Theoretical and methodological contributions to critical research and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Penteado, Maria Emiliana Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Richter Voigt, Jane Mery, Junqueira de Aguiar , Wanda Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249
Resumo: This article aims to discuss the contributions of the Historical and Dialectical Materialism method and the assumptions of Social-Historical Psychology to research with teachers and managers the meanings constituted about the curriculum of initial training and about educational and pedagogical issues experienced in the teaching activity. For this purpose, we started from two investigations that share the purpose of understanding and explaining constitutive aspects of the activity and teacher education. In this direction, we will deepen the categories used by the two researches, highlighting the analysis procedures used, which, despite being common, were marked by the specificities of their objectives. To the extent that theoretical elements are articulated in reflective spaces, as proposed in the research discussed in this article, both in the process of listening to teachers and in a proposal called Research and Training, the analysis and reflections indicate that there is a relevant contribution to overcome challenges of everyday life of each reality investigated.  
id UNOESC-3_fc444c206ae59db76ba837f9bec2dc9a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29249
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Theoretical and methodological contributions to critical research and educationAportaciones teórico-metodológicas para investigación y formación críticasContribuições teórico-metodológicas para pesquisa e formação críticasMaterialismo Histórico e DialéticoPsicologia Sócio-históricaFormação DocentePesquisaMaterialista Histórico y DialécticoPsicología SociohistóricaFormación DocenteInvestigaciónHistorical and Dialectical MaterialismSocial-historical PsychologyTeacher EducationResearchThis article aims to discuss the contributions of the Historical and Dialectical Materialism method and the assumptions of Social-Historical Psychology to research with teachers and managers the meanings constituted about the curriculum of initial training and about educational and pedagogical issues experienced in the teaching activity. For this purpose, we started from two investigations that share the purpose of understanding and explaining constitutive aspects of the activity and teacher education. In this direction, we will deepen the categories used by the two researches, highlighting the analysis procedures used, which, despite being common, were marked by the specificities of their objectives. To the extent that theoretical elements are articulated in reflective spaces, as proposed in the research discussed in this article, both in the process of listening to teachers and in a proposal called Research and Training, the analysis and reflections indicate that there is a relevant contribution to overcome challenges of everyday life of each reality investigated.  Este artículo tiene como objetivo discutir las aportaciones del método Materialista Histórico y Dialéctico y de los presupuestos de la Psicología Sociohistórica para investigaciones con maestros y gestores acerca de las significaciones constituidas sobre el currículum de la formación inicial y sobre cuestiones educacionales y pedagógicas vividas en la actividad docente. Para eso, partimos de dos investigaciones que comparten del propósito de comprender y explicar aspectos constitutivos de la actividad y de la formación docente. En esa dirección, profundizaremos las categorías utilizadas por las dos investigaciones, destacando los procedimientos de los análisis utilizados, que, a pesar de comunes, han sido marcados por las particularidades de sus objetivos. Como los elementos teóricos se articulan en espacios reflexivos, como se propone en la investigación discutida en este artículo, tanto en el proceso de escucha a los docentes como en una propuesta denominada Investigación y Formación, los análisis y reflexiones indican que existe un aporte relevante para superar la cotidianidad desafíos de cada realidad investigada.Este artigo tem como objetivo discutir as contribuições do método Materialista Histórico e Dialético e dos pressupostos da Psicologia Sócio-histórica para pesquisas com professores e gestores acerca das significações constituídas sobre o currículo da formação inicial e sobre questões educacionais e pedagógicas vividas na atividade docente. Para isso, partimos de duas investigações que compartilham do propósito de compreender e explicar aspectos constitutivos da atividade e da formação docente. Nessa direção, aprofundaremos as categorias utilizadas pelas duas pesquisas, destacando os procedimentos de análise utilizados, que, apesar de comuns, foram marcados pelas especificidades dos seus objetivos. Na medida em que elementos teóricos são articulados em espaços reflexivos, como proposto nas pesquisas discutidas neste artigo, tanto no processo de escuta dos professores como numa proposta denominada Pesquisa e Formação, as análises e reflexões indicam que há uma relevante contribuição para superar desafios do cotidiano de cada realidade investigada.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2924910.18593/r.v47.29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e292492177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18314https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18315Copyright (c) 2022 Maria Emiliana Lima Penteado, Jane Mery Richter Voigt, Wanda Maria Junqueira de Aguiar https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPenteado, Maria Emiliana LimaRichter Voigt, Jane MeryJunqueira de Aguiar , Wanda Maria 2023-06-13T18:50:36Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29249Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:36Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical and methodological contributions to critical research and education
Aportaciones teórico-metodológicas para investigación y formación críticas
Contribuições teórico-metodológicas para pesquisa e formação críticas
title Theoretical and methodological contributions to critical research and education
spellingShingle Theoretical and methodological contributions to critical research and education
Penteado, Maria Emiliana Lima
Materialismo Histórico e Dialético
Psicologia Sócio-histórica
Formação Docente
Pesquisa
Materialista Histórico y Dialéctico
Psicología Sociohistórica
Formación Docente
Investigación
Historical and Dialectical Materialism
Social-historical Psychology
Teacher Education
Research
title_short Theoretical and methodological contributions to critical research and education
title_full Theoretical and methodological contributions to critical research and education
title_fullStr Theoretical and methodological contributions to critical research and education
title_full_unstemmed Theoretical and methodological contributions to critical research and education
title_sort Theoretical and methodological contributions to critical research and education
author Penteado, Maria Emiliana Lima
author_facet Penteado, Maria Emiliana Lima
Richter Voigt, Jane Mery
Junqueira de Aguiar , Wanda Maria
author_role author
author2 Richter Voigt, Jane Mery
Junqueira de Aguiar , Wanda Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Penteado, Maria Emiliana Lima
Richter Voigt, Jane Mery
Junqueira de Aguiar , Wanda Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Materialismo Histórico e Dialético
Psicologia Sócio-histórica
Formação Docente
Pesquisa
Materialista Histórico y Dialéctico
Psicología Sociohistórica
Formación Docente
Investigación
Historical and Dialectical Materialism
Social-historical Psychology
Teacher Education
Research
topic Materialismo Histórico e Dialético
Psicologia Sócio-histórica
Formação Docente
Pesquisa
Materialista Histórico y Dialéctico
Psicología Sociohistórica
Formación Docente
Investigación
Historical and Dialectical Materialism
Social-historical Psychology
Teacher Education
Research
description This article aims to discuss the contributions of the Historical and Dialectical Materialism method and the assumptions of Social-Historical Psychology to research with teachers and managers the meanings constituted about the curriculum of initial training and about educational and pedagogical issues experienced in the teaching activity. For this purpose, we started from two investigations that share the purpose of understanding and explaining constitutive aspects of the activity and teacher education. In this direction, we will deepen the categories used by the two researches, highlighting the analysis procedures used, which, despite being common, were marked by the specificities of their objectives. To the extent that theoretical elements are articulated in reflective spaces, as proposed in the research discussed in this article, both in the process of listening to teachers and in a proposal called Research and Training, the analysis and reflections indicate that there is a relevant contribution to overcome challenges of everyday life of each reality investigated.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249
10.18593/r.v47.29249
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.29249
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18314
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18315
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29249
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532245790720