The Campanha de Educação Popular (Ceplar): training space in the educational scenario of Paraíba (1961-1964)
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32240 |
Resumo: | This work highlights the emergence of the Campanha de Educação Popular in the city of Campina Grande, Paraíba, between 1961 and 1964, highlighting its contribution to the educational scenario of the time. The research was based on the Diário Oficial and Diário da Borborema, located in the Instituto Histórico e Geográfico of Paraíba and on documents such as the Statue of the Campanha de Educação Popular, the Military Police Inquiries and the Projeto Compartilhando Memórias. After surveying sources and analyses, it was inferred that aforementioned campaign used the “Paulo Freire Method” and consisted of the idea of teaching young people and adults to read and write in 40 hours, whose objective was to awaken a critical sense in these subjects about existing social inequalities. However, with the establishment of the civil-military coup in 1964, the campaign was extinguished, having left an important educational legacy in Paraíba. |
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The Campanha de Educação Popular (Ceplar): training space in the educational scenario of Paraíba (1961-1964)La Campanha de Educação Popular (Ceplar): espacio de formación en el escenario educativo de Paraíba (1961-1964)A Campanha de Educação Popular (Ceplar): espaço de formação no cenário educacional paraibano (1961-1964)História da EducaçãoMétodo Paulo FreireEducação popularEducação de Jovens e AdultosDitadura militarHistoria de la EducaciónMétodo Paulo FreireEducación popularEducación para jóvenes y adultoDictadura militarHistory of EducationPaulo Freire MethodPopular educationEducation for youth and adultsMilitary dictatorshipThis work highlights the emergence of the Campanha de Educação Popular in the city of Campina Grande, Paraíba, between 1961 and 1964, highlighting its contribution to the educational scenario of the time. The research was based on the Diário Oficial and Diário da Borborema, located in the Instituto Histórico e Geográfico of Paraíba and on documents such as the Statue of the Campanha de Educação Popular, the Military Police Inquiries and the Projeto Compartilhando Memórias. After surveying sources and analyses, it was inferred that aforementioned campaign used the “Paulo Freire Method” and consisted of the idea of teaching young people and adults to read and write in 40 hours, whose objective was to awaken a critical sense in these subjects about existing social inequalities. However, with the establishment of the civil-military coup in 1964, the campaign was extinguished, having left an important educational legacy in Paraíba.Este trabajo tiene como objetivo resaltar el surgimiento de la Campanha de Educação Popular en la ciudad de Campina Grande, Paraíba, entre 1961 y 1964, destacando su aporte al escenario educativo de la época. La investigación se basó en el Diário Oficial y Diário da Borborema, ubicados en el Instituto Histórico e Geográfico de Paraíba y en documentos como el Estatuto de la Campanha de Educação Popular, las Investigaciones de la Policía Militar y el Projeto Compartilhando Memórias. Luego de relevar fuentes y análisis, se infirió que la referida campaña utilizó el “Método Paulo Freire” y consistió en la idea de enseñar a leer y escribir a jóvenes y adultos en 40 horas, cuyo objetivo era despertar un sentido crítico en estos temas sobre las desigualdades sociales existentes. Sin embargo, con el establecimiento del golpe cívico-militar en 1964, la campaña se extinguió, dejando un importante legado educativo en Paraíba. Este artigo tem o objetivo de evidenciar o surgimento da Campanha de Educação Popular na cidade de Campina Grande, Paraíba, entre 1961 e 1964, destacando a sua contribuição no cenário educacional da época. A pesquisa foi realizada com base nos jornais Diário Oficial e Diário da Borborema, localizados no Instituto Histórico e Geográfico da Paraíba e em documentos como o Estatuto da Campanha de Educação Popular, os Inquéritos Policiais Militares e o Projeto Compartilhando Memórias. Após levantamento de fontes e análises, depreendeu-se que a referida Campanha utilizava o “Método Paulo Freire” e consistia na ideia de alfabetização de jovens e adultos em 40 horas, cujo objetivo era despertar nesses sujeitos o senso crítico acerca das desigualdades sociais existentes. Porém, com a instauração do golpe civil-militar em 1964, a Campanha foi extinta, tendo deixado um importante legado educacional na Paraíba.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3224010.18593/r.v48.32240Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32240Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32240Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32240Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32240Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e322402177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32240/18527https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32240/18528Copyright (c) 2023 Lia Machado Fiuza Fialho, Rosicleide Henrique da Silva, Charliton José dos Santos Machadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFialho, Lia Machado FiuzaSilva, Rosicleide Henrique daMachado, Charliton José dos Santos2023-11-27T14:27:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32240Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-11-27T14:27:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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