Theoretical and methodological contributions to critical research and education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249 |
Resumo: | This article aims to discuss the contributions of the Historical and Dialectical Materialism method and the assumptions of Social-Historical Psychology to research with teachers and managers the meanings constituted about the curriculum of initial training and about educational and pedagogical issues experienced in the teaching activity. For this purpose, we started from two investigations that share the purpose of understanding and explaining constitutive aspects of the activity and teacher education. In this direction, we will deepen the categories used by the two researches, highlighting the analysis procedures used, which, despite being common, were marked by the specificities of their objectives. To the extent that theoretical elements are articulated in reflective spaces, as proposed in the research discussed in this article, both in the process of listening to teachers and in a proposal called Research and Training, the analysis and reflections indicate that there is a relevant contribution to overcome challenges of everyday life of each reality investigated. |
id |
UNOESC-3_fc444c206ae59db76ba837f9bec2dc9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29249 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical and methodological contributions to critical research and educationAportaciones teórico-metodológicas para investigación y formación críticasContribuições teórico-metodológicas para pesquisa e formação críticasMaterialismo Histórico e DialéticoPsicologia Sócio-históricaFormação DocentePesquisaMaterialista Histórico y DialécticoPsicología SociohistóricaFormación DocenteInvestigaciónHistorical and Dialectical MaterialismSocial-historical PsychologyTeacher EducationResearchThis article aims to discuss the contributions of the Historical and Dialectical Materialism method and the assumptions of Social-Historical Psychology to research with teachers and managers the meanings constituted about the curriculum of initial training and about educational and pedagogical issues experienced in the teaching activity. For this purpose, we started from two investigations that share the purpose of understanding and explaining constitutive aspects of the activity and teacher education. In this direction, we will deepen the categories used by the two researches, highlighting the analysis procedures used, which, despite being common, were marked by the specificities of their objectives. To the extent that theoretical elements are articulated in reflective spaces, as proposed in the research discussed in this article, both in the process of listening to teachers and in a proposal called Research and Training, the analysis and reflections indicate that there is a relevant contribution to overcome challenges of everyday life of each reality investigated. Este artículo tiene como objetivo discutir las aportaciones del método Materialista Histórico y Dialéctico y de los presupuestos de la Psicología Sociohistórica para investigaciones con maestros y gestores acerca de las significaciones constituidas sobre el currículum de la formación inicial y sobre cuestiones educacionales y pedagógicas vividas en la actividad docente. Para eso, partimos de dos investigaciones que comparten del propósito de comprender y explicar aspectos constitutivos de la actividad y de la formación docente. En esa dirección, profundizaremos las categorías utilizadas por las dos investigaciones, destacando los procedimientos de los análisis utilizados, que, a pesar de comunes, han sido marcados por las particularidades de sus objetivos. Como los elementos teóricos se articulan en espacios reflexivos, como se propone en la investigación discutida en este artículo, tanto en el proceso de escucha a los docentes como en una propuesta denominada Investigación y Formación, los análisis y reflexiones indican que existe un aporte relevante para superar la cotidianidad desafíos de cada realidad investigada.Este artigo tem como objetivo discutir as contribuições do método Materialista Histórico e Dialético e dos pressupostos da Psicologia Sócio-histórica para pesquisas com professores e gestores acerca das significações constituídas sobre o currículo da formação inicial e sobre questões educacionais e pedagógicas vividas na atividade docente. Para isso, partimos de duas investigações que compartilham do propósito de compreender e explicar aspectos constitutivos da atividade e da formação docente. Nessa direção, aprofundaremos as categorias utilizadas pelas duas pesquisas, destacando os procedimentos de análise utilizados, que, apesar de comuns, foram marcados pelas especificidades dos seus objetivos. Na medida em que elementos teóricos são articulados em espaços reflexivos, como proposto nas pesquisas discutidas neste artigo, tanto no processo de escuta dos professores como numa proposta denominada Pesquisa e Formação, as análises e reflexões indicam que há uma relevante contribuição para superar desafios do cotidiano de cada realidade investigada.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2924910.18593/r.v47.29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29249Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e292492177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18314https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18315Copyright (c) 2022 Maria Emiliana Lima Penteado, Jane Mery Richter Voigt, Wanda Maria Junqueira de Aguiar https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPenteado, Maria Emiliana LimaRichter Voigt, Jane MeryJunqueira de Aguiar , Wanda Maria 2023-06-13T18:50:36Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29249Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:36Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education Aportaciones teórico-metodológicas para investigación y formación críticas Contribuições teórico-metodológicas para pesquisa e formação críticas |
title |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education |
spellingShingle |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education Penteado, Maria Emiliana Lima Materialismo Histórico e Dialético Psicologia Sócio-histórica Formação Docente Pesquisa Materialista Histórico y Dialéctico Psicología Sociohistórica Formación Docente Investigación Historical and Dialectical Materialism Social-historical Psychology Teacher Education Research |
title_short |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education |
title_full |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education |
title_fullStr |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education |
title_full_unstemmed |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education |
title_sort |
Theoretical and methodological contributions to critical research and education |
author |
Penteado, Maria Emiliana Lima |
author_facet |
Penteado, Maria Emiliana Lima Richter Voigt, Jane Mery Junqueira de Aguiar , Wanda Maria |
author_role |
author |
author2 |
Richter Voigt, Jane Mery Junqueira de Aguiar , Wanda Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Penteado, Maria Emiliana Lima Richter Voigt, Jane Mery Junqueira de Aguiar , Wanda Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Materialismo Histórico e Dialético Psicologia Sócio-histórica Formação Docente Pesquisa Materialista Histórico y Dialéctico Psicología Sociohistórica Formación Docente Investigación Historical and Dialectical Materialism Social-historical Psychology Teacher Education Research |
topic |
Materialismo Histórico e Dialético Psicologia Sócio-histórica Formação Docente Pesquisa Materialista Histórico y Dialéctico Psicología Sociohistórica Formación Docente Investigación Historical and Dialectical Materialism Social-historical Psychology Teacher Education Research |
description |
This article aims to discuss the contributions of the Historical and Dialectical Materialism method and the assumptions of Social-Historical Psychology to research with teachers and managers the meanings constituted about the curriculum of initial training and about educational and pedagogical issues experienced in the teaching activity. For this purpose, we started from two investigations that share the purpose of understanding and explaining constitutive aspects of the activity and teacher education. In this direction, we will deepen the categories used by the two researches, highlighting the analysis procedures used, which, despite being common, were marked by the specificities of their objectives. To the extent that theoretical elements are articulated in reflective spaces, as proposed in the research discussed in this article, both in the process of listening to teachers and in a proposal called Research and Training, the analysis and reflections indicate that there is a relevant contribution to overcome challenges of everyday life of each reality investigated. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249 10.18593/r.v47.29249 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.29249 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18314 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29249/18315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29249 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29249 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532245790720 |