Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009 http://hdl.handle.net/11449/157728 |
Resumo: | Abstract This essay addresses the contribution of Gramscian thinking to social service using as a reference the apprehension of the relations between politics and culture, with an emphasis on the educational dimension of the work of social assistants. The central questioning is: can social assistants, as professionals who work with the class that has been expropriated of its basic rights, assume the role of organic intellectuals, in the Gramscian concept? It uses the history of the life and work of Gramsci to situate the concept of the organic intellectual and his relationship with other contents imbricated in the theme of politics and culture, reflecting on the expansion of the understanding of pedagogical practice, grasping it in the broad process of the class struggles, linked to the issue of hegemony. |
id |
UNSP_07868393238e39d97439dd7ef684ae6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157728 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânicoSocio-Educational Work in Social Service in Gramscian thinking: the Organic IntellectualOrganic intellectual. GramsciSocial Service. Educational dimension.Intelectual orgânicoGramsciServiço SocialDimensão educativaAbstract This essay addresses the contribution of Gramscian thinking to social service using as a reference the apprehension of the relations between politics and culture, with an emphasis on the educational dimension of the work of social assistants. The central questioning is: can social assistants, as professionals who work with the class that has been expropriated of its basic rights, assume the role of organic intellectuals, in the Gramscian concept? It uses the history of the life and work of Gramsci to situate the concept of the organic intellectual and his relationship with other contents imbricated in the theme of politics and culture, reflecting on the expansion of the understanding of pedagogical practice, grasping it in the broad process of the class struggles, linked to the issue of hegemony.Resumo Este ensaio aborda a contribuição do pensamento de Gramsci para o Serviço Social tendo como referência a apreensão das relações entre política e cultura, com ênfase na dimensão educativa do trabalho do assistente social. O questionamento central é, se o(a) assistente social, enquanto profissional que trabalha com a classe expropriada de seus direitos fundamentais, pode assumir o papel de intelectual orgânico, na concepção gramsciana. Parte da história de vida e obra de Gramsci para situar o conceito de intelectual orgânico e sua relação com outros conteúdos imbricados na temática da política e cultura, refletindo sobre a ampliação do entendimento de prática pedagógica, apreendendo-a no amplo processo de lutas de classes, vinculado à questão da hegemonia.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaPrograma de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Jacinto, Adriana Giaqueto2018-11-12T17:26:40Z2018-11-12T17:26:40Z2017-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article84-92application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009Revista Katálysis. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 20, n. 1, p. 84-92, 2017.1414-4980http://hdl.handle.net/11449/15772810.1590/1414-49802017.00100009S1414-49802017000100084S1414-49802017000100084.pdf40411677732525570000-0003-0181-2839SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Katálysisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-30T06:13:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157728Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:29:16.966285Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico Socio-Educational Work in Social Service in Gramscian thinking: the Organic Intellectual |
title |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico |
spellingShingle |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico Jacinto, Adriana Giaqueto Organic intellectual. Gramsci Social Service. Educational dimension. Intelectual orgânico Gramsci Serviço Social Dimensão educativa |
title_short |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico |
title_full |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico |
title_fullStr |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico |
title_full_unstemmed |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico |
title_sort |
Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico |
author |
Jacinto, Adriana Giaqueto |
author_facet |
Jacinto, Adriana Giaqueto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacinto, Adriana Giaqueto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Organic intellectual. Gramsci Social Service. Educational dimension. Intelectual orgânico Gramsci Serviço Social Dimensão educativa |
topic |
Organic intellectual. Gramsci Social Service. Educational dimension. Intelectual orgânico Gramsci Serviço Social Dimensão educativa |
description |
Abstract This essay addresses the contribution of Gramscian thinking to social service using as a reference the apprehension of the relations between politics and culture, with an emphasis on the educational dimension of the work of social assistants. The central questioning is: can social assistants, as professionals who work with the class that has been expropriated of its basic rights, assume the role of organic intellectuals, in the Gramscian concept? It uses the history of the life and work of Gramsci to situate the concept of the organic intellectual and his relationship with other contents imbricated in the theme of politics and culture, reflecting on the expansion of the understanding of pedagogical practice, grasping it in the broad process of the class struggles, linked to the issue of hegemony. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 2018-11-12T17:26:40Z 2018-11-12T17:26:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009 Revista Katálysis. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 20, n. 1, p. 84-92, 2017. 1414-4980 http://hdl.handle.net/11449/157728 10.1590/1414-49802017.00100009 S1414-49802017000100084 S1414-49802017000100084.pdf 4041167773252557 0000-0003-0181-2839 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009 http://hdl.handle.net/11449/157728 |
identifier_str_mv |
Revista Katálysis. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 20, n. 1, p. 84-92, 2017. 1414-4980 10.1590/1414-49802017.00100009 S1414-49802017000100084 S1414-49802017000100084.pdf 4041167773252557 0000-0003-0181-2839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Katálysis |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
84-92 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128659162136576 |