Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pavanelo, Elisangela
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lima, Renan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11
http://hdl.handle.net/11449/157647
Resumo: Abstract This paper aims to present the results of a first-time experiment conducted using the concept of inverted classroom (or flipped classroom) in the discipline of Differential and Integral Calculus I, in Engineering courses at ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). The flipped classroom is characterized, according to Valente (2014), as a form of e-learning, in which the contents and instructions are studied online way before class time class, where practical activities will be carried out, such as problem solving and projects, group discussion, among others. This study highlights the potential, some of the problems faced, and the opinions of students in the methodology. This also shows that, regardless of the difficulties faced during the experience, there is a need for innovative approaches regarding Calculus teaching in higher education.
id UNSP_02ad4bb179a1110808ce73e9ffe20dad
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157647
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo IFlipped Classroom: the analysis of an experience in the discipline of Calculus IFlipped ClassroomDigital TechnologiesDifferential and Integral Calculus IEngineering courseSala de Aula InvertidaTecnologias DigitaisCálculo Diferencial e Integral ICurso de EngenhariaAbstract This paper aims to present the results of a first-time experiment conducted using the concept of inverted classroom (or flipped classroom) in the discipline of Differential and Integral Calculus I, in Engineering courses at ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). The flipped classroom is characterized, according to Valente (2014), as a form of e-learning, in which the contents and instructions are studied online way before class time class, where practical activities will be carried out, such as problem solving and projects, group discussion, among others. This study highlights the potential, some of the problems faced, and the opinions of students in the methodology. This also shows that, regardless of the difficulties faced during the experience, there is a need for innovative approaches regarding Calculus teaching in higher education.Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar os resultados da primeira experiência realizada utilizando o conceito de sala de aula invertida (ou flipped classroom) na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I, em cursos de Engenharia do ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). A sala de aula invertida é caracterizada, de acordo com Valente (2014), como uma forma de e-learning, em que os conteúdos e as instruções são estudados de maneira on-line antes da aula presencial, onde se realizam atividades práticas como resolução de problemas e projetos, discussão em grupo, dentre outros. Este trabalho aponta as potencialidades, alguns dos problemas enfrentados e a opinião dos alunos em relação à metodologia. Mostra também que, independente das dificuldades enfrentadas no decorrer da experiência, existe a necessidade de atitudes inovadoras em relação ao ensino de Cálculo nos Cursos Superiores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoInstituto Tecnológico de AeronáuticaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Instituto Tecnológico de AeronáuticaPavanelo, ElisangelaLima, Renan2018-11-12T17:26:19Z2018-11-12T17:26:19Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article739-759application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/15764710.1590/1980-4415v31n58a11S0103-636X2017000200739S0103-636X2017000200739.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-15T06:25:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157647Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:05:05.147882Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
Flipped Classroom: the analysis of an experience in the discipline of Calculus I
title Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
spellingShingle Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
Pavanelo, Elisangela
Flipped Classroom
Digital Technologies
Differential and Integral Calculus I
Engineering course
Sala de Aula Invertida
Tecnologias Digitais
Cálculo Diferencial e Integral I
Curso de Engenharia
title_short Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
title_full Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
title_fullStr Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
title_full_unstemmed Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
title_sort Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
author Pavanelo, Elisangela
author_facet Pavanelo, Elisangela
Lima, Renan
author_role author
author2 Lima, Renan
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Instituto Tecnológico de Aeronáutica
dc.contributor.author.fl_str_mv Pavanelo, Elisangela
Lima, Renan
dc.subject.por.fl_str_mv Flipped Classroom
Digital Technologies
Differential and Integral Calculus I
Engineering course
Sala de Aula Invertida
Tecnologias Digitais
Cálculo Diferencial e Integral I
Curso de Engenharia
topic Flipped Classroom
Digital Technologies
Differential and Integral Calculus I
Engineering course
Sala de Aula Invertida
Tecnologias Digitais
Cálculo Diferencial e Integral I
Curso de Engenharia
description Abstract This paper aims to present the results of a first-time experiment conducted using the concept of inverted classroom (or flipped classroom) in the discipline of Differential and Integral Calculus I, in Engineering courses at ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). The flipped classroom is characterized, according to Valente (2014), as a form of e-learning, in which the contents and instructions are studied online way before class time class, where practical activities will be carried out, such as problem solving and projects, group discussion, among others. This study highlights the potential, some of the problems faced, and the opinions of students in the methodology. This also shows that, regardless of the difficulties faced during the experience, there is a need for innovative approaches regarding Calculus teaching in higher education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
2018-11-12T17:26:19Z
2018-11-12T17:26:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/157647
10.1590/1980-4415v31n58a11
S0103-636X2017000200739
S0103-636X2017000200739.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11
http://hdl.handle.net/11449/157647
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017.
0103-636X
10.1590/1980-4415v31n58a11
S0103-636X2017000200739
S0103-636X2017000200739.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 739-759
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129488726261760