A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729 http://hdl.handle.net/11449/124718 |
Resumo: | This paper provides an overview of the reality of Colonial Corps created in the early twentieth century, in São Paulo, based on a cut of the genesis of the municipality of Peixoto Hawk when he was one of the centers for the accommodation of European immigrants; well as in parallel to the phase coronelismo intensified in the area. From this historical assumption, following a brief contemporary approach, already in the XXI century, in order to provoke a debate that can aggregate relevant contribution to the strategic purposes of the locality, including inserting the new reality imposed by the deployment of the Aerospace Hub in the town, represented by installation of Empresa Brasileira de Aeronautica S / A - Embraer. It takes into account, thus the set of their social and cultural phenomena occurred and developed over time (diachronic); based on an analysis for educational planning, particularly in developing and implementing public policies and projects to new propositions for improvement Local education at different levels. |
id |
UNSP_0fe441ce107888573348a564bc9c807d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124718 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniaisThe education in diachronic context of former colonial coresEducationEuropean immigrationColonial coresCoronelismoEducaçãoImigração EuropéiaNúcleos coloniaisCoronelismoThis paper provides an overview of the reality of Colonial Corps created in the early twentieth century, in São Paulo, based on a cut of the genesis of the municipality of Peixoto Hawk when he was one of the centers for the accommodation of European immigrants; well as in parallel to the phase coronelismo intensified in the area. From this historical assumption, following a brief contemporary approach, already in the XXI century, in order to provoke a debate that can aggregate relevant contribution to the strategic purposes of the locality, including inserting the new reality imposed by the deployment of the Aerospace Hub in the town, represented by installation of Empresa Brasileira de Aeronautica S / A - Embraer. It takes into account, thus the set of their social and cultural phenomena occurred and developed over time (diachronic); based on an analysis for educational planning, particularly in developing and implementing public policies and projects to new propositions for improvement Local education at different levels.Este trabalho oferece uma síntese sobre a realidade de Núcleos Coloniais criados no início do século XX, no Estado de São Paulo, tomando como base um recorte da gênese do Município de Gavião Peixoto quando ainda era um destes núcleos para a acomodação de imigrantes europeus; bem como num paralelo à fase que o coronelismo se intensificou na região. A partir deste pressuposto histórico, segue numa breve abordagem contemporânea, já no século XXI, no intuito de provocar uma reflexão que possa agregar pertinente contribuição aos propósitos estratégicos da localidade, inclusive inserindo a nova realidade imposta pela implantação do Pólo Aeronáutico na localidade, representada pela instalação da Empresa Brasileira de Aeronáutica S/A – Embraer. Leva em conta, assim, o conjunto de seus fenômenos sociais e culturais ocorridos e desenvolvidos ao longo do tempo (diacronia); em uma análise base para o planejamento educacional, sobretudo na elaboração e implementação de políticas públicas e projetos a novas proposições para a melhoria do ensino local nos seus diferentes níveis.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km. 1, Câmpus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km. 1, Câmpus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP]2015-07-15T18:27:33Z2015-07-15T18:27:33Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-14application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729Revista Ibero-Americana de Educação, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2012.1681-5653http://hdl.handle.net/11449/124718ISSN1681-5653-2012-07-03-01-14.pdf4812459071221541Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124718Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:38:14.598650Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais The education in diachronic context of former colonial cores |
title |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais |
spellingShingle |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais Bastos, Alexandre Marucci [UNESP] Education European immigration Colonial cores Coronelismo Educação Imigração Européia Núcleos coloniais Coronelismo |
title_short |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais |
title_full |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais |
title_fullStr |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais |
title_full_unstemmed |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais |
title_sort |
A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais |
author |
Bastos, Alexandre Marucci [UNESP] |
author_facet |
Bastos, Alexandre Marucci [UNESP] Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Alexandre Marucci [UNESP] Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education European immigration Colonial cores Coronelismo Educação Imigração Européia Núcleos coloniais Coronelismo |
topic |
Education European immigration Colonial cores Coronelismo Educação Imigração Européia Núcleos coloniais Coronelismo |
description |
This paper provides an overview of the reality of Colonial Corps created in the early twentieth century, in São Paulo, based on a cut of the genesis of the municipality of Peixoto Hawk when he was one of the centers for the accommodation of European immigrants; well as in parallel to the phase coronelismo intensified in the area. From this historical assumption, following a brief contemporary approach, already in the XXI century, in order to provoke a debate that can aggregate relevant contribution to the strategic purposes of the locality, including inserting the new reality imposed by the deployment of the Aerospace Hub in the town, represented by installation of Empresa Brasileira de Aeronautica S / A - Embraer. It takes into account, thus the set of their social and cultural phenomena occurred and developed over time (diachronic); based on an analysis for educational planning, particularly in developing and implementing public policies and projects to new propositions for improvement Local education at different levels. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:27:33Z 2015-07-15T18:27:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729 Revista Ibero-Americana de Educação, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2012. 1681-5653 http://hdl.handle.net/11449/124718 ISSN1681-5653-2012-07-03-01-14.pdf 4812459071221541 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729 http://hdl.handle.net/11449/124718 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Educação, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2012. 1681-5653 ISSN1681-5653-2012-07-03-01-14.pdf 4812459071221541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-14 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128392286961664 |