Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacinto, Adriana Giaqueto
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009
http://hdl.handle.net/11449/157728
Resumo: Abstract This essay addresses the contribution of Gramscian thinking to social service using as a reference the apprehension of the relations between politics and culture, with an emphasis on the educational dimension of the work of social assistants. The central questioning is: can social assistants, as professionals who work with the class that has been expropriated of its basic rights, assume the role of organic intellectuals, in the Gramscian concept? It uses the history of the life and work of Gramsci to situate the concept of the organic intellectual and his relationship with other contents imbricated in the theme of politics and culture, reflecting on the expansion of the understanding of pedagogical practice, grasping it in the broad process of the class struggles, linked to the issue of hegemony.
id UNSP_07868393238e39d97439dd7ef684ae6d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157728
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânicoSocio-Educational Work in Social Service in Gramscian thinking: the Organic IntellectualOrganic intellectual. GramsciSocial Service. Educational dimension.Intelectual orgânicoGramsciServiço SocialDimensão educativaAbstract This essay addresses the contribution of Gramscian thinking to social service using as a reference the apprehension of the relations between politics and culture, with an emphasis on the educational dimension of the work of social assistants. The central questioning is: can social assistants, as professionals who work with the class that has been expropriated of its basic rights, assume the role of organic intellectuals, in the Gramscian concept? It uses the history of the life and work of Gramsci to situate the concept of the organic intellectual and his relationship with other contents imbricated in the theme of politics and culture, reflecting on the expansion of the understanding of pedagogical practice, grasping it in the broad process of the class struggles, linked to the issue of hegemony.Resumo Este ensaio aborda a contribuição do pensamento de Gramsci para o Serviço Social tendo como referência a apreensão das relações entre política e cultura, com ênfase na dimensão educativa do trabalho do assistente social. O questionamento central é, se o(a) assistente social, enquanto profissional que trabalha com a classe expropriada de seus direitos fundamentais, pode assumir o papel de intelectual orgânico, na concepção gramsciana. Parte da história de vida e obra de Gramsci para situar o conceito de intelectual orgânico e sua relação com outros conteúdos imbricados na temática da política e cultura, refletindo sobre a ampliação do entendimento de prática pedagógica, apreendendo-a no amplo processo de lutas de classes, vinculado à questão da hegemonia.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaPrograma de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Jacinto, Adriana Giaqueto2018-11-12T17:26:40Z2018-11-12T17:26:40Z2017-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article84-92application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009Revista Katálysis. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 20, n. 1, p. 84-92, 2017.1414-4980http://hdl.handle.net/11449/15772810.1590/1414-49802017.00100009S1414-49802017000100084S1414-49802017000100084.pdf40411677732525570000-0003-0181-2839SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Katálysisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-30T06:13:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157728Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:29:16.966285Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
Socio-Educational Work in Social Service in Gramscian thinking: the Organic Intellectual
title Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
spellingShingle Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
Jacinto, Adriana Giaqueto
Organic intellectual. Gramsci
Social Service. Educational dimension.
Intelectual orgânico
Gramsci
Serviço Social
Dimensão educativa
title_short Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
title_full Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
title_fullStr Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
title_full_unstemmed Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
title_sort Trabalho socioeducativo no Serviço Social à luz de Gramsci: o intelectual orgânico
author Jacinto, Adriana Giaqueto
author_facet Jacinto, Adriana Giaqueto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacinto, Adriana Giaqueto
dc.subject.por.fl_str_mv Organic intellectual. Gramsci
Social Service. Educational dimension.
Intelectual orgânico
Gramsci
Serviço Social
Dimensão educativa
topic Organic intellectual. Gramsci
Social Service. Educational dimension.
Intelectual orgânico
Gramsci
Serviço Social
Dimensão educativa
description Abstract This essay addresses the contribution of Gramscian thinking to social service using as a reference the apprehension of the relations between politics and culture, with an emphasis on the educational dimension of the work of social assistants. The central questioning is: can social assistants, as professionals who work with the class that has been expropriated of its basic rights, assume the role of organic intellectuals, in the Gramscian concept? It uses the history of the life and work of Gramsci to situate the concept of the organic intellectual and his relationship with other contents imbricated in the theme of politics and culture, reflecting on the expansion of the understanding of pedagogical practice, grasping it in the broad process of the class struggles, linked to the issue of hegemony.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
2018-11-12T17:26:40Z
2018-11-12T17:26:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009
Revista Katálysis. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 20, n. 1, p. 84-92, 2017.
1414-4980
http://hdl.handle.net/11449/157728
10.1590/1414-49802017.00100009
S1414-49802017000100084
S1414-49802017000100084.pdf
4041167773252557
0000-0003-0181-2839
url http://dx.doi.org/10.1590/1414-49802017.00100009
http://hdl.handle.net/11449/157728
identifier_str_mv Revista Katálysis. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 20, n. 1, p. 84-92, 2017.
1414-4980
10.1590/1414-49802017.00100009
S1414-49802017000100084
S1414-49802017000100084.pdf
4041167773252557
0000-0003-0181-2839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Katálysis
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 84-92
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128659162136576