For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tedeschi, Sirley Lizott
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tedeschi, Losandro Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344
Resumo: This article is the result of bibliographic research and aims to analyze and discuss Nietzsche's perspectivist philosophy in order to show the implications for the field of education and curriculum. Based on the writings of Nietzsche and authors who have a dialogue with the Nietzschian work, we propose to show, at first, that the German philosopher goes beyond the assumptions of modernity and inaugurates a new dimension of philosophy by establishing perspectivism as a method of thought. In a second moment, we show how Nietzschean perspectivism potentiates ways of thinking about education and curriculum that excel, no longer for unity and identity - metaphysical categories -, but for multiplicity and difference, since it does not resort to essentialisms and universalisms.
id UNOESC-3_e1f19ff2ca766b7f9c3cb583b0e58ab1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24344
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling For a perspective curriculum: a Nietzschian provokingPor un currículo perspectivista: una provocación NietzschianaPor um currículo perspectivista: uma provocação NietzschianaCurrículoNietzschePerspectivismoCurrículoNietzschePerspectivismoCurriculumNietzschePerspectivismThis article is the result of bibliographic research and aims to analyze and discuss Nietzsche's perspectivist philosophy in order to show the implications for the field of education and curriculum. Based on the writings of Nietzsche and authors who have a dialogue with the Nietzschian work, we propose to show, at first, that the German philosopher goes beyond the assumptions of modernity and inaugurates a new dimension of philosophy by establishing perspectivism as a method of thought. In a second moment, we show how Nietzschean perspectivism potentiates ways of thinking about education and curriculum that excel, no longer for unity and identity - metaphysical categories -, but for multiplicity and difference, since it does not resort to essentialisms and universalisms.Este artículo es el resultado de una investigación bibliográfica y tiene como objetivo analizar y debatir sobre la filosofía perspectivista de Nietzsche para mostrar las implicaciones para el campo de la educación y currículo. Con base en los escritos de Nietzsche y autores que dialogan con la obra nietzschiana, proponemos mostrar, al principio, que el filósofo alemán va más allá de los supuestos de la modernidad e inaugura una nueva dimensión de la filosofía al establecer el perspectivismo como un modo de pensamiento. En un segundo momento, mostramos cómo el perspectivismo nietzscheano potencia las formas de pensar sobre la educación y el currículo que se destacan, ya no por la unidad y la identidad - las categorías metafísicas – pero por la diversidad y la diferencia; ya que no recurre a los esencialismos y los universalismos.Este artigo é fruto de pesquisa bibliográfica e tem como objetivo analisar e discutir a filosofia perspectivista de Nietzsche a fim de mostrar as implicações para o campo da educação e do currículo. Com base nos escritos de Nietzsche e de autores que dialogam com a obra nietzschiana, propomos evidenciar, em um primeiro momento, que o filósofo alemão ultrapassa os pressupostos da modernidade e inaugura uma nova dimensão da filosofia ao estabelecer o perspectivismo como modo de pensamento. Em um segundo momento, mostramos como o perspectivismo nietzschiano potencializa modos de pensar o currículo que primam não mais pela unidade e identidade – categorias metafísicas -, mas pela multiplicidade e diferença, já que não recorre a essencialismos e universalismos.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2434410.18593/r.v45i.24344Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-22Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-222177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344/15832https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344/15833Copyright (c) 2020 Sirley Lizott Tedeschi, Losandro Antônio Tedeschiinfo:eu-repo/semantics/openAccessTedeschi, Sirley LizottTedeschi, Losandro Antônio2022-08-16T12:29:59Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24344Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:29:59Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
Por un currículo perspectivista: una provocación Nietzschiana
Por um currículo perspectivista: uma provocação Nietzschiana
title For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
spellingShingle For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
Tedeschi, Sirley Lizott
Currículo
Nietzsche
Perspectivismo
Currículo
Nietzsche
Perspectivismo
Curriculum
Nietzsche
Perspectivism
title_short For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
title_full For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
title_fullStr For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
title_full_unstemmed For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
title_sort For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking
author Tedeschi, Sirley Lizott
author_facet Tedeschi, Sirley Lizott
Tedeschi, Losandro Antônio
author_role author
author2 Tedeschi, Losandro Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tedeschi, Sirley Lizott
Tedeschi, Losandro Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Nietzsche
Perspectivismo
Currículo
Nietzsche
Perspectivismo
Curriculum
Nietzsche
Perspectivism
topic Currículo
Nietzsche
Perspectivismo
Currículo
Nietzsche
Perspectivismo
Curriculum
Nietzsche
Perspectivism
description This article is the result of bibliographic research and aims to analyze and discuss Nietzsche's perspectivist philosophy in order to show the implications for the field of education and curriculum. Based on the writings of Nietzsche and authors who have a dialogue with the Nietzschian work, we propose to show, at first, that the German philosopher goes beyond the assumptions of modernity and inaugurates a new dimension of philosophy by establishing perspectivism as a method of thought. In a second moment, we show how Nietzschean perspectivism potentiates ways of thinking about education and curriculum that excel, no longer for unity and identity - metaphysical categories -, but for multiplicity and difference, since it does not resort to essentialisms and universalisms.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344
10.18593/r.v45i.24344
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344
identifier_str_mv 10.18593/r.v45i.24344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344/15832
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344/15833
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Sirley Lizott Tedeschi, Losandro Antônio Tedeschi
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Sirley Lizott Tedeschi, Losandro Antônio Tedeschi
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22
Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-22
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-22
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v45i0
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531669073920