Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11 http://hdl.handle.net/11449/157647 |
Resumo: | Abstract This paper aims to present the results of a first-time experiment conducted using the concept of inverted classroom (or flipped classroom) in the discipline of Differential and Integral Calculus I, in Engineering courses at ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). The flipped classroom is characterized, according to Valente (2014), as a form of e-learning, in which the contents and instructions are studied online way before class time class, where practical activities will be carried out, such as problem solving and projects, group discussion, among others. This study highlights the potential, some of the problems faced, and the opinions of students in the methodology. This also shows that, regardless of the difficulties faced during the experience, there is a need for innovative approaches regarding Calculus teaching in higher education. |
id |
UNSP_02ad4bb179a1110808ce73e9ffe20dad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157647 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo IFlipped Classroom: the analysis of an experience in the discipline of Calculus IFlipped ClassroomDigital TechnologiesDifferential and Integral Calculus IEngineering courseSala de Aula InvertidaTecnologias DigitaisCálculo Diferencial e Integral ICurso de EngenhariaAbstract This paper aims to present the results of a first-time experiment conducted using the concept of inverted classroom (or flipped classroom) in the discipline of Differential and Integral Calculus I, in Engineering courses at ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). The flipped classroom is characterized, according to Valente (2014), as a form of e-learning, in which the contents and instructions are studied online way before class time class, where practical activities will be carried out, such as problem solving and projects, group discussion, among others. This study highlights the potential, some of the problems faced, and the opinions of students in the methodology. This also shows that, regardless of the difficulties faced during the experience, there is a need for innovative approaches regarding Calculus teaching in higher education.Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar os resultados da primeira experiência realizada utilizando o conceito de sala de aula invertida (ou flipped classroom) na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I, em cursos de Engenharia do ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). A sala de aula invertida é caracterizada, de acordo com Valente (2014), como uma forma de e-learning, em que os conteúdos e as instruções são estudados de maneira on-line antes da aula presencial, onde se realizam atividades práticas como resolução de problemas e projetos, discussão em grupo, dentre outros. Este trabalho aponta as potencialidades, alguns dos problemas enfrentados e a opinião dos alunos em relação à metodologia. Mostra também que, independente das dificuldades enfrentadas no decorrer da experiência, existe a necessidade de atitudes inovadoras em relação ao ensino de Cálculo nos Cursos Superiores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoInstituto Tecnológico de AeronáuticaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Instituto Tecnológico de AeronáuticaPavanelo, ElisangelaLima, Renan2018-11-12T17:26:19Z2018-11-12T17:26:19Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article739-759application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/15764710.1590/1980-4415v31n58a11S0103-636X2017000200739S0103-636X2017000200739.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-15T06:25:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157647Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:05:05.147882Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I Flipped Classroom: the analysis of an experience in the discipline of Calculus I |
title |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I |
spellingShingle |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I Pavanelo, Elisangela Flipped Classroom Digital Technologies Differential and Integral Calculus I Engineering course Sala de Aula Invertida Tecnologias Digitais Cálculo Diferencial e Integral I Curso de Engenharia |
title_short |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I |
title_full |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I |
title_fullStr |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I |
title_full_unstemmed |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I |
title_sort |
Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I |
author |
Pavanelo, Elisangela |
author_facet |
Pavanelo, Elisangela Lima, Renan |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Renan |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Instituto Tecnológico de Aeronáutica |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pavanelo, Elisangela Lima, Renan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Flipped Classroom Digital Technologies Differential and Integral Calculus I Engineering course Sala de Aula Invertida Tecnologias Digitais Cálculo Diferencial e Integral I Curso de Engenharia |
topic |
Flipped Classroom Digital Technologies Differential and Integral Calculus I Engineering course Sala de Aula Invertida Tecnologias Digitais Cálculo Diferencial e Integral I Curso de Engenharia |
description |
Abstract This paper aims to present the results of a first-time experiment conducted using the concept of inverted classroom (or flipped classroom) in the discipline of Differential and Integral Calculus I, in Engineering courses at ITA (Instituto Tecnológico de Aeronáutica). The flipped classroom is characterized, according to Valente (2014), as a form of e-learning, in which the contents and instructions are studied online way before class time class, where practical activities will be carried out, such as problem solving and projects, group discussion, among others. This study highlights the potential, some of the problems faced, and the opinions of students in the methodology. This also shows that, regardless of the difficulties faced during the experience, there is a need for innovative approaches regarding Calculus teaching in higher education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-01 2018-11-12T17:26:19Z 2018-11-12T17:26:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11 Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017. 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/157647 10.1590/1980-4415v31n58a11 S0103-636X2017000200739 S0103-636X2017000200739.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11 http://hdl.handle.net/11449/157647 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017. 0103-636X 10.1590/1980-4415v31n58a11 S0103-636X2017000200739 S0103-636X2017000200739.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
739-759 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129488726261760 |