O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rufino, Luiz Gustavo Bonatto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Darido, Suraya Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
http://hdl.handle.net/11449/157994
Resumo: This study aimed to analyze college teachers' opinions experts in fight contents about the pedagogical practice in school Physical Education, proposing implications for the development of teacher education contexts. The sample consisted of 5 teachers selected intentionally, who participated in a semi-structured interview from a script previously built. Data analysis was performed using the content analysis technique, culminating with the inference of two categories: 1) restrictive factors, which seeks to analyze the main elements related to the development of fights contents in school; 2) possibilities, which accounted for proposals for building the fights ahead to today's social demands. We concluded that the pedagogical practice of fights in school presents some dilemmas arising from the way they are developed in teacher education, which requires changes that may value them as manifestations of body culture.
id UNSP_0a0b546bda73fb94b55cdecdc9c36b6c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157994
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTASTHE TEACHING OF FIGHTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: ANALYZE OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE LIGHT OF EXPERTSProfessional TrainingTeachingMartial ArtsCapacitação ProfissionalEnsinoArtes MarciaisThis study aimed to analyze college teachers' opinions experts in fight contents about the pedagogical practice in school Physical Education, proposing implications for the development of teacher education contexts. The sample consisted of 5 teachers selected intentionally, who participated in a semi-structured interview from a script previously built. Data analysis was performed using the content analysis technique, culminating with the inference of two categories: 1) restrictive factors, which seeks to analyze the main elements related to the development of fights contents in school; 2) possibilities, which accounted for proposals for building the fights ahead to today's social demands. We concluded that the pedagogical practice of fights in school presents some dilemmas arising from the way they are developed in teacher education, which requires changes that may value them as manifestations of body culture.Objetivou-se analisar as opiniões de docentes universitários especialistas no tema das lutas sobre a prática pedagógica nas aulas de Educação Física na escola, propondo implicações para o desenvolvimento dos contextos de formação de professores. A amostra foi constituída por 5 professores selecionados de modo intencional que participaram de entrevistas semiestruturadas a partir de um roteiro previamente construído. A análise dos dados foi realizada por meio da técnica da análise de conteúdo, culminando com a inferência de duas categorias: 1) fatores restritivos, a qual buscou analisar os principais elementos de dificuldade no que corresponde ao desenvolvimento das lutas na escola; 2) possibilidades, a qual representou propostas de edificação das lutas frente às demandas sociais atuais. Conclui-se que a prática pedagógica das lutas na escola apresenta alguns dilemas oriundos da forma como elas são desenvolvidas no âmbito da formação, indicando a necessidade de alterações que possam valorizá-las como manifestações da cultura corporal.Universidade Estadual Paulista Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual de MaringáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rufino, Luiz Gustavo BonattoDarido, Suraya Cristina2018-11-12T17:27:52Z2018-11-12T17:27:52Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article505-518application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá , v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015.1983-3083http://hdl.handle.net/11449/15799410.4025/reveducfis.v26i4.26441S1983-30832015000400505S1983-30832015000400505.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Educação Física / UEMinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-18T06:12:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157994Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:36:47.090129Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
THE TEACHING OF FIGHTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: ANALYZE OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE LIGHT OF EXPERTS
title O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
spellingShingle O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
Rufino, Luiz Gustavo Bonatto
Professional Training
Teaching
Martial Arts
Capacitação Profissional
Ensino
Artes Marciais
title_short O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
title_full O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
title_fullStr O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
title_full_unstemmed O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
title_sort O ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTAS
author Rufino, Luiz Gustavo Bonatto
author_facet Rufino, Luiz Gustavo Bonatto
Darido, Suraya Cristina
author_role author
author2 Darido, Suraya Cristina
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rufino, Luiz Gustavo Bonatto
Darido, Suraya Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Professional Training
Teaching
Martial Arts
Capacitação Profissional
Ensino
Artes Marciais
topic Professional Training
Teaching
Martial Arts
Capacitação Profissional
Ensino
Artes Marciais
description This study aimed to analyze college teachers' opinions experts in fight contents about the pedagogical practice in school Physical Education, proposing implications for the development of teacher education contexts. The sample consisted of 5 teachers selected intentionally, who participated in a semi-structured interview from a script previously built. Data analysis was performed using the content analysis technique, culminating with the inference of two categories: 1) restrictive factors, which seeks to analyze the main elements related to the development of fights contents in school; 2) possibilities, which accounted for proposals for building the fights ahead to today's social demands. We concluded that the pedagogical practice of fights in school presents some dilemmas arising from the way they are developed in teacher education, which requires changes that may value them as manifestations of body culture.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
2018-11-12T17:27:52Z
2018-11-12T17:27:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá , v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015.
1983-3083
http://hdl.handle.net/11449/157994
10.4025/reveducfis.v26i4.26441
S1983-30832015000400505
S1983-30832015000400505.pdf
url http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
http://hdl.handle.net/11449/157994
identifier_str_mv Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá , v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015.
1983-3083
10.4025/reveducfis.v26i4.26441
S1983-30832015000400505
S1983-30832015000400505.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista da Educação Física / UEM
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 505-518
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129226913611776