A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729
http://hdl.handle.net/11449/124718
Resumo: This paper provides an overview of the reality of Colonial Corps created in the early twentieth century, in São Paulo, based on a cut of the genesis of the municipality of Peixoto Hawk when he was one of the centers for the accommodation of European immigrants; well as in parallel to the phase coronelismo intensified in the area. From this historical assumption, following a brief contemporary approach, already in the XXI century, in order to provoke a debate that can aggregate relevant contribution to the strategic purposes of the locality, including inserting the new reality imposed by the deployment of the Aerospace Hub in the town, represented by installation of Empresa Brasileira de Aeronautica S / A - Embraer. It takes into account, thus the set of their social and cultural phenomena occurred and developed over time (diachronic); based on an analysis for educational planning, particularly in developing and implementing public policies and projects to new propositions for improvement Local education at different levels.
id UNSP_0fe441ce107888573348a564bc9c807d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124718
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniaisThe education in diachronic context of former colonial coresEducationEuropean immigrationColonial coresCoronelismoEducaçãoImigração EuropéiaNúcleos coloniaisCoronelismoThis paper provides an overview of the reality of Colonial Corps created in the early twentieth century, in São Paulo, based on a cut of the genesis of the municipality of Peixoto Hawk when he was one of the centers for the accommodation of European immigrants; well as in parallel to the phase coronelismo intensified in the area. From this historical assumption, following a brief contemporary approach, already in the XXI century, in order to provoke a debate that can aggregate relevant contribution to the strategic purposes of the locality, including inserting the new reality imposed by the deployment of the Aerospace Hub in the town, represented by installation of Empresa Brasileira de Aeronautica S / A - Embraer. It takes into account, thus the set of their social and cultural phenomena occurred and developed over time (diachronic); based on an analysis for educational planning, particularly in developing and implementing public policies and projects to new propositions for improvement Local education at different levels.Este trabalho oferece uma síntese sobre a realidade de Núcleos Coloniais criados no início do século XX, no Estado de São Paulo, tomando como base um recorte da gênese do Município de Gavião Peixoto quando ainda era um destes núcleos para a acomodação de imigrantes europeus; bem como num paralelo à fase que o coronelismo se intensificou na região. A partir deste pressuposto histórico, segue numa breve abordagem contemporânea, já no século XXI, no intuito de provocar uma reflexão que possa agregar pertinente contribuição aos propósitos estratégicos da localidade, inclusive inserindo a nova realidade imposta pela implantação do Pólo Aeronáutico na localidade, representada pela instalação da Empresa Brasileira de Aeronáutica S/A – Embraer. Leva em conta, assim, o conjunto de seus fenômenos sociais e culturais ocorridos e desenvolvidos ao longo do tempo (diacronia); em uma análise base para o planejamento educacional, sobretudo na elaboração e implementação de políticas públicas e projetos a novas proposições para a melhoria do ensino local nos seus diferentes níveis.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km. 1, Câmpus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km. 1, Câmpus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP]2015-07-15T18:27:33Z2015-07-15T18:27:33Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-14application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729Revista Ibero-Americana de Educação, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2012.1681-5653http://hdl.handle.net/11449/124718ISSN1681-5653-2012-07-03-01-14.pdf4812459071221541Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124718Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:38:14.598650Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
The education in diachronic context of former colonial cores
title A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
spellingShingle A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Education
European immigration
Colonial cores
Coronelismo
Educação
Imigração Européia
Núcleos coloniais
Coronelismo
title_short A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
title_full A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
title_fullStr A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
title_full_unstemmed A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
title_sort A educação no contexto diacrônico de antigos núcleos coloniais
author Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
author_facet Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP]
author_role author
author2 Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Souza, Cláudio Benedito Gomide de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education
European immigration
Colonial cores
Coronelismo
Educação
Imigração Européia
Núcleos coloniais
Coronelismo
topic Education
European immigration
Colonial cores
Coronelismo
Educação
Imigração Européia
Núcleos coloniais
Coronelismo
description This paper provides an overview of the reality of Colonial Corps created in the early twentieth century, in São Paulo, based on a cut of the genesis of the municipality of Peixoto Hawk when he was one of the centers for the accommodation of European immigrants; well as in parallel to the phase coronelismo intensified in the area. From this historical assumption, following a brief contemporary approach, already in the XXI century, in order to provoke a debate that can aggregate relevant contribution to the strategic purposes of the locality, including inserting the new reality imposed by the deployment of the Aerospace Hub in the town, represented by installation of Empresa Brasileira de Aeronautica S / A - Embraer. It takes into account, thus the set of their social and cultural phenomena occurred and developed over time (diachronic); based on an analysis for educational planning, particularly in developing and implementing public policies and projects to new propositions for improvement Local education at different levels.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:27:33Z
2015-07-15T18:27:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729
Revista Ibero-Americana de Educação, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2012.
1681-5653
http://hdl.handle.net/11449/124718
ISSN1681-5653-2012-07-03-01-14.pdf
4812459071221541
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5729
http://hdl.handle.net/11449/124718
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Educação, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2012.
1681-5653
ISSN1681-5653-2012-07-03-01-14.pdf
4812459071221541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-14
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128392286961664