Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590 http://hdl.handle.net/11449/125063 |
Resumo: | Realizing the need for a discussion on the topic of sexuality in schools, and especially teachers training, this qualitativ e study investigated the teachers' reports about autoeroticism of their students in the cl assroom: what they thin k, how they react, say and do in their teaching prac tice. Nine teachers participated of bot h sex, who were interviewed for further projective content ana lysis. The results show that teachers, although they consider this an important work with their stud ents they expr ess difficulty talking about it, even de parting from indicating his own views and not based on theories, thus evidencing the deficiency in thei r training to deal with sexual education in school. We conclude that teachers still perceive sexuality from myths and taboos, especially on autoeroticism, and in that sens e, it is important to invest in academic training teachers to develop in a pedagogical way, continuous and systematic sexual education projects in school. |
id |
UNSP_01c8b3525fef1765136a124de8e10a5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125063 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?Self-erotism in the classroom: what the teachers think, respond and say?AutoerotismSexualitySexual educationAutoerotismoSexualidadeEducação sexualRealizing the need for a discussion on the topic of sexuality in schools, and especially teachers training, this qualitativ e study investigated the teachers' reports about autoeroticism of their students in the cl assroom: what they thin k, how they react, say and do in their teaching prac tice. Nine teachers participated of bot h sex, who were interviewed for further projective content ana lysis. The results show that teachers, although they consider this an important work with their stud ents they expr ess difficulty talking about it, even de parting from indicating his own views and not based on theories, thus evidencing the deficiency in thei r training to deal with sexual education in school. We conclude that teachers still perceive sexuality from myths and taboos, especially on autoeroticism, and in that sens e, it is important to invest in academic training teachers to develop in a pedagogical way, continuous and systematic sexual education projects in school.Percebendo-se a necessidade de uma discussão sobre a temática da sexualidade nas escolas e principalmente na formação dos docentes este estudo qualitativo investigou o relato de professore s sobre o autoerotismo de seus alunos e alunas na sala de aula: o que pensam, co mo reagem e dizem fazer em sua prática docente. Participaram 9 professores, de ambos os sexos, que responderam a uma entrevista projetiva para pos terior análise de conteúdo. Os resultados demonstram que os professores, apesar de considerarem importante este trabalho com seus alunos, manifestam dificuldade em falar sobre o te ma, indicando inclusive que partem de suas concepções pessoais e não baseados em teorias, evidenciando assim, carência na sua formação para lidar com educação sexual na escola. Conclui-se que os professores ainda percebem a sexualidade a partir de mitos e ta bus, especialmente sobre o autoerotismo e, nesse sentido, é importante investir na fo rmação acadêmica de professores para que possam desenvolver de modo pedagógico, contí nuo e sistemático, projetos de educação sexual na escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]2015-07-15T18:28:19Z2015-07-15T18:28:19Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article678-687application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 678-687, 2013.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/125063ISSN1982-5587-2013-08-03-678-687.pdf418187005680125Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125063Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:54:41.523017Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? Self-erotism in the classroom: what the teachers think, respond and say? |
title |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? |
spellingShingle |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? Silva, Ricardo Desidério da [UNESP] Autoerotism Sexuality Sexual education Autoerotismo Sexualidade Educação sexual |
title_short |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? |
title_full |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? |
title_fullStr |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? |
title_full_unstemmed |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? |
title_sort |
Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores? |
author |
Silva, Ricardo Desidério da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Ricardo Desidério da [UNESP] Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ricardo Desidério da [UNESP] Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoerotism Sexuality Sexual education Autoerotismo Sexualidade Educação sexual |
topic |
Autoerotism Sexuality Sexual education Autoerotismo Sexualidade Educação sexual |
description |
Realizing the need for a discussion on the topic of sexuality in schools, and especially teachers training, this qualitativ e study investigated the teachers' reports about autoeroticism of their students in the cl assroom: what they thin k, how they react, say and do in their teaching prac tice. Nine teachers participated of bot h sex, who were interviewed for further projective content ana lysis. The results show that teachers, although they consider this an important work with their stud ents they expr ess difficulty talking about it, even de parting from indicating his own views and not based on theories, thus evidencing the deficiency in thei r training to deal with sexual education in school. We conclude that teachers still perceive sexuality from myths and taboos, especially on autoeroticism, and in that sens e, it is important to invest in academic training teachers to develop in a pedagogical way, continuous and systematic sexual education projects in school. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:19Z 2015-07-15T18:28:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 678-687, 2013. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/125063 ISSN1982-5587-2013-08-03-678-687.pdf 418187005680125 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590 http://hdl.handle.net/11449/125063 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 678-687, 2013. 1982-5587 ISSN1982-5587-2013-08-03-678-687.pdf 418187005680125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
678-687 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129472628523008 |