Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123112
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf
Resumo: This study discusses about the integration of memories and film in the field of the historians work, in order to affirm the value of oral and audiovisuals sources for the writing of history. We Investigated theoretical and methodological issues we consider the nature and historiographical renovations occurred in the twentieth century allowed others interpretations about the past and allowed researchers to establish new methodological procedures on a variety themes and objects. Here is a reflection on the characteristics of documentaries examining the dialogue that history established with cinema and criticizing the notions that the historians have about the issues of visuality. We evaluated the use of unwritten for historiographical production through the movie O Fim e o Princípio, from Eduardo Coutinho (2005). We based our analysis on the memories and narratives of the characters of the documentary. We understood that the forgetting and remembering part of the same dynamic and that the collective memory is anchored in social settings, but we admit the existence of an individual memory and a sensible intuition that acts spontaneously in our memories.
id UNSP_052a5d3ec74ac26b04578fba960f7cea
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123112
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo CoutinhoHistoriografiaDocumentario (Cinema)Memoria no cinemaMemory in motion picturesThis study discusses about the integration of memories and film in the field of the historians work, in order to affirm the value of oral and audiovisuals sources for the writing of history. We Investigated theoretical and methodological issues we consider the nature and historiographical renovations occurred in the twentieth century allowed others interpretations about the past and allowed researchers to establish new methodological procedures on a variety themes and objects. Here is a reflection on the characteristics of documentaries examining the dialogue that history established with cinema and criticizing the notions that the historians have about the issues of visuality. We evaluated the use of unwritten for historiographical production through the movie O Fim e o Princípio, from Eduardo Coutinho (2005). We based our analysis on the memories and narratives of the characters of the documentary. We understood that the forgetting and remembering part of the same dynamic and that the collective memory is anchored in social settings, but we admit the existence of an individual memory and a sensible intuition that acts spontaneously in our memories.Este estudo discute a inserção das memórias e do cinema no campo de trabalho dos historiadores, com o propósito de afirmar o valor das fontes orais e audiovisuais para a escrita da história. Investigamos questões de natureza teórico-metodológica e consideramos que as renovações historiográficas ocorridas no século XX possibilitaram outras interpretações do passado e permitiram que os pesquisadores estabelecessem novos procedimentos metodológicos diante de uma variedade de temas e objetos. Apresentamos uma reflexão sobre as características dos documentários examinando o diálogo que a história estabeleceu com o cinema e criticando as noções que os historiadores possuem sobre os temas da visualidade. Avaliamos o uso das fontes não escritas para a produção historiográfica através do filme O Fim e o Princípio, de Eduardo Coutinho (2005) e fundamentamos nossa análise nas memórias e nas narrativas dos personagens do documentário. Compreendemos que o esquecimento e a lembrança integram a mesma dinâmica e que a memória coletiva está ancorada em quadros sociais, mas admitimos a existência de uma memória individual e de uma intuição sensível que age espontaneamente em nossas lembranças.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Teixeira, Paulo Eduardo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]2015-05-14T16:52:54Z2015-05-14T16:52:54Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis105 f. : il.application/pdfZANELLI, Mirian Luciana Guimarães. Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho. 2014. 105 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2014.http://hdl.handle.net/11449/123112000822188http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf33004110042P896625229459143050000-0003-3246-5059Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:43:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123112Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:43:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
title Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
spellingShingle Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]
Historiografia
Documentario (Cinema)
Memoria no cinema
Memory in motion pictures
title_short Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
title_full Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
title_fullStr Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
title_full_unstemmed Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
title_sort Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho
author Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]
author_facet Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Teixeira, Paulo Eduardo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanelli, Mirian Luciana Guimarães [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historiografia
Documentario (Cinema)
Memoria no cinema
Memory in motion pictures
topic Historiografia
Documentario (Cinema)
Memoria no cinema
Memory in motion pictures
description This study discusses about the integration of memories and film in the field of the historians work, in order to affirm the value of oral and audiovisuals sources for the writing of history. We Investigated theoretical and methodological issues we consider the nature and historiographical renovations occurred in the twentieth century allowed others interpretations about the past and allowed researchers to establish new methodological procedures on a variety themes and objects. Here is a reflection on the characteristics of documentaries examining the dialogue that history established with cinema and criticizing the notions that the historians have about the issues of visuality. We evaluated the use of unwritten for historiographical production through the movie O Fim e o Princípio, from Eduardo Coutinho (2005). We based our analysis on the memories and narratives of the characters of the documentary. We understood that the forgetting and remembering part of the same dynamic and that the collective memory is anchored in social settings, but we admit the existence of an individual memory and a sensible intuition that acts spontaneously in our memories.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-05-14T16:52:54Z
2015-05-14T16:52:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ZANELLI, Mirian Luciana Guimarães. Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho. 2014. 105 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/123112
000822188
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf
33004110042P8
9662522945914305
0000-0003-3246-5059
identifier_str_mv ZANELLI, Mirian Luciana Guimarães. Memória e historiografia no documentário: o fim e o princípio de Eduardo Coutinho. 2014. 105 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2014.
000822188
33004110042P8
9662522945914305
0000-0003-3246-5059
url http://hdl.handle.net/11449/123112
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2015/000822188.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 105 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128148645085184