Design e gênero: diretrizes metodológicas para validação do uso da linguagem visual na roupa infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Marcela Fernanda de Carvalho Galvao Figueiredo [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/126333
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/18-08-2015/000838025.pdf
Resumo: In this research proposal, the presence of visual language as applied to children's clothing transmitting element of information about gender was observed for this audience. The research sought to make a reading of the children's visual elements inserted shirts, in order to understand gender relations applied to them and how they are understood by children, whether girls or boys. The study observed 88 children from two local nurseries in Caruaru - Pernambuco and, through an innovative methodological approach aimed at children, purpose foster the development of products manufactured in Polo Clothing Wasteland to consider the needs and understandings of children during a stage of its development. The investigation was conducted by considering three points in particular: i) a comprehensive and interdisciplinary theoretical foundation - that tangenciou various thematic areas; ii) the methodology adapted to the target audience of children's early childhood - by respecting their preference and constraints over the data collection; and, iii) construction based on the qualitative and quantitative and qualitative observations of research data readings. At the end, the approach provides results in two ways: 1) by suggesting preferences in terms of age approached - three, four or five years - and 2) to observe the choice related to the child's gender. As the outcome of the investigation, were proposed guidelines that suggest ways of approaches and elements related to the use of colors, shapes and textures in children's apparel. The study aims to stimulate the application of design tools in the production or the Polo Clothing Wasteland and appears as a first step towards the emergence of new possibilities for research that addresses gender issues embedded in clothing or products for children
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The investigation was conducted by considering three points in particular: i) a comprehensive and interdisciplinary theoretical foundation - that tangenciou various thematic areas; ii) the methodology adapted to the target audience of children's early childhood - by respecting their preference and constraints over the data collection; and, iii) construction based on the qualitative and quantitative and qualitative observations of research data readings. At the end, the approach provides results in two ways: 1) by suggesting preferences in terms of age approached - three, four or five years - and 2) to observe the choice related to the child's gender. As the outcome of the investigation, were proposed guidelines that suggest ways of approaches and elements related to the use of colors, shapes and textures in children's apparel. The study aims to stimulate the application of design tools in the production or the Polo Clothing Wasteland and appears as a first step towards the emergence of new possibilities for research that addresses gender issues embedded in clothing or products for childrenNesta proposta de pesquisa foi observada a presença da linguagem visual aplicada ao vestuário infantil como elemento transmissor de informações relativas ao gênero para esse publico. A investigação buscou fazer uma leitura dos elementos visuais inseridos às camisetas infantis, com o intuito de entender as relações de gênero a elas aplicadas e como são compreendidas pelas crianças, sejam meninas ou meninos. A pesquisa observou 88 crianças de duas creches municipais em Caruaru - Pernambuco e, por meio de uma proposta metodológica inovadora direcionada ao público infantil, intencionou favorecer a adequação dos produtos fabricados no Polo de Confecções do Agreste ao considerar as necessidades e compreensões das crianças durante uma etapa do seu desenvolvimento. A investigação foi realizada ao considerar três pontos em especial: i) a fundamentação teórica abrangente e interdisciplinar - que tangenciou diversas áreas temáticas; ii) a metodologia adaptada para o público-alvo infantil da primeira infância - ao respeitar suas preferências e restrições ao longo das coletas de dados; e, iii) a construção das leituras fundamentada em observações qualitativas e quantitativas dos dados de pesquisa. Ao final, a abordagem oferece resultados de duas formas; 1) ao sugerir as preferências quanto às idades abordadas - três, quatro ou cinco anos - e 2) ao observar as escolhas referentes ao gênero das crianças. Como desfecho da investigação, foram propostas diretrizes que apontam formas de abordagens e utilização dos elementos relacionados às cores, formas e texturas no vestuário infantil. O estudo visa estimular a aplicação de ferramentas de design na produção do Polo de Confecções do Agreste e aparece como primeiro passo para o surgimento de novas possibilidades de pesquisas que abordem as questões de gênero inseridas no vestuário ou produtos destinados às criançasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia de PernambucoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Roberto Alcarria do [UNESP]Menezes, Marizilda [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bezerra, Marcela Fernanda de Carvalho Galvao Figueiredo [UNESP]2015-08-20T17:09:31Z2015-08-20T17:09:31Z2014-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis250 f. : il.application/pdfBEZERRA, Marcela Fernanda de Carvalho Galvao Figueiredo. Design e gênero: diretrizes metodológicas para validação do uso da linguagem visual na roupa infantil. 2014. 250 f. 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