Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/123112 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf |
Resumo: | This study discusses about the integration of memories and film in the field of the historians work, in order to affirm the value of oral and audiovisuals sources for the writing of history. We Investigated theoretical and methodological issues we consider the nature and historiographical renovations occurred in the twentieth century allowed others interpretations about the past and allowed researchers to establish new methodological procedures on a variety themes and objects. Here is a reflection on the characteristics of documentaries examining the dialogue that history established with cinema and criticizing the notions that the historians have about the issues of visuality. We evaluated the use of unwritten for historiographical production through the movie O Fim e o Princípio, from Eduardo Coutinho (2005). We based our analysis on the memories and narratives of the characters of the documentary. We understood that the forgetting and remembering part of the same dynamic and that the collective memory is anchored in social settings, but we admit the existence of an individual memory and a sensible intuition that acts spontaneously in our memories. |
id |
UNSP_052a5d3ec74ac26b04578fba960f7cea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/123112 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo CoutinhoHistoriografiaDocumentario (Cinema)Memoria no cinemaMemory in motion picturesThis study discusses about the integration of memories and film in the field of the historians work, in order to affirm the value of oral and audiovisuals sources for the writing of history. We Investigated theoretical and methodological issues we consider the nature and historiographical renovations occurred in the twentieth century allowed others interpretations about the past and allowed researchers to establish new methodological procedures on a variety themes and objects. Here is a reflection on the characteristics of documentaries examining the dialogue that history established with cinema and criticizing the notions that the historians have about the issues of visuality. We evaluated the use of unwritten for historiographical production through the movie O Fim e o Princípio, from Eduardo Coutinho (2005). We based our analysis on the memories and narratives of the characters of the documentary. We understood that the forgetting and remembering part of the same dynamic and that the collective memory is anchored in social settings, but we admit the existence of an individual memory and a sensible intuition that acts spontaneously in our memories.Este estudo discute a inserção das memórias e do cinema no campo de trabalho dos historiadores, com o propósito de afirmar o valor das fontes orais e audiovisuais para a escrita da história. Investigamos questões de natureza teórico-metodológica e consideramos que as renovações historiográficas ocorridas no século XX possibilitaram outras interpretações do passado e permitiram que os pesquisadores estabelecessem novos procedimentos metodológicos diante de uma variedade de temas e objetos. Apresentamos uma reflexão sobre as características dos documentários examinando o diálogo que a história estabeleceu com o cinema e criticando as noções que os historiadores possuem sobre os temas da visualidade. Avaliamos o uso das fontes não escritas para a produção historiográfica através do filme O Fim e o Princípio, de Eduardo Coutinho (2005) e fundamentamos nossa análise nas memórias e nas narrativas dos personagens do documentário. Compreendemos que o esquecimento e a lembrança integram a mesma dinâmica e que a memória coletiva está ancorada em quadros sociais, mas admitimos a existência de uma memória individual e de uma intuição sensível que age espontaneamente em nossas lembranças.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Teixeira, Paulo Eduardo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]2015-05-14T16:52:54Z2015-05-14T16:52:54Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis105 f. : il.application/pdfZANELLI, Mirian Luciana Guimarães. Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho. 2014. 105 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2014.http://hdl.handle.net/11449/123112000822188http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf33004110042P896625229459143050000-0003-3246-5059Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:43:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123112Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:43:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
title |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
spellingShingle |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP] Historiografia Documentario (Cinema) Memoria no cinema Memory in motion pictures |
title_short |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
title_full |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
title_fullStr |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
title_full_unstemmed |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
title_sort |
Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho |
author |
Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP] |
author_facet |
Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Teixeira, Paulo Eduardo [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historiografia Documentario (Cinema) Memoria no cinema Memory in motion pictures |
topic |
Historiografia Documentario (Cinema) Memoria no cinema Memory in motion pictures |
description |
This study discusses about the integration of memories and film in the field of the historians work, in order to affirm the value of oral and audiovisuals sources for the writing of history. We Investigated theoretical and methodological issues we consider the nature and historiographical renovations occurred in the twentieth century allowed others interpretations about the past and allowed researchers to establish new methodological procedures on a variety themes and objects. Here is a reflection on the characteristics of documentaries examining the dialogue that history established with cinema and criticizing the notions that the historians have about the issues of visuality. We evaluated the use of unwritten for historiographical production through the movie O Fim e o Princípio, from Eduardo Coutinho (2005). We based our analysis on the memories and narratives of the characters of the documentary. We understood that the forgetting and remembering part of the same dynamic and that the collective memory is anchored in social settings, but we admit the existence of an individual memory and a sensible intuition that acts spontaneously in our memories. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-05-14T16:52:54Z 2015-05-14T16:52:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ZANELLI, Mirian Luciana Guimarães. Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho. 2014. 105 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2014. http://hdl.handle.net/11449/123112 000822188 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf 33004110042P8 9662522945914305 0000-0003-3246-5059 |
identifier_str_mv |
ZANELLI, Mirian Luciana Guimarães. Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho. 2014. 105 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2014. 000822188 33004110042P8 9662522945914305 0000-0003-3246-5059 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/123112 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
105 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128148645085184 |