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana TerezaReis da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares, Iassana Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767
Resumo: In this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education.
id UNOESC-3_b7ff4b2723238980da7da833c0d13ab7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24767
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural educationLa diversidad cultural como potencia pedagógica: del encuentro a la educación interculturalA diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação interculturalA diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação interculturalDiversidade CulturalDiálogo InterculturalEducação Intercultural CríticaDiversidad culturalDiálogo interculturalEducación crítica interculturalCultural DiversityIntercultural DialogueCritical Intercultural EducationDiversidade CulturalDiálogo InterculturalEducação Intercultural CríticaIn this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education.En este artículo analizamos la diversidad cultural y los encuentros interculturales que tienen lugar en la escuela Escola Classe Sítio das Araucárias, ubicada en Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. La investigación empírica que informa el artículo se realizó a lo largo de 2019 a través de entrevistas y rondas de conversación con el profesorado de la Escuela y a través de observación participativa con las familias residentes en la región, en sus espacios colectivos y territorios de vivencias. A partir de estos dos procedimientos metodológicos, analizamos la diversidad cultural que constituye la Ruta del Caballo y las formas en que ha sido, al mismo tiempo, afirmada, negada, marcada y compartida en el contexto escolar. En base a esto, analizamos los desafíos pedagógicos que surgen de vivir con la diferencia, así como señalamos algunas potencialidades que apunta el encuentro intercultural con miras a construir una educación intercultural de orientación crítica.Neste artigo, analisamos a diversidade cultural e os encontros interculturais que tomam lugar na Escola Classe Sítio das Araucárias, situada na Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. A pesquisa empírica que informa o artigo foi realizada ao longo do ano de 2019 por meio de entrevistas e rodas de conversa junto à equipe docente da Escola e de observação participante junto às famílias que habitam na região, em seus espaços coletivos e territórios de vivências. A partir desses dois procedimentos metodológicos, analisamos a feição da diversidade cultural que constitui a Rota do Cavalo e as formas pelas quais ela têm sido, ao mesmo tempo, afirmada, negada, marcada e comungada no contexto escolar. Com base nisso, analisamos os desafios pedagógicos que brotam do convívio com a diferença, bem como indicamos algumas potencialidades que o encontro intercultural aponta com vistas à construção de uma educação intercultural criticamente orientanda.Neste artigo, analisamos a diversidade cultural e os encontros interculturais que tomam lugar na Escola Classe Sítio das Araucárias, situada na Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. A pesquisa empírica que informa o artigo foi realizada ao longo do ano de 2019 por meio de entrevistas e rodas de conversa junto à equipe docente da Escola e de observação participante junto às famílias que habitam na região, em seus espaços coletivos e territórios de vivências. A partir desses dois procedimentos metodológicos, analisamos a feição da diversidade cultural que constitui a Rota do Cavalo e as formas pelas quais ela têm sido, ao mesmo tempo, afirmada, negada, marcada e comungada no contexto escolar. Com base nisso, analisamos os desafios pedagógicos que brotam do convívio com a diferença, bem como indicamos algumas potencialidades que o encontro intercultural aponta com vistas à construção de uma educação intercultural criticamente orientanda.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2476710.18593/r.v46i.24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e247672177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16096https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16097Copyright (c) 2021 Ana Tereza Reis da Silva, Iassana Rodrigues Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana TerezaReis daSoares, Iassana Rodrigues2022-08-16T12:14:36Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24767Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:14:36Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
La diversidad cultural como potencia pedagógica: del encuentro a la educación intercultural
A diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação intercultural
A diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação intercultural
title The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
spellingShingle The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
Silva, Ana TerezaReis da
Diversidade Cultural
Diálogo Intercultural
Educação Intercultural Crítica
Diversidad cultural
Diálogo intercultural
Educación crítica intercultural
Cultural Diversity
Intercultural Dialogue
Critical Intercultural Education
Diversidade Cultural
Diálogo Intercultural
Educação Intercultural Crítica
title_short The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
title_full The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
title_fullStr The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
title_full_unstemmed The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
title_sort The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
author Silva, Ana TerezaReis da
author_facet Silva, Ana TerezaReis da
Soares, Iassana Rodrigues
author_role author
author2 Soares, Iassana Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana TerezaReis da
Soares, Iassana Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade Cultural
Diálogo Intercultural
Educação Intercultural Crítica
Diversidad cultural
Diálogo intercultural
Educación crítica intercultural
Cultural Diversity
Intercultural Dialogue
Critical Intercultural Education
Diversidade Cultural
Diálogo Intercultural
Educação Intercultural Crítica
topic Diversidade Cultural
Diálogo Intercultural
Educação Intercultural Crítica
Diversidad cultural
Diálogo intercultural
Educación crítica intercultural
Cultural Diversity
Intercultural Dialogue
Critical Intercultural Education
Diversidade Cultural
Diálogo Intercultural
Educação Intercultural Crítica
description In this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767
10.18593/r.v46i.24767
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.24767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16096
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16097
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Tereza Reis da Silva, Iassana Rodrigues Soares
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Tereza Reis da Silva, Iassana Rodrigues Soares
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24767
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531680608256