Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Lucas Monteiro [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155073
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-22/000874565.pdf
Resumo: Considering the centrality and the importance of the Biological Evolution (EB) theme for the Biology teaching and the detachment of this practice with critical perspectives of education, this work aims to analyze the possibilities of the joint of EB teaching with the theoretical-methodological principles stated by Historical-Critical Pedagogy. It is characterized as a theoretical study, grounded on historical and dialectical materialism. It was appointed, as synthesis, three general didactic principles for the EB teaching on this pedagogical theory's perspective: dialectic conception of transmission-appropriation of the evolutionary theories knowledge; plain commitment with student's worldview formation; and the articulation of didactic components with the specificity of school education. We conclude that these principles may substantiate in different ways on teacher's labor and that other efforts shall sum to this in order to intervene, by the classical knowledge teaching, on the transformation of capitalist social relations
id UNSP_0362e9b26743db8af14b11c52f2c5cc8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155073
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-críticaDidactic principles for the Biological Evolution teaching on the perspective of Historical-Critical PedagogyBiologia - Estudo e ensinoEvolução (Biologia)Pedagogia criticaEvolution (Biology)Considering the centrality and the importance of the Biological Evolution (EB) theme for the Biology teaching and the detachment of this practice with critical perspectives of education, this work aims to analyze the possibilities of the joint of EB teaching with the theoretical-methodological principles stated by Historical-Critical Pedagogy. It is characterized as a theoretical study, grounded on historical and dialectical materialism. It was appointed, as synthesis, three general didactic principles for the EB teaching on this pedagogical theory's perspective: dialectic conception of transmission-appropriation of the evolutionary theories knowledge; plain commitment with student's worldview formation; and the articulation of didactic components with the specificity of school education. We conclude that these principles may substantiate in different ways on teacher's labor and that other efforts shall sum to this in order to intervene, by the classical knowledge teaching, on the transformation of capitalist social relationsConsiderando a centralidade e a importância dos conteúdos de Evolução Biológica (EB) para o ensino de Biologia e o distanciamento desta prática com as perspectivas críticas de educação, este trabalho possui o objetivo de analisar possibilidades de articulação do ensino de EB com princípios teórico-metodológicos propostos pela Pedagogia Histórico-Crítica. Caracteriza-se como um estudo teórico, fundamentado no materialismo histórico-dialético. Apontamos, como síntese, três princípios didáticos gerais para o ensino de EB na perspectiva desta teoria pedagógica: concepção dialética de transmissão-apropriação do conhecimento das teorias evolutivas; compromisso claro na formação da concepção de mundo de alunos e alunas; e articulação dos constituintes didáticos com a especificidade da educação escolar. Concluímos que estes princípios podem se constituir de diferentes maneiras no trabalho do/a professor/a e que outros esforços devem se somar a este para intervir, pelo ensino dos conhecimentos clássicos, na transformação das relações sociais capitalistasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Lucas Monteiro [UNESP]2018-08-30T18:19:59Z2018-08-30T18:19:59Z2015-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPEREIRA, Lucas Monteiro. Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2015. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Ciências Biológicas) -Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu, 2015.http://hdl.handle.net/11449/155073000874565http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-22/000874565.pdf2431034310174335Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-07T06:26:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155073Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:21:01.038097Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
Didactic principles for the Biological Evolution teaching on the perspective of Historical-Critical Pedagogy
title Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
spellingShingle Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
Pereira, Lucas Monteiro [UNESP]
Biologia - Estudo e ensino
Evolução (Biologia)
Pedagogia critica
Evolution (Biology)
title_short Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_full Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_fullStr Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_full_unstemmed Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
title_sort Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica
author Pereira, Lucas Monteiro [UNESP]
author_facet Pereira, Lucas Monteiro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Lucas Monteiro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Biologia - Estudo e ensino
Evolução (Biologia)
Pedagogia critica
Evolution (Biology)
topic Biologia - Estudo e ensino
Evolução (Biologia)
Pedagogia critica
Evolution (Biology)
description Considering the centrality and the importance of the Biological Evolution (EB) theme for the Biology teaching and the detachment of this practice with critical perspectives of education, this work aims to analyze the possibilities of the joint of EB teaching with the theoretical-methodological principles stated by Historical-Critical Pedagogy. It is characterized as a theoretical study, grounded on historical and dialectical materialism. It was appointed, as synthesis, three general didactic principles for the EB teaching on this pedagogical theory's perspective: dialectic conception of transmission-appropriation of the evolutionary theories knowledge; plain commitment with student's worldview formation; and the articulation of didactic components with the specificity of school education. We conclude that these principles may substantiate in different ways on teacher's labor and that other efforts shall sum to this in order to intervene, by the classical knowledge teaching, on the transformation of capitalist social relations
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11
2018-08-30T18:19:59Z
2018-08-30T18:19:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, Lucas Monteiro. Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2015. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Ciências Biológicas) -Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/155073
000874565
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-22/000874565.pdf
2431034310174335
identifier_str_mv PEREIRA, Lucas Monteiro. Princípios didáticos para o ensino de evolução biológica na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 2015. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Ciências Biológicas) -Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Botucatu, 2015.
000874565
2431034310174335
url http://hdl.handle.net/11449/155073
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-05-22/000874565.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129418908925952