The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767 |
Resumo: | In this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education. |
id |
UNOESC-3_b7ff4b2723238980da7da833c0d13ab7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24767 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural educationLa diversidad cultural como potencia pedagógica: del encuentro a la educación interculturalA diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação interculturalA diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação interculturalDiversidade CulturalDiálogo InterculturalEducação Intercultural CríticaDiversidad culturalDiálogo interculturalEducación crítica interculturalCultural DiversityIntercultural DialogueCritical Intercultural EducationDiversidade CulturalDiálogo InterculturalEducação Intercultural CríticaIn this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education.En este artículo analizamos la diversidad cultural y los encuentros interculturales que tienen lugar en la escuela Escola Classe Sítio das Araucárias, ubicada en Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. La investigación empírica que informa el artículo se realizó a lo largo de 2019 a través de entrevistas y rondas de conversación con el profesorado de la Escuela y a través de observación participativa con las familias residentes en la región, en sus espacios colectivos y territorios de vivencias. A partir de estos dos procedimientos metodológicos, analizamos la diversidad cultural que constituye la Ruta del Caballo y las formas en que ha sido, al mismo tiempo, afirmada, negada, marcada y compartida en el contexto escolar. En base a esto, analizamos los desafíos pedagógicos que surgen de vivir con la diferencia, así como señalamos algunas potencialidades que apunta el encuentro intercultural con miras a construir una educación intercultural de orientación crítica.Neste artigo, analisamos a diversidade cultural e os encontros interculturais que tomam lugar na Escola Classe Sítio das Araucárias, situada na Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. A pesquisa empírica que informa o artigo foi realizada ao longo do ano de 2019 por meio de entrevistas e rodas de conversa junto à equipe docente da Escola e de observação participante junto às famílias que habitam na região, em seus espaços coletivos e territórios de vivências. A partir desses dois procedimentos metodológicos, analisamos a feição da diversidade cultural que constitui a Rota do Cavalo e as formas pelas quais ela têm sido, ao mesmo tempo, afirmada, negada, marcada e comungada no contexto escolar. Com base nisso, analisamos os desafios pedagógicos que brotam do convívio com a diferença, bem como indicamos algumas potencialidades que o encontro intercultural aponta com vistas à construção de uma educação intercultural criticamente orientanda.Neste artigo, analisamos a diversidade cultural e os encontros interculturais que tomam lugar na Escola Classe Sítio das Araucárias, situada na Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. A pesquisa empírica que informa o artigo foi realizada ao longo do ano de 2019 por meio de entrevistas e rodas de conversa junto à equipe docente da Escola e de observação participante junto às famílias que habitam na região, em seus espaços coletivos e territórios de vivências. A partir desses dois procedimentos metodológicos, analisamos a feição da diversidade cultural que constitui a Rota do Cavalo e as formas pelas quais ela têm sido, ao mesmo tempo, afirmada, negada, marcada e comungada no contexto escolar. Com base nisso, analisamos os desafios pedagógicos que brotam do convívio com a diferença, bem como indicamos algumas potencialidades que o encontro intercultural aponta com vistas à construção de uma educação intercultural criticamente orientanda.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2476710.18593/r.v46i.24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24767Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e247672177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16096https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16097Copyright (c) 2021 Ana Tereza Reis da Silva, Iassana Rodrigues Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana TerezaReis daSoares, Iassana Rodrigues2022-08-16T12:14:36Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24767Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:14:36Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education La diversidad cultural como potencia pedagógica: del encuentro a la educación intercultural A diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação intercultural A diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação intercultural |
title |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education |
spellingShingle |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education Silva, Ana TerezaReis da Diversidade Cultural Diálogo Intercultural Educação Intercultural Crítica Diversidad cultural Diálogo intercultural Educación crítica intercultural Cultural Diversity Intercultural Dialogue Critical Intercultural Education Diversidade Cultural Diálogo Intercultural Educação Intercultural Crítica |
title_short |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education |
title_full |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education |
title_fullStr |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education |
title_full_unstemmed |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education |
title_sort |
The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education |
author |
Silva, Ana TerezaReis da |
author_facet |
Silva, Ana TerezaReis da Soares, Iassana Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Iassana Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana TerezaReis da Soares, Iassana Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade Cultural Diálogo Intercultural Educação Intercultural Crítica Diversidad cultural Diálogo intercultural Educación crítica intercultural Cultural Diversity Intercultural Dialogue Critical Intercultural Education Diversidade Cultural Diálogo Intercultural Educação Intercultural Crítica |
topic |
Diversidade Cultural Diálogo Intercultural Educação Intercultural Crítica Diversidad cultural Diálogo intercultural Educación crítica intercultural Cultural Diversity Intercultural Dialogue Critical Intercultural Education Diversidade Cultural Diálogo Intercultural Educação Intercultural Crítica |
description |
In this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767 10.18593/r.v46i.24767 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46i.24767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16096 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767/16097 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Tereza Reis da Silva, Iassana Rodrigues Soares info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Tereza Reis da Silva, Iassana Rodrigues Soares |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24767 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24767 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531680608256 |