O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Fernanda Buzzon [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/124461
Resumo: The dissertation analyzes the thematic and formal transgressions undertaken by Portuguese writer José Saramago, in the works Cadernos de Lanzarote (1998a) and Cadernos de Lanzarote II (1999), in relation to the diary, especially in its inauthentic mode, featured by a less spontaneous construction, because of the publication - disclosure to many readers completely different from the diarist - that changes it formal and thematically, and in reference to the dialogue with the audience. The first chapter is about the genealogy of the diary. The second is devoted to critical appreciation of Cadernos de Lanzarote. Generic transgressions, the authorship voices are considered in the third chapter. The purpose of this paper is to discuss how, as opposed to traditional journals, the self-referential work of Portuguese writer is public, not private, with particular characteristics regarding gender paradigms. To achieve this purpose, the dissertation seeks to provide a more detailed theoretical presentation of the diary, contemplating it from its origin - there were about 3,000 BC, concomitantly with the invention of writing - until nowadays, when it occurs the revolution brought by Web 2.0 I the self-referential writing
id UNSP_0871bcfd720cdabbaa8cb60809dcf2d1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124461
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José SaramagoSaramago, José 1922-2010Literatura portuguesa - Crítica e interpretaçãoEscritores portugueses - DiariosDiariosPortuguese literatureThe dissertation analyzes the thematic and formal transgressions undertaken by Portuguese writer José Saramago, in the works Cadernos de Lanzarote (1998a) and Cadernos de Lanzarote II (1999), in relation to the diary, especially in its inauthentic mode, featured by a less spontaneous construction, because of the publication - disclosure to many readers completely different from the diarist - that changes it formal and thematically, and in reference to the dialogue with the audience. The first chapter is about the genealogy of the diary. The second is devoted to critical appreciation of Cadernos de Lanzarote. Generic transgressions, the authorship voices are considered in the third chapter. The purpose of this paper is to discuss how, as opposed to traditional journals, the self-referential work of Portuguese writer is public, not private, with particular characteristics regarding gender paradigms. To achieve this purpose, the dissertation seeks to provide a more detailed theoretical presentation of the diary, contemplating it from its origin - there were about 3,000 BC, concomitantly with the invention of writing - until nowadays, when it occurs the revolution brought by Web 2.0 I the self-referential writingA dissertação analisa as transgressões temático-formais empreendidas pelo escritor português José Saramago, nas obras Cadernos de Lanzarote (1998a) e Cadernos de Lanzarote II (1999), em relação ao diário, sobretudo em sua modalidade inautêntica, caracterizada por uma construção menos espontânea, em razão da publicação - divulgação a leitores diversos do diarista-, que a modifica formal e tematicamente, bem como em referência ao diálogo com o público. O primeiro capítulo tem como centro a genealogia do diário. O segundo é dedicado à apreciação crítica de Cadernos de Lanzarote. As transgressões genéricas e as vozes autorais são consideradas no terceiro capítulo. O propósito desta dissertação é discutir como, em oposição aos diários tradicionais, a obra autorreferencial do escritor português é pública, e não privativa, apresentando características particulares quanto aos paradigmas do gênero. Para alcançar tal propósito, a dissertação procura fornecer uma apresentação teórica mais detalhada do diário, contemplando-o desde sua origem - há aproximadamente 3.000 a.C., concomitantemente à invenção da escrita - até a contemporaneidade, ocasião em que se verifica a revolução promovida pela web 2.0 na escritura autorreferencialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Sandra Aparecida [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Fernanda Buzzon [UNESP]2015-07-13T12:10:20Z2015-07-13T12:10:20Z2015-02-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis137 f.application/pdfFERNANDES, Fernanda Buzzon. O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago. 2015. 137 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.http://hdl.handle.net/11449/124461000834064000834064.pdf33004048019P143115551952877180000-0001-9833-4620Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T12:58:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124461Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-18T12:58:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
title O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
spellingShingle O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
Fernandes, Fernanda Buzzon [UNESP]
Saramago, José 1922-2010
Literatura portuguesa - Crítica e interpretação
Escritores portugueses - Diarios
Diarios
Portuguese literature
title_short O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
title_full O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
title_fullStr O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
title_full_unstemmed O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
title_sort O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago
author Fernandes, Fernanda Buzzon [UNESP]
author_facet Fernandes, Fernanda Buzzon [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, Sandra Aparecida [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Fernanda Buzzon [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Saramago, José 1922-2010
Literatura portuguesa - Crítica e interpretação
Escritores portugueses - Diarios
Diarios
Portuguese literature
topic Saramago, José 1922-2010
Literatura portuguesa - Crítica e interpretação
Escritores portugueses - Diarios
Diarios
Portuguese literature
description The dissertation analyzes the thematic and formal transgressions undertaken by Portuguese writer José Saramago, in the works Cadernos de Lanzarote (1998a) and Cadernos de Lanzarote II (1999), in relation to the diary, especially in its inauthentic mode, featured by a less spontaneous construction, because of the publication - disclosure to many readers completely different from the diarist - that changes it formal and thematically, and in reference to the dialogue with the audience. The first chapter is about the genealogy of the diary. The second is devoted to critical appreciation of Cadernos de Lanzarote. Generic transgressions, the authorship voices are considered in the third chapter. The purpose of this paper is to discuss how, as opposed to traditional journals, the self-referential work of Portuguese writer is public, not private, with particular characteristics regarding gender paradigms. To achieve this purpose, the dissertation seeks to provide a more detailed theoretical presentation of the diary, contemplating it from its origin - there were about 3,000 BC, concomitantly with the invention of writing - until nowadays, when it occurs the revolution brought by Web 2.0 I the self-referential writing
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-13T12:10:20Z
2015-07-13T12:10:20Z
2015-02-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERNANDES, Fernanda Buzzon. O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago. 2015. 137 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/124461
000834064
000834064.pdf
33004048019P1
4311555195287718
0000-0001-9833-4620
identifier_str_mv FERNANDES, Fernanda Buzzon. O autor segundo ele mesmo: a escrita de si em Cadernos de Lanzarote, de José Saramago. 2015. 137 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
000834064
000834064.pdf
33004048019P1
4311555195287718
0000-0001-9833-4620
url http://hdl.handle.net/11449/124461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 137 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045235882721280