Trabalho do formador de professores para a educação profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/ http://hdl.handle.net/11449/127049 |
Resumo: | This article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject. |
id |
UNSP_00f40b2bca9836bab428696681886c58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127049 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Trabalho do formador de professores para a educação profissionalWork trainers of teachers for professional educationWork psychologyProfessional educationTrainer’s workPsicologia do trabalhoEducação profissionalTrabalho do formadorThis article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject.Este artigo apresenta pesquisa sobre o trabalho do formador de professores para educação profissional, que objetivou examinar os instrumentos laborais destes profissionais, a concepção de mediação pedagógica subjacente aos textos prescritivos do trabalho e as matrizes teórico-metodológicas mobilizadas na atividade laboral. O aporte teórico foi a Clínica da Atividade, vertente da Psicologia do Trabalho. Adotou-se a autoconfrontação simples para recolha dos dados, que articula entrevista, observação, análise documental e registro em vídeo do trabalho. Foram voluntários o coordenador e três formadores de curso de instituição educacional paulista. Os resultados apontaram que o trabalho dos formadores é atividade dirigida para outras pessoas, com uso de instrumentos concretos e imateriais. Os textos prescritivos sugerem a utilização da abordagem cognitivista de educação, mas na ação efetiva dos formadores adotouse perspectiva histórico-cultural de desenvolvimento humano. Ao final há as limitações desta pesquisa e sinaliza-se a necessidade de produção ulterior de estudos sobre a temática.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:48Z2015-08-21T17:53:48Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article105-117application/pdfhttp://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014.2319-0361http://hdl.handle.net/11449/127049ISSN2319-0361-2014-01-02-105-117.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127049Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:58:00.003839Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional Work trainers of teachers for professional education |
title |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional |
spellingShingle |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional Perez, Deivis [UNESP] Work psychology Professional education Trainer’s work Psicologia do trabalho Educação profissional Trabalho do formador |
title_short |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional |
title_full |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional |
title_fullStr |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional |
title_full_unstemmed |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional |
title_sort |
Trabalho do formador de professores para a educação profissional |
author |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_facet |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perez, Deivis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Work psychology Professional education Trainer’s work Psicologia do trabalho Educação profissional Trabalho do formador |
topic |
Work psychology Professional education Trainer’s work Psicologia do trabalho Educação profissional Trabalho do formador |
description |
This article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-08-21T17:53:48Z 2015-08-21T17:53:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/ Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014. 2319-0361 http://hdl.handle.net/11449/127049 ISSN2319-0361-2014-01-02-105-117.pdf 6409892014093401 |
url |
http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/ http://hdl.handle.net/11449/127049 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014. 2319-0361 ISSN2319-0361-2014-01-02-105-117.pdf 6409892014093401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Psicologia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
105-117 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129378810331136 |