A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/34 http://hdl.handle.net/11449/122367 |
Resumo: | The aim of this paper is to present some considerations on discursive positions that challenge the textual production of a student from Cycle II Elementary School. We intend to show how a biased reading of the student’s text might not observe significant textual features and disregard the student’s level of literacy, thus ignoring the insertion of this writing in a socio-historical context. Such an approach, while defined by ideology, is determined by the pedagogical discourse that focuses on formal patterns of language, which prevents the teacher from identifying rich and interesting linguistic and textual procedures in the text in question, indicative of the student's literacy and his/her potential for authorship. This reading mostly denies the efforts that have been made to reverse the exclusion of public schools students, weakening the idealist discourse that claims for a “school for everybody”. |
id |
UNSP_04e3cb54d6bc19e527a5635729c2dc56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122367 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docenteThe political-pedagogic dimension of unmistaken communication facing the challenges of a “ School for Everybody”: new interpretative places to the teaching practiceLetramentoescrita no Ensino FundamentalAnálise do DiscursoLiteracywriting in basic educationdiscourse analysisThe aim of this paper is to present some considerations on discursive positions that challenge the textual production of a student from Cycle II Elementary School. We intend to show how a biased reading of the student’s text might not observe significant textual features and disregard the student’s level of literacy, thus ignoring the insertion of this writing in a socio-historical context. Such an approach, while defined by ideology, is determined by the pedagogical discourse that focuses on formal patterns of language, which prevents the teacher from identifying rich and interesting linguistic and textual procedures in the text in question, indicative of the student's literacy and his/her potential for authorship. This reading mostly denies the efforts that have been made to reverse the exclusion of public schools students, weakening the idealist discourse that claims for a “school for everybody”.O objetivo do presente artigo é tecer algumas considerações sobre a produção textual de um aluno do Ciclo II do Ensino Fundamental. Pretende-se mostrar como o texto do aluno pode ser lido por um viés que deixa de observar características textuais importantes, desconsiderando o seu nível de letramento e, portanto, desconsiderando a inserção dessa escrita em um contexto sócio-histórico. Tal viés, ao mesmo tempo em que é definido pela ideologia, é determinado por um equívoco interpretativo embasado pelo discurso pedagógico escolar que privilegia a língua culta, o que impede o leitor de identificar, no texto em questão, procedimentos linguístico-textuais interessantes e ricos, indicativos do letramento do aluno e de seu potencial de autoria. Essa leitura denega, em grande parte, os esforços que têm sido feitos para reverter a exclusão dos alunos da escola pública, enfraquecendo o discurso idealista que defende a existência de uma escola para todos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade de São Paulo (USP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Tfouni, Leda VerdianiMartha-Toneto, Diana Junkes Bueno [UNESP]Adorni, Alessandra2015-04-27T11:55:39Z2015-04-27T11:55:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article427-454application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/34Linguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 427-454, 2011.1415-1928http://hdl.handle.net/11449/122367ISSN1415-1928-2011-14-02-427-454.pdf18575200682396713426116122713706Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-28T06:19:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122367Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:31:36.715599Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente The political-pedagogic dimension of unmistaken communication facing the challenges of a “ School for Everybody”: new interpretative places to the teaching practice |
title |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente |
spellingShingle |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente Tfouni, Leda Verdiani Letramento escrita no Ensino Fundamental Análise do Discurso Literacy writing in basic education discourse analysis |
title_short |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente |
title_full |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente |
title_fullStr |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente |
title_full_unstemmed |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente |
title_sort |
A dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docente |
author |
Tfouni, Leda Verdiani |
author_facet |
Tfouni, Leda Verdiani Martha-Toneto, Diana Junkes Bueno [UNESP] Adorni, Alessandra |
author_role |
author |
author2 |
Martha-Toneto, Diana Junkes Bueno [UNESP] Adorni, Alessandra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tfouni, Leda Verdiani Martha-Toneto, Diana Junkes Bueno [UNESP] Adorni, Alessandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento escrita no Ensino Fundamental Análise do Discurso Literacy writing in basic education discourse analysis |
topic |
Letramento escrita no Ensino Fundamental Análise do Discurso Literacy writing in basic education discourse analysis |
description |
The aim of this paper is to present some considerations on discursive positions that challenge the textual production of a student from Cycle II Elementary School. We intend to show how a biased reading of the student’s text might not observe significant textual features and disregard the student’s level of literacy, thus ignoring the insertion of this writing in a socio-historical context. Such an approach, while defined by ideology, is determined by the pedagogical discourse that focuses on formal patterns of language, which prevents the teacher from identifying rich and interesting linguistic and textual procedures in the text in question, indicative of the student's literacy and his/her potential for authorship. This reading mostly denies the efforts that have been made to reverse the exclusion of public schools students, weakening the idealist discourse that claims for a “school for everybody”. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-04-27T11:55:39Z 2015-04-27T11:55:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/34 Linguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 427-454, 2011. 1415-1928 http://hdl.handle.net/11449/122367 ISSN1415-1928-2011-14-02-427-454.pdf 1857520068239671 3426116122713706 |
url |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/34 http://hdl.handle.net/11449/122367 |
identifier_str_mv |
Linguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 427-454, 2011. 1415-1928 ISSN1415-1928-2011-14-02-427-454.pdf 1857520068239671 3426116122713706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linguagem & Ensino |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
427-454 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129330954371072 |