Trabalho do formador de professores para a educação profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Deivis [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/
http://hdl.handle.net/11449/127049
Resumo: This article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject.
id UNSP_00f40b2bca9836bab428696681886c58
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127049
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Trabalho do formador de professores para a educação profissionalWork trainers of teachers for professional educationWork psychologyProfessional educationTrainer’s workPsicologia do trabalhoEducação profissionalTrabalho do formadorThis article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject.Este artigo apresenta pesquisa sobre o trabalho do formador de professores para educação profissional, que objetivou examinar os instrumentos laborais destes profissionais, a concepção de mediação pedagógica subjacente aos textos prescritivos do trabalho e as matrizes teórico-metodológicas mobilizadas na atividade laboral. O aporte teórico foi a Clínica da Atividade, vertente da Psicologia do Trabalho. Adotou-se a autoconfrontação simples para recolha dos dados, que articula entrevista, observação, análise documental e registro em vídeo do trabalho. Foram voluntários o coordenador e três formadores de curso de instituição educacional paulista. Os resultados apontaram que o trabalho dos formadores é atividade dirigida para outras pessoas, com uso de instrumentos concretos e imateriais. Os textos prescritivos sugerem a utilização da abordagem cognitivista de educação, mas na ação efetiva dos formadores adotouse perspectiva histórico-cultural de desenvolvimento humano. Ao final há as limitações desta pesquisa e sinaliza-se a necessidade de produção ulterior de estudos sobre a temática.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:48Z2015-08-21T17:53:48Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article105-117application/pdfhttp://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014.2319-0361http://hdl.handle.net/11449/127049ISSN2319-0361-2014-01-02-105-117.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127049Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-14T19:10:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho do formador de professores para a educação profissional
Work trainers of teachers for professional education
title Trabalho do formador de professores para a educação profissional
spellingShingle Trabalho do formador de professores para a educação profissional
Perez, Deivis [UNESP]
Work psychology
Professional education
Trainer’s work
Psicologia do trabalho
Educação profissional
Trabalho do formador
title_short Trabalho do formador de professores para a educação profissional
title_full Trabalho do formador de professores para a educação profissional
title_fullStr Trabalho do formador de professores para a educação profissional
title_full_unstemmed Trabalho do formador de professores para a educação profissional
title_sort Trabalho do formador de professores para a educação profissional
author Perez, Deivis [UNESP]
author_facet Perez, Deivis [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Deivis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Work psychology
Professional education
Trainer’s work
Psicologia do trabalho
Educação profissional
Trabalho do formador
topic Work psychology
Professional education
Trainer’s work
Psicologia do trabalho
Educação profissional
Trabalho do formador
description This article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:48Z
2015-08-21T17:53:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/
Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014.
2319-0361
http://hdl.handle.net/11449/127049
ISSN2319-0361-2014-01-02-105-117.pdf
6409892014093401
url http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/
http://hdl.handle.net/11449/127049
identifier_str_mv Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014.
2319-0361
ISSN2319-0361-2014-01-02-105-117.pdf
6409892014093401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Psicologia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 105-117
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045510782648320