O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fadel, Cristina Berger
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Bordin, Danielle [UNESP], Kuhn, Eunice, Martins, Luciana Dorochenko
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
DOI: 10.1590/1807-57622013.3811
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.3811
http://hdl.handle.net/11449/109597
Resumo: This qualitative study of descriptive and exploratory nature was conducted with the aim of evaluating the contribution of university extension towards the training and life histories of dentistry students, using the focus group technique. The material was assessed using the collective subject discourse analysis technique. The results showed the impact exerted by academic experience, in extension activities within the personal, professional and active citizenship spheres. The subjects' perceptions revealed an opportunity to develop and improve their professional skills, through recognition of distinct realities of life, through breaking away from the traditional model of teaching and through fruitful relationships between students, university and society. Feelings of satisfaction, personal fulfillment, recognition and being an active and critical citizen were reported. It was concluded that experience within the field of extension is an important agent for the individual and collective process of academic training.
id UNSP_04a2ec1bb8c3f869d95321a6c85aea7e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109597
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em OdontologiaEl impacto de la extensión universitaria sobre la formación en OdontologíaThe impact of university extension on academic training in DentistryEducação SuperiorFormação em OdontologiaGrupo focalRelações comunidade-instituiçãoHigher educationDentistry trainingFocus groupCommunity-institution relationshipsThis qualitative study of descriptive and exploratory nature was conducted with the aim of evaluating the contribution of university extension towards the training and life histories of dentistry students, using the focus group technique. The material was assessed using the collective subject discourse analysis technique. The results showed the impact exerted by academic experience, in extension activities within the personal, professional and active citizenship spheres. The subjects' perceptions revealed an opportunity to develop and improve their professional skills, through recognition of distinct realities of life, through breaking away from the traditional model of teaching and through fruitful relationships between students, university and society. Feelings of satisfaction, personal fulfillment, recognition and being an active and critical citizen were reported. It was concluded that experience within the field of extension is an important agent for the individual and collective process of academic training.Com objetivo de avaliar a contribuição da extensão universitária na formação e história de vida de estudantes de Odontologia, realizou-se um estudo qualitativo, de caráter descritivo-exploratório, utilizando a técnica do grupo focal. O material foi analisado com a técnica de análise do discurso do sujeito coletivo. Os resultados referiram-se ao impacto exercido pela vivência acadêmica em atividades extensionistas nos campos pessoal, profissional e da cidadania. As percepções dos sujeitos revelaram a oportunidade de desenvolvimento e aprimoramento de suas habilidades profissionais, por meio do reconhecimento de distintas realidades de vida, da ruptura do modelo tradicional de ensino e do profícuo relacionamento entre acadêmico, universidade e sociedade. Foram relatados sentimentos de satisfação, realização pessoal, reconhecimento, e de ser um cidadão ativo e crítico. Conclui-se ser a experiência no campo da extensão um importante agente para o processo individual e coletivo de formação acadêmica.Se realizó un estudio cualitativo de carácter descriptivo-exploratorio para evaluar la contribución de la extensión universitaria en la formación e historia de vida de los estudiantes de Odontología. Para la recolección de datos fue utilizado el grupo focal y el material fue analizado por medio de la técnica de análisis del discurso del sujeto colectivo. Los resultados se refirieron al impacto ejercido por la vivencia académica en actividades de extensión en los campos personal, profesional y de ciudadanía. Las percepciones de los sujetos revelaron la oportunidad de desarrollo y perfeccionamiento de sus habilidades profesionales, por medio de reconocimiento de distintas realidades de vida, de la ruptura del modelo tradicional de enseñanza y de la provechosa relación entre el sector académico, la universidad y la sociedad. Fueron relatados los sentimientos de satisfacción, realización personal, reconocimiento y de ser un ciudadano activo y critico. Se concluyó que la experiencia en el campo de extensión es un importante agente para el proceso de formación académica individual y colectiva.Universidade Estadual de Ponta Grossa Departamento de OdontologiaUNESP Faculdade de Odontologia de AraçatubaUNESP Faculdade de Odontologia de AraçatubaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fadel, Cristina BergerBordin, Danielle [UNESP]Kuhn, EuniceMartins, Luciana Dorochenko2014-09-30T18:18:30Z2014-09-30T18:18:30Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article937-946application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.3811Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 47, p. 937-946, 2013.1414-3283http://hdl.handle.net/11449/10959710.1590/1807-57622013.3811S1414-32832013000400017S1414-32832013000400017.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInterface - Comunicação, Saúde, Educação0,417info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-10T06:13:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109597Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:20:10.070840Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
El impacto de la extensión universitaria sobre la formación en Odontología
The impact of university extension on academic training in Dentistry
title O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
spellingShingle O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
Fadel, Cristina Berger
Educação Superior
Formação em Odontologia
Grupo focal
Relações comunidade-instituição
Higher education
Dentistry training
Focus group
Community-institution relationships
Fadel, Cristina Berger
Educação Superior
Formação em Odontologia
Grupo focal
Relações comunidade-instituição
Higher education
Dentistry training
Focus group
Community-institution relationships
title_short O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
title_full O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
title_fullStr O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
title_full_unstemmed O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
title_sort O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia
author Fadel, Cristina Berger
author_facet Fadel, Cristina Berger
Fadel, Cristina Berger
Bordin, Danielle [UNESP]
Kuhn, Eunice
Martins, Luciana Dorochenko
Bordin, Danielle [UNESP]
Kuhn, Eunice
Martins, Luciana Dorochenko
author_role author
author2 Bordin, Danielle [UNESP]
Kuhn, Eunice
Martins, Luciana Dorochenko
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fadel, Cristina Berger
Bordin, Danielle [UNESP]
Kuhn, Eunice
Martins, Luciana Dorochenko
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Formação em Odontologia
Grupo focal
Relações comunidade-instituição
Higher education
Dentistry training
Focus group
Community-institution relationships
topic Educação Superior
Formação em Odontologia
Grupo focal
Relações comunidade-instituição
Higher education
Dentistry training
Focus group
Community-institution relationships
description This qualitative study of descriptive and exploratory nature was conducted with the aim of evaluating the contribution of university extension towards the training and life histories of dentistry students, using the focus group technique. The material was assessed using the collective subject discourse analysis technique. The results showed the impact exerted by academic experience, in extension activities within the personal, professional and active citizenship spheres. The subjects' perceptions revealed an opportunity to develop and improve their professional skills, through recognition of distinct realities of life, through breaking away from the traditional model of teaching and through fruitful relationships between students, university and society. Feelings of satisfaction, personal fulfillment, recognition and being an active and critical citizen were reported. It was concluded that experience within the field of extension is an important agent for the individual and collective process of academic training.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-09-30T18:18:30Z
2014-09-30T18:18:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.3811
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 47, p. 937-946, 2013.
1414-3283
http://hdl.handle.net/11449/109597
10.1590/1807-57622013.3811
S1414-32832013000400017
S1414-32832013000400017.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.3811
http://hdl.handle.net/11449/109597
identifier_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 47, p. 937-946, 2013.
1414-3283
10.1590/1807-57622013.3811
S1414-32832013000400017
S1414-32832013000400017.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação
0,417
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 937-946
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822182410332143616
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/1807-57622013.3811